Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Les Forts de Latour 1996

Öhman

Medlem
Les Forts de Latour 1996 andravinet till Château Latour
Stor, klassisk "bordeauxnäsa", begynnande mognad, mörk fruktighet, diskret fatton och...stall (verkligen!).
Fyllig, välbalanserad med lena, höga, tanniner. Fortfarande ung och lite outvecklad smak.
Under kvällen utvecklades vinet mycket i både doft och smak. Fatkaraktären tog över ett tag. Mot slutet kom i doften en ton som jag sett beskrivas av gamla engelska vinskribenter som "turkisk bazaar". En lockande, komplex doft av kaffe, läder och kryddor.

Har legat på detta vin i snart 10 år och väntat på ett bra tillfälle att öppna den. Blev inte besviken, men ångrar lite att jag inte inväntade lite större mognad.
 
SV: Les Forts de Latour 1996

Kan inte säga att jag har god koll på det här vinet, eller mycket annat från Bordeaux. Ändå borde väl ett andravin från en så högklassig producent som Chateau Latour vara av stor lagringsduglighet och även om tolv och ett halvt år inte är purungt så hade det säkert klarat ett tag till som du säger. Du borde dock ha fått en rätt bra upplevelse.

Förresten, drack du det till mat, eller bara för sig? Vad var det för druvsorter, eller rättare sagt, jag vet att Cabernet Sauvignon och Merlot dominerar i Bordeaux, men hur var fördelningen?
 
Trådskapare
Ö

Öhman

Medlem
SV: Les Forts de Latour 1996

Darth Angelus skrev:
Förresten, drack du det till mat, eller bara för sig? Vad var det för druvsorter, eller rättare sagt, jag vet att Cabernet Sauvignon och Merlot dominerar i Bordeaux, men hur var fördelningen?

Drack den till en burgundisk gryta på älg.

Den ungefärliga sammansättningen är 70 cab/30 merlot. Detta varierar ju år från år, men eftersom -96 räknas som ett mycket bra år så brukar ju också andelen cabernet vara lite högre.
 
Toppen