Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lite Guigal sommaren 2021

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Provning med Philippe Guigal (på video) arrangerat av Wine Affair. Jag tycker att 2017 LaLaLa är minst lika bra, om inte bättre än 2016. De är också 100 kronor billigare :cool:. Vignes de l'hospice 2018 är riktigt bra, ett helt annat vin än 2017. Nalysarna är bra, men priset är kanske lite i överkant?
flight 1.jpg

50612 Côtes du Rhône Rosé , E Guigal 2020 129 kr (BS)
N: Smultron, jordgubb, tallbarr och syren
M: Smultron, citron, vanilj, smörkola och mineralvatten. Tuff syra, söt frukt med hyfsad koncentratio. Lätt bittert avslut. För att vara en rosé är det inte så pjåkigt. 81p

Château de Nalys Châteauneuf-du-Pape Grand Vin Blanc 2019 739 kr (kommande årgång)
N: Kalk, honung, melon, mango, fläder, smörkola och vanilj.
M: Melon, smör, honung, fläder, syren, blodapelsin, rabarber och ananas. Fin syra, lätt och fräsch, elegant, en liten sälta i avslutet. 91-93p

93553 2019 Condrieu la Doriane E. Guigal 799 kr (22/4)
N: Halm, jasmin, olja, citrus och rökt fläsk.
M: Honung, mint, pomerans, salt fisk, mandarin, flöäder, syren och klöver. Lätt, fräsch, bra och mycket blommig. Syra är tillräcklig för att det ska vara i balans. 89-91p
flight 2.jpg

Château de Nalys Châteauneuf-du-Pape Grand Vin rouge 2019 739 kr (kommande årgång)
N: Björnbär, hallon, mörk choklad, timjan och granskog.
M: Kungen av Danmark, björnbär, hallon, choklad och rått kött. Bra syra, rejält koncentrerad frukt, sval med snygg balans. Inga problem att dricka det direkt och det är gott! 92-94p

9212601 Saint-Joseph Vignes de l'hospice E. Guigal 2018 699 kr (10/8)
N: Tobak, svarta vinbär, björnbär, vanilj och varm jord.
M: Körsbär, vanilj, kakao och svarta vinbär. Massor av frukt, fin syra, faten ligger på plats, sval, balanserad, kraftfull och tillgänglig. Jag tycker att det här är ett helt annat vin än förra årgången. Är det den bästa l'hospice någonsin? Det finns tydligen sådant snack. 94-96p

9521901 Château d´Ampuis Côte Rôtie 2017 E Guigal 998 kr (10/8)
N: Tung och kraftfull med svarta vinbär, plommon, björnbär och kryddpeppar
M: Björnbär, svarta vinbär, svarta oliver, trä vanilj, tobak och blött gräs. Koncentrerad frukt, tuffa tanniner, sval och fräsch. Massor av ek, men den balanseras hyfsat av frukten. Går att dricka nu om man inte störs av mycket ek, men det är nog bättre att lämna det i källaren några år. 92-94p
flight 3.jpg

9366801 Côte-Rôtie La Mouline 2017 3295 kr (19/8)
N: Syren, jasmin, plommon och choklad. Mycket blommig.
M: Körsbär, plommon, svarta vinbär, vanilj, liljekonvalj, jasmin, tobak och mörk choklad. Blommig, koncentrerad frukt, snygg balans och snälla fat. Mycket elegant och klart drickvänlig. 95-97p

9366901 Côte-Rôtie La Turque 2017 E Guigal 3295 kr (19/8)
N: Rök, björnbär, lingon, ceder, muskot och choklad
M: Kryddpeppar, ceder, bläck, pomerans, svarta vinbär, rosor och grafit. Sval, koncentrerad, kryddig frukt. Perfekt balanserad och mycket elegant. Stor upplevelse att dricka redan nu. I 2016s tappning tycket jag att Turque var en hårsmån bättre än Mouline, men i den här årgången är skillnaden större. Det blir inte mycket bättre än så här. 97-99p

