Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

L'Effervescence, 2 stjärnor (Tokyo)

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Som Gert Fylking: Äntligen!
Äntligen har de sina 2 välförtjänta stjärnor.
Inte för snabbt, tvärtom.
Och de borde ha tre stjärnor.
Tråden från sista tiden med 1 stjärna hittar du här
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Firarlunch!
Vi öppnade en gammal favorit, Chateau de Beaucastel. Men, denna flaska från 2000 lyckades inte riktigt leva upp helt till förväntningarna. Det gjorde däremot restaurangen, de som jobbar där och... Framförallt! Maten. På bordet: en slags vedartad växt som botanikern i mig inte kunde placera någonstans. "Okinawa" sa de.

image.jpg


Först ut var ju naturligtvis Amuse Bouche. Idag med krabba och många andra fantatiska smaker som apelsin, dill och olika sorters morötter:
image.jpg
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lagom till mitt besök dessutom. Nu börjar det närma sig - känner redan lite pirr och har skyhöga förväntningar. :)
Ibland får man med delar av förpackningar i den organiska maten, som tex Mamma Scans Köttbullar eller pizzakartong. Men oftast är det rätt ok mat.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Firarlunch!

Från topp till botten:
En särskild spenat som stekts hårt för att få höstfärger och som sedan friterats.
Svart tryffel
Liljeknölar
Fiskens fjäll, losstagna innan och sedan grillade till perfekt frasighet.
Själva fisken, grillad på 120 grader och vatten i ugnen. *perfekt*
En vit sås gjord på 'taro'
Fint riv av yuzu-skal
image.jpg
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Firarlunch:
Vad Namae-san alltid serverar: perfekt tillagad 'turnip', KABU, med minitärningar torkad iberico, micro crutonger och persiljeemulsion.
image.jpg
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Firarlunch!
Fois gras. Tänk ändå att leverförfettad gås kan smaka så bra :oops:
Denna gång är den svalkokta och helt kärlbefriade levern serverad på Sydligt tema:
Alla tillbehör är från södern och tropikerna, inklisive gélékluttar av Southern Comfort.
Den särakilda sötpotatisen och svarta sesampastan var dock i sötaste laget för att passa vinet. En syrligare tokajer hade absolut varit bättre.
Men, det fick bli "varannan vatten". Eller kanske snarare: "mest vatten" till denna rätt.

image.jpg
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Firarlunch!
Dessert, Mont Blanc med smaksymfonier av tidigare aldrig skådat slag. Iaf inte på min smakhimmel. Smaksättning med bambuaska, pulver på svarta oliver mm i en dessert som inte är söt.
Den mest underliga dessert jag ätit, men som fortfarande åstadkom VÅGEN då tungan vällustigt krusade sig...

image.jpg
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ser fram mot @Matlen s bidrag till denna tråd inom kort. Julafton är ju som gjord för denna restaurang.
Romantiskt, gott och makalöst!
 

Elvis

Medlem
@StefanAkiko, jag ska till Seoul i vår (april antagligen). Dina restaurangrapporter från Tokyo gör mig sugen att flyga via Tokyo och stanna där en kväll på vägen...
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
@StefanAkiko, jag ska till Seoul i vår (april antagligen). Dina restaurangrapporter från Tokyo gör mig sugen att flyga via Tokyo och stanna där en kväll på vägen...
Det är ju det som är definitionen av tre stjärnor enl Michelinarna: värd en egen resa.
Skulle vara fantastiskt roligt att äta och dricka lite tillsammans med herrn.
Maj är vi upptagna med väldigt många gäster och VM i kampsport här i Tokyo, men annars så finns goda utrymmen i kalendern.
 

Elvis

Medlem
Det är ju det som är definitionen av tre stjärnor enl Michelinarna: värd en egen resa.
Skulle vara fantastiskt roligt att äta och dricka lite tillsammans med herrn.
Maj är vi upptagna med väldigt många gäster och VM i kampsport här i Tokyo, men annars så finns goda utrymmen i kalendern.

Detsamma! Jag återkommer! Jag är väldigt nyfiken på Tokyo också.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Så, nu har även jag haft chansen att besöka denna underbara restaurang, närmare bestämt igår.

En viss norrländsk japan har inte överdrivit med sina lovord - maten är grymt välsmakande och superbt balanserad rakt igenom. Ett måste för den som har vägarna förbi Tokyo!

