Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Laurent Perrier Cuvée Grand Siècle

Helen

Medlem
Vad har ni för erfarenhet av denna champange?
Jag funderar på att köpa den men vill gärna höra era åsikter om den.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Laurent Perrier Cuvée Grand Siècle

1CRU skrev:
Vad har ni för erfarenhet av denna champange?
Jag funderar på att köpa den men vill gärna höra era åsikter om den.
Mycket bra, väl värd att köpa, lättdrucken med en ren elegant smak, den behöver dock oftast lite flaskmognad för att komma helt till sin rätt! Tål att lagras många år. Den blandning som varit ute nu ett tag 97,96,95 är lysande och den bästa jag druckit.Man gjorde även en årgångsvariant (85,88,90,95) tidigare, magisk Champagne, 88an helt mogen nu med härliga kaffe toner, 90 fortfarande lite ojämn inte helt mogen lite hård och 95an wow, fortfarande lite ung men dom bästa flaskorna är helt underbara redan nu;D
GS varierar kraftigt i pris i vissa butiker i Champagne kan man få loss den för drygt 400SEK andra tar 800SEK, SB tar 875SEK (tror jag)
 
Trådskapare
Helen

Helen

Medlem
SV: Laurent Perrier Cuvée Grand Siècle

Det låter ju toppen, jag kan köpa dem för 725 kr flaskan. vilket jag tycker är ett bra pris om jag tycker om den.
Jag vet inte årtalet på flaskan, men det är inte den nyaste utan den är minst 6 är gammal.
Står årtalet på flaskorna eller är det en NV?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Laurent Perrier Cuvée Grand Siècle

1CRU skrev:
Det låter ju toppen, jag kan köpa dem för 725 kr flaskan. vilket jag tycker är ett bra pris om jag tycker om den.
Jag vet inte årtalet på flaskan, men det är inte den nyaste utan den är minst 6 är gammal.
Står årtalet på flaskorna eller är det en NV?
Om det är en vintage står det på flaskan (man har bara gjort 4 årgångar 85,88,90,95 och kommer inte att göra några fler), om det är en NV(alltid 3 årgångar), finns det en kod som visar när den är degorgerad. Det är tryckt på korken, så du måste skära bort folien för att kunna se den.
Grand Siecle är ett säkert köp, och om den redan har några extra år på nacken behöver du inte vänta med att öppna den ;D Happy tasting!
 
Trådskapare
Helen

Helen

Medlem
SV: Laurent Perrier Cuvée Grand Siècle

på korken står det b89e och på strumpan står det nm235001.
Hur fasiken får man reda på vad koderna betyder :-X
 
Trådskapare
Helen

Helen

Medlem
SV: Laurent Perrier Cuvée Grand Siècle

Jag fick mina flaskor i veckan och var ju bara tvungen att öppna en igår.
Jag tror att den var från 98 alltså 10 år gammal. En stor besvikelse igen, den var för gammal och smakade inte alls gott.
Sambon vägrade att dricka den medans jag pinade i mig ett glas.
Den hade i och för sig en fin färg och mycket bubblor men den smakade "madresserad" så jag kan inte ens blanda Kir Royal på skiten.
Den skulle ha druckits för minst 4 år sedan.

Vilken tur att jag bara köpte 3 flaskor. 2 flaskor kvar att bjuda bort ;D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Laurent Perrier Cuvée Grand Siècle

1CRU skrev:
Jag fick mina flaskor i veckan och var ju bara tvungen att öppna en igår.
Jag tror att den var från 98 alltså 10 år gammal. En stor besvikelse igen, den var för gammal och smakade inte alls gott.
Sambon vägrade att dricka den medans jag pinade i mig ett glas.
Den hade i och för sig en fin färg och mycket bubblor men den smakade "madresserad" så jag kan inte ens blanda Kir Royal på skiten.
Den skulle ha druckits för minst 4 år sedan.

Vilken tur att jag bara köpte 3 flaskor. 2 flaskor kvar att bjuda bort ;D

jag får intrycket av att du inte uppskattar mognadstoner i Champagne, personligen så älskar jag också fruktiga, fräscha skumpor, men en del viner vinner verkligen på att få lite ålder och mognadstoner. Men det kräver ju verkligen att syran fortfarande är fräsch och kan balansera upp.
 
Trådskapare
Helen

Helen

Medlem
SV: Laurent Perrier Cuvée Grand Siècle

Det kan mycket väl vara så som du säger Krug.
Den hade syran kvar, men nej den föll mig inte alls i smaken.
Har du vägarna förbi kan du få smaka, jag har halva flaskan kvar och det skulle vara kul och höra din åsikt om den är för gammal eller om du anser att den ska smaka så här.
 
Toppen