9366701 Côte-Rotie La Landonne 2017 E Guigal 3295 kr (19/8)
N: Trä, blöt mossa, rökt fläsk och svarta vinbär.
M: Svarta vinbär, viol, cigarr, vanilj, trä, granskott och blodapelsin. Bra frukt, rejäla fat och väldigt tuffa tanniner. Första sippen är nästan för mycket, men med lite tid i glaset lugnar det sig och finessen kommer fram. Det här bör nog lagras ganska länge om man vill ha full utväxling. 93-95p
 

Mattias Schyberg

Administratör
Provning med Philippe Guigal (på video) arrangerat av Wine Affair. Jag tycker att 2017 LaLaLa är minst lika bra, om inte bättre än 2016. De är också 100 kronor billigare :cool:. Vignes de l'hospice 2018 är riktigt bra, ett helt annat vin än 2017. Nalysarna är bra, men priset är kanske lite i överkant?
Visa bifogad bild 23627
50612 Côtes du Rhône Rosé , E Guigal 2020 129 kr (BS)
N: Smultron, jordgubb, tallbarr och syren
M: Smultron, citron, vanilj, smörkola och mineralvatten. Tuff syra, söt frukt med hyfsad koncentratio. Lätt bittert avslut. För att vara en rosé är det inte så pjåkigt. 81p

Château de Nalys Châteauneuf-du-Pape Grand Vin Blanc 2019 739 kr (kommande årgång)
N: Kalk, honung, melon, mango, fläder, smörkola och vanilj.
M: Melon, smör, honung, fläder, syren, blodapelsin, rabarber och ananas. Fin syra, lätt och fräsch, elegant, en liten sälta i avslutet. 91-93p

93553 2019 Condrieu la Doriane E. Guigal 799 kr (22/4)
N: Halm, jasmin, olja, citrus och rökt fläsk.
M: Honung, mint, pomerans, salt fisk, mandarin, flöäder, syren och klöver. Lätt, fräsch, bra och mycket blommig. Syra är tillräcklig för att det ska vara i balans. 89-91p
Visa bifogad bild 23628
Château de Nalys Châteauneuf-du-Pape Grand Vin rouge 2019 739 kr (kommande årgång)
N: Björnbär, hallon, mörk choklad, timjan och granskog.
M: Kungen av Danmark, björnbär, hallon, choklad och rått kött. Bra syra, rejält koncentrerad frukt, sval med snygg balans. Inga problem att dricka det direkt och det är gott! 92-94p

9212601 Saint-Joseph Vignes de l'hospice E. Guigal 2018 699 kr (10/8)
N: Tobak, svarta vinbär, björnbär, vanilj och varm jord.
M: Körsbär, vanilj, kakao och svarta vinbär. Massor av frukt, fin syra, faten ligger på plats, sval, balanserad, kraftfull och tillgänglig. Jag tycker att det här är ett helt annat vin än förra årgången. Är det den bästa l'hospice någonsin? Det finns tydligen sådant snack. 94-96p

9521901 Château d´Ampuis Côte Rôtie 2017 E Guigal 998 kr (10/8)
N: Tung och kraftfull med svarta vinbär, plommon, björnbär och kryddpeppar
M: Björnbär, svarta vinbär, svarta oliver, trä vanilj, tobak och blött gräs. Koncentrerad frukt, tuffa tanniner, sval och fräsch. Massor av ek, men den balanseras hyfsat av frukten. Går att dricka nu om man inte störs av mycket ek, men det är nog bättre att lämna det i källaren några år. 92-94p
Visa bifogad bild 23629
9366801 Côte-Rôtie La Mouline 2017 3295 kr (19/8)
N: Syren, jasmin, plommon och choklad. Mycket blommig.
M: Körsbär, plommon, svarta vinbär, vanilj, liljekonvalj, jasmin, tobak och mörk choklad. Blommig, koncentrerad frukt, snygg balans och snälla fat. Mycket elegant och klart drickvänlig. 95-97p