Till maten dracks lite rejält mogen Rioja (1984 Conde Valdemar Gran Reserva), en skvätt Napa-Merlot (som en kyss av solmogen frukt!), Sauternes, Côte-Rôtie, oxiderad naturvinsriesling och säkert något mer.

image.jpg


Fokus låg dock på maten denna kväll. Riojan höll klart måttet genom de flesta rätterna med sin burgundiska kropp, fina mognadstoner och mineralitet (flinta, torkade körsbär, rotfrukt, kryddor kräftspad, läder och blyerts 91p). Satan vad vitalt vin trots sin ålder! Côte-Rôtie'n dracks till ankan då Riojan hunnit ta slut. Elegant och härlig, men jag analyserade inte vid detta tillfälle då maten tog all fokus, men det är ett vin jag gärna dricker igen. Sauternes'n gjorde sitt jobb till de avslutande desserträtterna, men kändes förhållandevis medioker (88p).

Har aldrig haft en bättre julafton, dessutom delades den med världens trevligaste sällskap, dvs @StefanAkiko och våra härliga fruar!

Nu kommer en strid ström av bilder från kvällens matorgie...

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg


Jädrar i min låda vilken magisk kväll! Kan inte riktigt göra den rättvisa i denna tråd, så ni får nöja er med att fantisera. :)

Tack @StefanAkiko! Som tur är så är det fler kvällar på annan ort inplanerade utöver detta, annars hade det känts tomt nu. :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Så, nu har även jag haft chansen att besöka denna underbara restaurang, närmare bestämt igår.

En viss norrländsk japan har inte överdrivit med sina lovord - maten är grymt välsmakande och superbt balanserad rakt igenom. Ett måste för den som har vägarna förbi Tokyo!

Till maten dracks lite rejält mogen Rioja (1984 Conde Valdemar Gran Reserva), en skvätt Napa-Merlot (som en kyss av solmogen frukt!), Sauternes, Côte-Rôtie, oxiderad naturvinsriesling och säkert något mer.

Visa bifogad bild 3005

Fokus låg dock på maten denna kväll. Riojan höll klart måttet genom de flesta rätterna med sin burgundiska kropp, fina mognadstoner och mineralitet (flinta, torkade körsbär, rotfrukt, kryddor kräftspad, läder och blyerts 91p). Satan vad vitalt vin trots sin ålder! Côte-Rôtie'n dracks till ankan då Riojan hunnit ta slut. Elegant och härlig, men jag analyserade inte vid detta tillfälle då maten tog all fokus, men det är ett vin jag gärna dricker igen. Sauternes'n gjorde sitt jobb till de avslutande desserträtterna, men kändes förhållandevis medioker (88p).

Har aldrig haft en bättre julafton, dessutom delades den med världens trevligaste sällskap, dvs @StefanAkiko och våra härliga fruar!

Nu kommer en strid ström av bilder från kvällens matorgie...

Visa bifogad bild 2995
Visa bifogad bild 2996
Visa bifogad bild 2997
Visa bifogad bild 2998
Visa bifogad bild 2999
Visa bifogad bild 3000
Visa bifogad bild 3001
Visa bifogad bild 3002
Visa bifogad bild 3003
Visa bifogad bild 3004
Visa bifogad bild 3006

Jädrar i min låda vilken magisk kväll! Kan inte riktigt göra den rättvisa i denna tråd, så ni får nöja er med att fantisera. :)

Tack @StefanAkiko! Som tur är så är det fler kvällar på annan ort inplanerade utöver detta, annars hade det känts tomt nu. :)
Magiskt!
Sannerligen!
Kocken Namae-san i egen hög person.
IMG_1193.JPG
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...eftersom min hustru ogärna äter häst, så fick vi följande tallrik istället för @Matlen #3 Very, very cold day.
Denna rätt: Smell of the Ocean:
IMG_0697.JPG

Stammen från en särskilt grov sallatssort vars blad inte länar sig för cuisinet (en av Michel Bras favoritingredienser och som Namae-san serverar ibland för att hedra sin läromästare), krasse, sabayonne-sås med nori, fint skivad abalone, torkade svarta oliver (för liten pikant sälta) och svampen "MAITAKE".

För egen del är sashimi på häst något jag både gärna och ofta äter tillsammans med mina kendotränare :)
 
Toppen