Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Less is more

Mysonoxen

Medlem
Sitter just nu och avnjuter en hygglig St.Emilion (Ch. Cantin 1998), det är tyst och stilla runtomkring mig och som sällskap till vinet har jag en bit enkelt lantbröd med lite prästost till. En utsökt kombination i all sin enkelhet och är det inte så att detta är den av naturen givna måltiden (eller kanske av Gud Fader själv, kanske ingen tillfällighet att den sista måltiden enligt kristendomen bestod just av bröd och vin?).

Stjärnkrogar där maten övertrumfar vinet eller vinet maten i all ära men på sistone har jag mer och mer dragits åt det enkla, även om jag absolut inte bangar trevliga restaurangbesök då jag får tid, så alla krögare och sommelierer ute där behöver inte förfasa sig. Jag kommer att fortsätta frekventera krogarna och väntar bara på att ungarna ska växa till sig lite mer så jag kan lämna dem till deras farmor och gå ut och äta som i fornstora dar.

Men att bara sitta och inte göra någonting, låta slips och kavaj/kostym hänga kvar i garderoben och bara sitta i skjortärmarna och halvoljiga jeans efter en tur ner i garaget och bara va sig själv med ett hyggligt vin och lite bröd och bara existera är ofta så mycket värt speciellt nu när man blivit farsa och de stunder man får för sig själv är lätträknade. Eller har jag fel?

Skål på er, kosmonauter, och hoppas ni får en minst lika fin dag som jag.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Less is more

Jag håller verkligen med. Det enkla är i väldigt många fall bättre än det tillkrånglade och avancerade, men allt beror ju naturligtvis på vilket humör man är på!

Igår var jag hemma hos hulda moder och lagade lite mat, lite sköna biffar från hallen, rostade rotsaker (potatis, morötter och rödbetor) och sen en relish på paprika och körsbärstomater, smaksatt med lite fänkål, vitlök och pepparrot. Till detta en Bin 707, 2001. Enkelt och passande simpelt för en simpel man som jag, men väldigt gott!
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Less is more

Krug skrev:
Jag håller verkligen med. Det enkla är i väldigt många fall bättre än det tillkrånglade och avancerade, men allt beror ju naturligtvis på vilket humör man är på!

Igår var jag hemma hos hulda moder och lagade lite mat, lite sköna biffar från hallen, rostade rotsaker (potatis, morötter och rödbetor) och sen en relish på paprika och körsbärstomater, smaksatt med lite fänkål, vitlök och pepparrot. Till detta en Bin 707, 2001. Enkelt och passande simpelt för en simpel man som jag, men väldigt gott!

O ja. Har jag ställt in mig på att gå på en bra krog är det också i bästa fall en lika livsbejakande upplevelse fast från en annan synvinkel.

Din kokkonst lät mycket trevlig och aptitlig. Gillar att snickra ihop dylika saker själv. Vi 08-or kan vara glada över Östermalmshallen och andra inrättningar som underlättar inköp av bra råvaror. Där min bror bor är det rena öknen att få tag i en bra köttbit, så ofta får jag "langa" entrecôter, oxfiléer, lammstekar och annat från hallen (och en viss köttbutik där som redan avhandlats i en annan tråd ;)) Trots att han bor på ett ställe som har ett av landets största köpcentrum (och större ska det bli) finns det inte en enda vettig köttbit att få tag i där, vilket han som gourmand lider av. Det är inte så lustigt att sätta i sig en seg biffjäkel till sin Guigal La Turque eller vad gott man nu har på bordet.
 

R.P

Medlem
SV: Less is more

Det enkla är ofta väldigt gott, igår åt jag en baguett och gåslever till middag i kallingarna framför teven, 2 öl till det. :)
 
Toppen