Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava september 2023 - Dominio de Tares Baltos 2020

Hur bra var månadens vin?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 3 15,8%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 7 36,8%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 9 47,4%

  • Total voters
    19

JonasBo

Medlem
IMG_20230304_132406572.jpg


Låt oss kicka igång hösten genom att testa vin!
Baltos 2020 (art.nr 79246) från producenten Dominio de Tares upptäckte jag under semester på Fuerteventura i januari detta året.

Vin från Bierzo i Kastilien-León på 100% Mencia.
Beställs på Systembolaget till det facila priset av 129:-
 

MartinBz

Medlem
Beställt! Mencia är än så länge lite av ett blankt blad för mig, så jag ser fram emot att prova det här. (Och till det priset kunde man ju inte stå över.)
 
Trådskapare
JonasBo

JonasBo

Medlem
Beställt! Mencia är än så länge lite av ett blankt blad för mig, så jag ser fram emot att prova det här. (Och till det priset kunde man ju inte stå över.)
Det finns massor vin på Mencia som är trevliga (subjektivt iofs).

Om du gillar vinet och/eller vill prova andra producenter kolla in Raúl Pérez eller Veronica Ortega.

Lalama är ett annat vin som brukar släppas på TS.
 
Ok, jag fyrar av första omdömet:

Doft av färsk vaniljstång, den där lite fadda lukten. Ganska varm och fruktig (mörka körsbär?), med en behaglig syra och tanniner. Mediumkropp. Mild peppar i eftersmaken. Detta var ju riktigt gott! Hade jag gissat så hade jag sagt att det kostade 229:- snarare än 129:-.
 

Bastardo

Medlem
Visa bifogad bild 29777

Låt oss kicka igång hösten genom att testa vin!
Baltos 2020 (art.nr 79246) från producenten Dominio de Tares upptäckte jag under semester på Fuerteventura i januari detta året.

Vin från Bierzo i Kastilien-León på 100% Mencia.
Beställs på Systembolaget till det facila priset av 129:-
Utmärkt val! Inte säkert att jag deltar, men jag kan i alla fall beställa en flaska – om inte ni andra tömmer lagret … :D
 
Baltos 2020 Dominio de Tares vs Matilda Nieves 2020 Mencia

Kul med Mencia!

Med den prishöjning till 145 kr som importören gjorde i dagarna (finewines.se-dela-en-pava-effekten? :cigarr:) så är prisskillnaden försumbar mellan månadens vin, Baltos 2020 Dominio de Tares, och jämförelseobjektet, Matilda Nieves 2020 Mencia, som ligger kvar på 169 kr.

Det går nästan att se på bilden att Matilda Nieves är ett litet ljusare vin medan Dominio de Tares har en litet mörkare och mindre transparent nyans av samma mörka rubinröda färg. På näsan är det först litet knepigt att skilja ut vinerna men med bara några minuters luftning framträder en ganska markant skillnad som också går igenom i munnen.

Dominio de Tares har ett dovt anslag på näsan med gamla fat (dvs inte så mkt mjölkchoklad) och mörka bär. Den är kryddig i munnen med mer av de mörka bären, litet sötsur sås på det, lagerblad, kanel. Greppig, bra syra. Slutet domineras av uttorkande tanniner, liten murken piratkista och Vasa-museet över det hela.

Doftminnet spelar mig många spratt så litet osäker här men jag fick direkt upp minnen av litet för extraherade och överekade sangiovese-viner. Absolut ett prisvärt vin men som kräver att man inte är för känslig för ekfat och som tarvar kraftiga doningar i form av t ex stek och bea för att klara av ekfatstanninerna, men ingenting att stoppa i källaren.
Landar på 81 poäng.

Matilda Nieves har först litet alkoholångor eller malkulor (för er som minns dem innan de blev olagliga :) ) på näsan som maskerar kvaliteten i vinet, det blåser dock bort helt och hållet efter en stunds luftning. Också mycket bärig men mer av röda bär här. Fin syra, lingon, jordgubbar och ett stänk av blodapelsin. Också kryddig men mer åt rosépepparhållet än kanel och orientaliska kryddspektrum. Mer bär. Körsbär. Litet mandel. Det finns en fin sötma som är nedtonad och balanseras perfekt av den härliga syran. Elegant vin som verkligen slår månadens vin med minst ett par hästlängder. Inga gistna kistlock här inte. Kanske 88 poäng?

