Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Les Crayeres i Reims

Krug88

Medlem
Har bord där på söndag kväll, någon som provat det?
Vet bara att de har 3 stjärnor och såg att det låg mitt över gatan från Pommery.
En sak är klar iallafall, det blir inget vinpaket!
Såg på deras hemsida att de endast serverar Moets sortiment till menyn, det blir väl att plocka lite bland godsakerna på listan...
 

Helen

Medlem
SV: Les Crayeres i Reims

Krug88 skrev:
Har bord där på söndag kväll, någon som provat det?
Vet bara att de har 3 stjärnor och såg att det låg mitt över gatan från Pommery.
En sak är klar iallafall, det blir inget vinpaket!
Såg på deras hemsida att de endast serverar Moets sortiment till menyn, det blir väl att plocka lite bland godsakerna på listan...

Har de fått tillbaka sin 3e stjärna? jag vet att de förlorade en för några år sedan och det förtjänade de.
Jag var där året före de förlorade sin 3e stjäna. Nu kan jag inte återge vad jag drack eller åt då det var ett bra tag sedan jag var där.
Men jag kommer ihåg att lokalen och servicen var underbar. Maten var korrekt utan några krussiduller. Vad som tyvärr gjorde hela vår vistelse till en sådan trågig kväll var att i samma rum satt ett bord med 4 vuxna och en baby, och den babyn var inte tyst någon gång. Det var ju inte så att hon skrek för fulla muggar utan gjorde sig påmind med andra små ljud, mamman gick upp och ner fram och tillbaka med ungen i famnen, brevid vårt bord.
Ursäkta men detta betalar jag fan inte dyra pengar för att uppleva på 3stjärna.,.. vill jag uppleva detta går jag in på MC donald.
Då maten inte har satt några nämnvärda spår i min hjärna var det säkert gott.
Vad jag kommer ihåg var att efter maten drack jag gammal (100 år) gul chatreause för första gången.

Jag tror nog att du kommer att få det toppen och jag önskar dig bättre lycka med ev andra gäster än vad jag hade.
Om du är sugen och får tid över så kan jag rekomendera min faviskrog i Reims den är bara 2 stjärna men helt super duper bra
http://www.assiettechampenoise.com/fr_c ... tation.php
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Les Crayeres i Reims

Kan tipsa om att det finns McDonalds i Reims också om krognotan kvällen innan blir för saftig... ;D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Les Crayeres i Reims

Kan också nämna att det där Best Western hotellet där alla ska bo hela tiden bara har typ 4 stycken shotglas, de bir skitsura när man börjar dricka järn, för då måste de diska glasen mellan vändorna...
 

Helen

Medlem
SV: Les Crayeres i Reims

Krug skrev:
Det kan ha hänt.

Är det fler än jag som ibland efter en semestertur i champagne har druckit så mycket champagne att jag behöver en paus.
Jag kan bli så champagnemarienerad att jag inte vill se ett bubblande glas på minst 2 dagar :D
Det blir ju oftas att man börjar vid 12 tiden med en kir Royal och sedan fortsätter det hela dagen och kvällen.

Då kan det vara läge för något annat att dricka. Är det därför som du krug går över till det lilla glaset?
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Les Crayeres i Reims

1CRU skrev:
Är det fler än jag som ibland efter en semestertur i champagne har druckit så mycket champagne att jag behöver en paus.
Jag kan bli så champagnemarienerad att jag inte vill se ett bubblande glas på minst 2 dagar :D
Det blir ju oftas att man börjar vid 12 tiden med en kir Royal och sedan fortsätter det hela dagen och kvällen.

Då kan det vara läge för något annat att dricka. Är det därför som du krug går över till det lilla glaset?

Det blir ju lätt så vad man än dricker. Har för mig det var här jag skrev att man efter primörprovningarna i Bordeaux är så trött på vin att man längtar efter en öl och en macka på kvällen...
 
