Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Le nez du vin

Håkan70

Medlem
Har just börjat med vinhobbyn och har ett nybörjarproblem, Jag har svårt att identifiera vinets dofter och smaker. Jag köpte därför Nez du vin rödvinsaromer och den har varit till viss hjälp. Den absolut svåraste doften är björnbär som i Nez du vin luktar så likt viol att jag omöjligt kan skilja dem åt båda luktar viol för mig. Jag ger mig inte utan köper björnbär i affären och de luktar friskt och svagt bärigt men absolut inte viol! Nu till frågan: Doftar utländska björnbär annorlunda eller är det fel på min nez du vin?

Håkan
 

Hellman

Medlem
SV: Le nez du vin

Hej Håkan o välkommen till forumet.

Jag har också Nez du vin. Om jag luktar lite snabbt på björnbär och viol är dom väldigt lika. Men om jag doftar lite "djupare" på björnbären kommer det fram markanta björnbärsdofter. Iaf för mig.

Hälsning
Hellman
 

vininfo.nu

Medlem
SV: Le nez du vin

Hejsan!

Varning!, nördigt så det förslår...

Detta, dvs en violetdoftande björnbärsarom, är troligtvis inget sammanträffande. I naturen, oavsett om det gäller bär, blommor eller för den delen vin, så är violetdoftande sk iononer viktiga. Faktum är att det anses inte ens vara möjligt att skapa exempelvis en hallonarom utan dessa.

Alfa- och Beta-ionone är flavorkomponenter (dvs beståndsdelar) som ofta (ja, nästan alltid) används i små mängder, tillsammans med massa andra kemiska föreningar, för att göra bäriga aromer, däribland just björnbär. Alfa- och Beta-ionone är väldigt viktigt att inte överdosera då dom på egen hand ger just violkaraktär.

Min tolkning (jag har själv även Nez du vin) är att björnbärsflavorn helt enkelt innehåller för mycket iononer.

// Lars

-------------------------------------

Referenser:

"Beta Ionone is mainly used for the preparation of raspberry, strawberry, blackberry, cherry, grape and pineapple flavor. Is violet, acacia, orchids and other flavors of the main spices."
http://en.flavor-fragrance.cn/products_ ... _list.html

"The combination of alpha-Ionone and beta-Ionone is characteristic of the scent of violets and used with other components in perfumery and flavouring to recreate their scent."
http://en.wikipedia.org/wiki/Ionone

"A raspberry flavour with unnaturally emphasised alfa-ionone will smell distinctly violet."
Food Flavour Technology, ISBN 978-1-4051-8543-1.

"Several compounds have been suggested as prominent volatiles in blackberries..., e.g. ...alpha-ionone and beta-ionone..."
R.G. Berger, Flavours and Fragrances, ISBN 978-3-540-49338-9.
 
Trådskapare
H

Håkan70

Medlem
SV: Le nez du vin

Tack för svaren. :)

Jag har provat lite olika produkter med björnbär och har en hyfsad koll på den smaken/doften nu. Tror det kommer med tiden. En doft som jag hakat upp mig på är nåt som liknar Tryffel, speciellt i Pinot noir viner. De Loach både doftade och smakade starkt av detta. Urk! :eek: Någon som vet vad det är?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Le nez du vin

Håkan70 skrev:
En doft som jag hakat upp mig på är nåt som liknar Tryffel, speciellt i Pinot noir viner. De Loach både doftade och smakade starkt av detta. Urk! :eek: Någon som vet vad det är?

Tryffel ger upphov till reaktionen "urk!"? ???
Är det unga eller mogna Pinot Noir-viner vi pratar om? Jag kan inte säga att jag brukar associera särskilt ofta till tryffel, men jag kan på sätt och vis förstå om man gör det i de mer mogna vinerna. Ett visst mått av "svampiga" toner kan ju finnas där, men den vanligaste beskrivningen är nog multna löv, typ som om man sparkar i en lövhög på hösten. En fundering: om denna ton finns tillsammans med ett visst mått av parfymton (som ofta finns i bra Pinot) och "dova" animaliska toner (vanliga beskrivningar är väl sådant som köttsaft, blod, slaktarbänk/inälvor o.s.v., men ibland även läder i de mogna vinerna) kanske det går för vissa att associera till tryffel, d.v.s. något "svampigt" som också doftar starkt?
Om vi talar om ung Pinot Noir har jag lite svårare att helt hänga med, för det måste finnas en svampton med för att jag ska vara med på tryffel-spåret, och den tycker jag inte finns i de unga vinerna. En fråga är då om du kan identifiera den animaliska tonen, och skilja på Pinot som "bara" doftar bär och kanske blommor eller parfym och sådana som också har en animalisk ton?
 

sunqan

Vinös
SV: Le nez du vin

Jag och min tant är överens om att pinot noir-viner luktar prutt... inte illa, men en distinkt prutt-doft ^-^

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
 
Trådskapare
H

Håkan70

Medlem
SV: Le nez du vin

Det där med blöt lövhög känns mer rätt, första gången jag kände den associerade jag till blöt svampskog, Tryffel var bara närmast i min Nez du vin. Jag är novis och har inte utvecklat mitt "vinsinne" ännu så det blir säkert fler "urk" i framtiden men jag har trotts allt kommit så långt att sunkhakets rosé som va gott höstas nu smakar Funlight hallon :'( . På måndag är det dags att prova vinerna i Kronstams vinskola del 3 :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Le nez du vin

sunqan skrev:
Jag och min tant är överens om att pinot noir-viner luktar prutt... inte illa, men en distinkt prutt-doft ^-^

Absolut, visst finns det "gödselstack" i vissa, redan som unga. Knappast alla, dock. Som jag hörde någon säga en gång: det finns två sorters Pinot: bär-Pinot och skit-Pinot. Och i det sammanhanget var "skit" faktiskt inte ett negativt begrepp. Betänk att vin kommer från landsbygden.
 

Gurto

Medlem
SV: Le nez du vin

Tycker väl att de är de lite "ruttna" pinoterna som är de intressanta :) brukar associera doften med, som sagt, något lite ruttet/unket eller gammal disktrasa. Sjukt att man kan nämna det i en mening och ändå mena något positivt.
 
Toppen