Kollar upp vad jag tyckt om Mencia-viner historiskt och inser att jag hade samma omdöme dvs litet för extraherat och ekat om Dominio de Tares fin-vin Bembibre som kostar mer än det dubbla mot Baltos. Högst betyg har jag gett till Raul Perez Ultreia Valtuille och As Caborcas Valdeorras av Telmo Rodriguez samt Guimaros Ribeira Sacra Finca Meixeman.

tempImageOgJjXA.jpg
 

m3lk3r

Medlem
Såg vinet nämnas i en annan tråd och blev taggad på mencia, vad nu det är för druva. Gick in så blint jag kunde, inte läst något om varken vinet eller druvan.

Direkt efter öppning i rumstemperatur, (vilket idag var 25 grader):
Lätt kropp med lite bråkiga tanniner. Lite kantigt och platt till en början. Inne på dag 6 av en jobbig förkylning men här doftar det ändå trä.. EK, blöt lera, mörka bär. I munnen är det ett torrt vin, lagom hög syra. Gott, kan nog passa till det mesta.
Häller upp resten i en karaff och låter det stå + snabbvisit i kylen = mer bärigt, mer balans, inte lika platt och kantigt.
Drack sedan resten till tapas med diverse smakrika tillbehör och viss hetta vilket funkade bra.
Får väldigt tydliga smakminnen från en tidigare spanienresa. Är det den ekiga eken som klingar så spanskt? Har jag druckit mencia förr?? Eller är det för att jag drack den till tapas?!

 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Mencia:
baltos as carbocas.jpg

Lite orättvis jämförelse den här gången: referensvinet är sex år äldre och 4 gånger så dyrt - men druvan är densamma:
2014 Telmo Rodríguez Valdeorras As Caborcas: doft av spånskiva, läder, svarta vinbär, blåbär och rönnbär. Smak av viol svarta vinbär, lingon, blåbär, ingefära, choklad och mynta. Fin frukt, skyhög syra och integrerade tanniner. Elegant och inne i mognadsfasen. 92p
2020 Dominio de Tares Bierzo Baltos: I doften finns blåbär. svarta vinbär, rönnbär och vitpeppar. I smaken hittar vi blåbär, svarta vinbär, lingon, vitpeppar och mentol. Ungt med koncentrerad frukt och bitiga tanniner. Svalt och fräscht och passade väldigt bra till en svampmacka. Syran är klart lägre och tanninerna mindre utvecklade än i As Caborcas, men det är rätt uppenbart att det är samma druva. Jag gillar mencia och tycker att det här står sig rätt bra. Om jag anstränger mig ordentligt så blir det 89p, men kanske med ett minustecken?
 
Så hann då september gå över i oktober innan jag fick ner mina tankar på pränt.
Doften startar med lite dova toner, där höslöv, jord och svamp noteras. Efter en kort stund i glasen tar den mörka frukten över ackompanjerad av örter, peppar och toner från fatlagringen.
I munnen är det den mörka frukten som dominerar, där vi särskilt noterar blåa plommon, blåbär, björnbär samt några svarta vinbär. Här finns också lite örter och kryddor. Tanninerna är på plats och nafsar runt i munhålan. Trevlig syra. Medellång eftersmak med lite kakao, vanilj, kaffe, violer och aningens järn.
Inget stort vin och inte heller något stort pris. 145 kr på SB.
Ett stabilt vardagsvin.
Betyg 3+
 

lukastollig

Pudelfantast
Sen på bollen…

Lite murrig doft med bark, skog och torra örter. Mörka bär. Lite dov och ger inte så värst mycket. I munnen mer uttrycksfull. Mer mörk frukt - blåbär, plommon, slånbär - och rätt tydliga tanniner. Lätt kryddighet, mer trä/bark och aska. Medelhög syra. Något kort finish.

Ett bra vin för pengen. Dock inget jag kommer minnas någon längre tid. 87 poäng.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Lite sen på bollen. Tog flaskan och drack den utan att komma ihåg att det var månadens pava. Den stod på den där hyllan de jag har viner som jag kan ta en flaska av utan att tänka allt för mycket - typ vardagsviner. Försöker komma ihåg vad jag tyckte om den.
mörk färg. Doft av mörka bär med dragning åt blåbär och fat. I munnen var det fin syra och en härlig struktur. Mycket av de mörka bären kom igen. Ett bra vin för priset. Typ 86p. Kanske inte något man springer och köper mer av men ett bra alternativ en vanlig vardag. Funkade över 3-4 dagar utan att falla ihop helt. Kul vin att testat!
 
Toppen