Trådskapare
K

Krug88

Medlem
SV: Les Crayeres i Reims

1CRU skrev:
Har de fått tillbaka sin 3e stjärna? jag vet att de förlorade en för några år sedan och det förtjänade de.
Jag var där året före de förlorade sin 3e stjäna. Nu kan jag inte återge vad jag drack eller åt då det var ett bra tag sedan jag var där.
Men jag kommer ihåg att lokalen och servicen var underbar. Maten var korrekt utan några krussiduller. Vad som tyvärr gjorde hela vår vistelse till en sådan trågig kväll var att i samma rum satt ett bord med 4 vuxna och en baby, och den babyn var inte tyst någon gång. Det var ju inte så att hon skrek för fulla muggar utan gjorde sig påmind med andra små ljud, mamman gick upp och ner fram och tillbaka med ungen i famnen, brevid vårt bord.
Ursäkta men detta betalar jag fan inte dyra pengar för att uppleva på 3stjärna.,.. vill jag uppleva detta går jag in på MC donald.
Då maten inte har satt några nämnvärda spår i min hjärna var det säkert gott.
Vad jag kommer ihåg var att efter maten drack jag gammal (100 år) gul chatreause för första gången.

Jag tror nog att du kommer att få det toppen och jag önskar dig bättre lycka med ev andra gäster än vad jag hade.
Om du är sugen och får tid över så kan jag rekomendera min faviskrog i Reims den är bara 2 stjärna men helt super duper bra
http://www.assiettechampenoise.com/fr_c ... tation.php
Kan mycket väl vara så att de bara har 2 stjärnor numera, jag går på gammal info.
Det har ju ett litet hotell också, kan tänka mig att det är lite besvärligt att kicka ut hotellgäster...
Vi har ännu inte bokat bord för måndagskvällen, men vet att det brukar kännas lite jobbigt med den typen av mat 2 dagar på raken.
Tror vi kör på lite enklare mat dag 2, bara de har en skön Champagnelista.
 

Helen

Medlem
SV: Les Crayeres i Reims

Det är nog klokt att äta något lättare på måndagen. De bästa krogarna har oftast stängt på måndagen ändå.
Glöm inte att hålla oss uppdaterade om din resa till champagne
 
Trådskapare
K

Krug88

Medlem
SV: Les Crayeres i Reims

Krug skrev:
Kan också nämna att det där Best Western hotellet där alla ska bo hela tiden bara har typ 4 stycken shotglas, de bir skitsura när man börjar dricka järn, för då måste de diska glasen mellan vändorna...
Förmodar att du menar De la Paix, perfekt läge däremot.
Det är ju inte så att man stannar på hotellet mer än nödvändigt...
 
Trådskapare
K

Krug88

Medlem
SV: Les Crayeres i Reims

1CRU skrev:
Det är nog klokt att äta något lättare på måndagen. De bästa krogarna har oftast stängt på måndagen ändå.
Glöm inte att hålla oss uppdaterade om din resa till champagne
Det blir inget speciellt, bara en snabbis från söndag lunch till tisdag morgon.
Har bokat besök på Philipponat, Selosse och Diebolt. Tror inte vi hinner så mycket mer på måndagen...
Det enda säkra är väl att det kommer att handlas Selosse rosé och Fleur de Passion 02.
Hoppas gubben släpper på några Selosse 98:eek:r, har inte en enda :(
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Les Crayeres i Reims

Krug88 skrev:
Kan mycket väl vara så att de bara har 2 stjärnor numera, jag går på gammal info.
Det har ju ett litet hotell också, kan tänka mig att det är lite besvärligt att kicka ut hotellgäster...
Vi har ännu inte bokat bord för måndagskvällen, men vet att det brukar kännas lite jobbigt med den typen av mat 2 dagar på raken.
Tror vi kör på lite enklare mat dag 2, bara de har en skön Champagnelista.

De har 2 stjärnor, vi tänkte äta där då vi var i Reims men det var stängt

Château les Crayères Forks: 4 Stars:2
64 bd Henry Vasnier F - 51100 REIMS


Sumptuous decor in the dining room, terrace in the main courtyard and up-to-date cuisine.


