Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava september 2022: 2021 Domaine Hatzimichalis Assyrtiko Alepotrypa

Hur bra var månadens vin?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 4 36,4%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 1 9,1%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • * Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 6 54,5%

  • Total voters
    11

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Eftersom ingen annan har valt något vin och halva månaden har gott så slänger jag in ett för att hålla igång traditionen.
@Crist(al)ian 77 har aldrig druckit ett grekiskt vin, så det är väl läge att ändra på det?

Månadens vin September 2022 blir 2021 Domaine Hatzimichalis Assyrtiko Alepotrypa.
Vinet släpps i 62 butiker på fredag 16/9. https://www.systembolaget.se/produkt/vin/assyrtiko-9228101/
Assyrtiko är typiskt för Santorini. Det här vinet kommer dock från Atalanti Valley som ligger på grekiska fastlandet cirka 15 mil norr om Aten.
Domaine Hatzimichalis är en relativt stor producent med 220 ha. De odlar en uppsjö av olika druvor, både "västeuropeiska" och grekiska.
Den här Assyrtikon kommer från en specifik vingård: Alepotrypa, vilket betyder rävlya. Vingården har legat under havet tidigare, vilket, enligt producenten ska ge en angenäm sälta till vinet.

Jag har testat det här vinet på Systembolagets provning och tyckte att det var kul. Men det var bland de sista vinerna den dagen och då är smaksinnet inte på topp - särskilt vad det gäller vita viner.

För att det här inte ska upprepa sig tycker jag att @The Wall väljer en Sangiovese till oktobervin.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har nu letat mig genom hela Japans utbud och kan inte finna ett enda vin från denna producent :död:
Har dock ett gäng andra Assyrtikor på väg in.
Hade gärna varit med!
 

The Wall

Medlem
För att det här inte ska upprepa sig tycker jag att @The Wall väljer en Sangiovese till oktobervin.
Hm, svårt och lätt på samma gång; lätt för att det finns mycket att välja på och svårt för att det finns så mycket att välja på, men det lutar redan nu åt årgång 2019 från en av våra favoriter som dyker upp i TS på sovjetbolaget för 240 kr den 30 september, om det inte blir någon förskjutning av lanseringen.
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Tema: vin med druvor som börjar på bokstaven "A":
assyrtiko aligote.jpg

2020 Domaine Sylvain Pataille Bourgogne-Aligoté: ganska tung doft med passionsfrukt, aprikos och honung. I smaken finns äppelskal/äppelcider, aprikos, honung, smör och halm. Majestätisk syra, mogen, tung frukt och fin balans. Inte i närheten av den 2017 Les Auvonnes au Pépé jag testade förra månaden, men fortfarande ett kul vin. Aligoté kan vara gott 89p
2021 Domaine Hatzimichalis Assyrtiko Alepotrypa: Testade det här på systembolagets provning och då skrev jag: N: Snäckskal, citrus, melon och aprikos. M: Citron, melon, persika och grapefrukt. Fin frukt och bra syra. En angenäm grapefruktbeska i avslutet. Mycket vin för pengarna. 87-89p Det mesta håller även när man provar vinet "på riktigt". Det finns en blommighet i doften som jag inte uppfattade på provningen. Citrusen dominerar klart i smaken. Det finns även en angenäm sälta. Syran är lika majestätisk som i Aligotén Grapefrukten i avslutet är väldigt tydlig. Jämfört med Pataille är det här inte särskilt komplext. Å andra sidan finns det en bra fräschör och syran, citrusen och mineralen gör det väldigt matvänligt. Intrycket från provningen kvarstår och betyget hamnar mitt i intervallet: 88p
 
Någon av de sista dagarna i september drack vi denna Assyrtiko. Först idag fick jag plitat ner mina tankar.
Färgen går i en blekgul nyans.
I doften hittar jag gröna äpplen, lite citrus, sommarblommor, någon ört och aningens steniga mineraler.
I munnen känns det lätt och mycket friskt. Det finns en liten spritsighet. Precis som i doften är det gröna äpplen och citrus som dominerar, men också en viss örtighet har det. I eftersmaken dyker det upp några steniga mineraler med en viss sälta. I avslutet noteras lite grapefrukt. Ett rätt så enkelt vin, som är ganska så lättdrucket.
Betyg 3
 

Mats

Gone todash....
Har aldrig riktigt gillat någon assyrtiko, brukar tycka de är alldeles för salta och sältan finns även i den här men inte alls på ett störande sätt. Däremot sticker beskheten ut som i få andra viner, direkt i början för mycket men i eftersmaken på en behaglig nivå och ger ungefär samma känsla som tanninerna i ett rödvin. På tal om rödvin, i doften finns kemisk melon, tuttifrutti, citrus och en svag rökig känsla och hade jag fått det helt blint hade jag inte kunnat säga om det var rött eller vitt. Hade nog funderat kring chinon eller pinot. I smaken den där beskan, lite sälta, lite lite för låg syra, grape och en liten nötighet. Frugan som dricker vin mer som gemene man än oss här kommenterade det som ”Inte så surt som vita viner brukar vara, smakar äpple, grapefruit och är ganska beskt.”, dvs ungefär samma som mig men med lite färre ord.

Helt OK men inget jag köper igen. 85 p.
 
Toppen