Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låta smaklökarna åka till Champagne

Sjödin

Joråsåatt...
Spinner vidare lite på en annan tråd, som exkluderade detta förnäma distrikt.
Smaken är ju som sagt som baken, och alla har vi våra favoriter.
Dock kan ju ens smakpreferenser leda till att man blir lite enkelspårig och kanske missar nån höjdare för att man lägger slantarna på säkra kort.

Så, därför undrar jag; Av det som går att få hem via SS idag, ordinarie- samt beställningssortiment, vilka champagner tycker ni - ärade forummedlemmar - att man "bara måste ha hemma i källaren"?
 

anders

Medlem
SV: Låta smaklökarna åka till Champagne

Tja, det enkla svaret på den frågan är Krug 88, 89 samt Bollinger VVF 88. Tyvärr något svårare att omsätta i praktiken eftersom du satt kravet att det ska finnas direkt tillgängligt från SS. ;)

Du får nog också precisera dig om du menar för hyggligt omedelbar konsumtion eller om du menar att även inkludera flaskor som du tålmodigt kan vänta på.
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Låta smaklökarna åka till Champagne

Jupp, kravet är direkt tillgängligt via SS, i butik eller beställningssortiment. Lätt ska det vara, ingen privatimport, auktioner eller liknande.

Omedelbart skålande eller tålmodig väntan, det lämnar jag öppet.
Vilka "måste-flaskor" finns det enligt er?
 

Elvis

Medlem
SV: Låta smaklökarna åka till Champagne

Här är ett förslag:

Krug GC och Salon 1996 känns som en bra start (även om Salon 1996 bara finns i lager sporadiskt).

Därefter Cristal 2000, Winston Churchill 1998, Grand Siecle och någon Bollinger.
 

Keen

slan
SV: Låta smaklökarna åka till Champagne

Fick tag i en Salon 96 idag. Enligt SB.se finns det fortfarande 4 flaskor kvar på Hansa i Malmö, så testa en beställning där på ditt lokala system.
 

anders

Medlem
SV: Låta smaklökarna åka till Champagne

Keen skrev:
Fick tag i en Salon 96 idag. Enligt SB.se finns det fortfarande 4 flaskor kvar på Hansa i Malmö, så testa en beställning där på ditt lokala system.

Provade igår. De var gångna. :(
 

Keen

slan
SV: Låta smaklökarna åka till Champagne

anders skrev:
Provade igår. De var gångna. :(

Jag måste haft grymt flyt. Tur också att jag inte följde ditt råd i den andra tråden, då hade det inte blivit nåt :p
 

anders

Medlem
SV: Låta smaklökarna åka till Champagne

Keen skrev:
Jag måste haft grymt flyt. Tur också att jag inte följde ditt råd i den andra tråden, då hade det inte blivit nåt :p

Jo, då hade det varit så säkert att du fått den att du kunnat köpa Pollen redan när du beställde. Då hade vi inte fått ett snyftinlägg från dig utan ett med segervittring. :D
 

Keen

slan
SV: Låta smaklökarna åka till Champagne

anders skrev:
Jo, då hade det varit så säkert att du fått den att du kunnat köpa Pollen redan när du beställde. Då hade vi inte fått ett snyftinlägg från dig utan ett med segervittring. :D
haha, antagligen ;D Men nu blev det hela lite mer nervigt. Som en gammal grekisk pjäs i tre akter. Hopp, förtvivlan men sedan slutet gott allting gott ;D
 

v_skogh

Medlem
SV: Låta smaklökarna åka till Champagne

Det kommer levereras mer Salon 1996 i augusti till Systembolaget, hur många vet jag inte.
Priset kommer enligt uppgift ligga på 1999 sek och art.nr. 96320.
Är 1999 sek fortfarande ett bra pris?
Kanske något att satsa på till dagen då ens förrstfödde levereras?
 

Krug88

Medlem
SV: Låta smaklökarna åka till Champagne

v_skogh skrev:
Det kommer levereras mer Salon 1996 i augusti till Systembolaget, hur många vet jag inte.
Priset kommer enligt uppgift ligga på 1999 sek och art.nr. 96320.
Är 1999 sek fortfarande ett bra pris?
Kanske något att satsa på till dagen då ens förrstfödde levereras?
Absolut, om du räknar med att få barn om 10 år sådär...
 

Keen

slan
SV: Låta smaklökarna åka till Champagne

Krug88 skrev:
Absolut, om du räknar med att få barn om 10 år sådär...

Såg på Cellatracker att drickfönstret var mellan 2012 och 2030. Stämmer det bra? Hur fan ska jag kunna vänta 4+ år på att dricka ;D Får köpa fler vid tillfälle.
 

v_skogh

Medlem
SV: Låta smaklökarna åka till Champagne

Krug88 skrev:
Absolut, om du räknar med att få barn om 10 år sådär...

Räknar med att få barn om sådär 2-3 månader :D
Hmm, ska nog försöka få tag på en flaska Krug 88 istället. Några tips på inköpsställe?
 
Toppen