Saxat ur http://www.viamichelin.com/viamichelin/ ... =&x=14&y=6
 

weezer

Medlem
SV: Les Crayeres i Reims

Assiette champenoise var jag på sist jag var där, helt ok, men inget wow. Franskt så det förslår och överdåd på tallrikarna till desserten vill jag minnas..


Brasserie du boulingrin i Reims är najs annars, för en långlunch eller så.
 
Trådskapare
K

Krug88

Medlem
SV: Les Crayeres i Reims

Dejzan skrev:
Hur var les Crayeres?
Avbokade faktiskt och gick på assiette champenoise istället efter era rekommendationer...
Var mycket nöjd med maten där!

Tog en avsmak och klämde en Roederer BdB 02 ute i trådgården före.
Till maten blev det en Clos de Goisses 89 på magnum.
Jag försökte övertala min kompis att vi skulle ta en Cristal 89 på magnum istället men han var inte laddad för att lägga 800e på den. Han hade nog rätt...
 
Trådskapare
K

Krug88

Medlem
SV: Les Crayeres i Reims

Här är menyn vi tog:

.: RETOUR AUX SOURCES (150€)

PETITS POIS
Salade, lard, carottes

TOMATES
Soupe glacée, cromesquis

BAR DE LIGNE
Vermicelle de soja, sauce Thaï

COCHON NOIR DE GASCOGNE
Ventrêche, foie gras, pomme de terre

FROMAGES Philippe Olivier

DECLINAISON DE GOURMANDISES

Håller med om desserten, jag trodde de gått till fel bord först när det kom in 10 olika fat...
Hela bordet var fyllt med allt möjligt trams.
Vackert för ögat var det däremot.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Les Crayeres i Reims

Krug88 skrev:
Här är menyn vi tog:

.: RETOUR AUX SOURCES (150€)

PETITS POIS
Salade, lard, carottes

TOMATES
Soupe glacée, cromesquis

BAR DE LIGNE
Vermicelle de soja, sauce Thaï

COCHON NOIR DE GASCOGNE
Ventrêche, foie gras, pomme de terre

FROMAGES Philippe Olivier

DECLINAISON DE GOURMANDISES

Håller med om desserten, jag trodde de gått till fel bord först när det kom in 10 olika fat...
Hela bordet var fyllt med allt möjligt trams.
Vackert för ögat var det däremot.

Det var väl en jäkla tur för FylleKrug88 att det kom in så mycket godis, då behövde han ju inte h lägga tid och energi på att köpa snask till BakisKrug88. Det blir ju ett sånt rackarns rännande på sjuelvan annars? Och vem vet var den finns i Reims?
 

Helen

Medlem
SV: Les Crayeres i Reims

Vad kul att du tyckte om Lassiette champenoise.
Det är en av mina faviskrogar men tycker du att den var så pass bra att du vill äta där igen? När vi har varit där brukar vi även sova över, det är ju även ett hotell.
Det enda jag inte tycker om med rummen är att det på sommaren blir så väldigt varmt för de saknar air conditioner, men utöver det så har de en väldigt trevlig frukost.
 
Trådskapare
K

Krug88

Medlem
SV: Les Crayeres i Reims

1CRU skrev:
Vad kul att du tyckte om Lassiette champenoise.
Det är en av mina faviskrogar men tycker du att den var så pass bra att du vill äta där igen? När vi har varit där brukar vi även sova över, det är ju även ett hotell.
Det enda jag inte tycker om med rummen är att det på sommaren blir så väldigt varmt för de saknar air conditioner, men utöver det så har de en väldigt trevlig frukost.
Jag kan absolut tänka mig att äta där igen, men nästa gång blir det Les Crayeres.
Själv ville vi bo där de har ett bevakat garage så det blev de la Paix, inte lyxigt men jäkligt centralt.
Hela bilen var full med skumpa, kunde ha blivit jobbigt...
 
Toppen