9366901 Côte-Rôtie La Turque 2017 E Guigal 3295 kr (19/8)
N: Rök, björnbär, lingon, ceder, muskot och choklad
M: Kryddpeppar, ceder, bläck, pomerans, svarta vinbär, rosor och grafit. Sval, koncentrerad, kryddig frukt. Perfekt balanserad och mycket elegant. Stor upplevelse att dricka redan nu. I 2016s tappning tycket jag att Turque var en hårsmån bättre än Mouline, men i den här årgången är skillnaden större. Det blir inte mycket bättre än så här. 97-99p

9366701 Côte-Rotie La Landonne 2017 E Guigal 3295 kr (19/8)
N: Trä, blöt mossa, rökt fläsk och svarta vinbär.
M: Svarta vinbär, viol, cigarr, vanilj, trä, granskott och blodapelsin. Bra frukt, rejäla fat och väldigt tuffa tanniner. Första sippen är nästan för mycket, men med lite tid i glaset lugnar det sig och finessen kommer fram. Det här bör nog lagras ganska länge om man vill ha full utväxling. 93-95p
Oj, den provningen hade jag gärna varit med på. :) Hur mycket kostade den? Skickades provflaskor på posten?
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Oj, den provningen hade jag gärna varit med på. :) Hur mycket kostade det att vara med? Skickades provflaskor på posten?
Jag var där i egenskap av provningsskribent på finewines.se :). Provningen var uppdelad på Wineaffairs kontor och ett konferensrum vardera i Stockholm och Göteborg. Vi var rätt så många, men det var ingen trängsel.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag var där i egenskap av provningsskribent på finewines.se :). Provningen var uppdelad på Wineaffairs kontor och ett konferensrum vardera i Stockholm och Göteborg. Vi var rätt så många, men det var ingen trängsel.
Men va fasen, då hade ju jag kunnat vara med men har inte hört ett ord från dem om provningen så finewines.se är INTE med på ett hörn! :(

Meddela gärna nästa gång du får erbjudande för forumets räkning!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Är inte Patrik provningsskribent längre? Skulle vara otroligt tråkigt, jag uppskattar Patriks alla provningar otroligt mycket.
Jo, Patrik provar nyheter på Systembolaget i Stockholms högborg för forumets räkning och har gjort ett fantastiskt jobb (hur det blir till hösten om provningarna kommer igång igen får vi se då, men vi ser ingen anledning att inte ha kvar Patrik). Det här är något annat som inte har med de provningarna att göra.

Alla medlemmar på forumet är ”provningsskribenter”. Anledningen till att vi har speciellt utvalda till bolagsprovningarna är för att Systembolaget kräver att ha kontroll på och information om, vilka som kommer på nyhetsprovningarna.

Svårigheten för oss är att dessa provningar alltid är i Stockholm och på kontorstid, vilket försvårar för många att delta. När det handlar om enstaka provningar av speciell karaktär i landet är vi ganska många som är sugna på att prova vin för forumets räkning. :)
 

stevie22002

Medlem
Jag kan också tänka mig ett par i Sthlm. Jag kan slänga upp en samköpstråd och styra upp om inte någon annan redan är på g med detta?
Om det görs en beställning till Stockholm är jag gärna med på ett par flaskor!
Jag kan också tänka mig ett par i Sthlm. Jag kan slänga upp en samköpstråd och styra upp om inte någon annan redan är på g med detta?
jag hakar gärna på en beställning!
Jag är gärna med på två flaskor också! (Stockholm) om det är möjligt?! :)
 

Boletus

Medlem
Jag är gärna med på två flaskor också! (Stockholm) om det är möjligt?! :)
Hej, jag är hemskt ledsen men såg först nu att du var intresserad av att vara med på beställningen - skapade en dedikerad tråd för detta. Beställningen är gjord men det finns en flaska över om du vill ha den? Så kan du få första tjing på en till om någon skulle få för sig att dra sig ur också.
 

stevie22002

Medlem
Hej, jag är hemskt ledsen men såg först nu att du var intresserad av att vara med på beställningen - skapade en dedikerad tråd för detta. Beställningen är gjord men det finns en flaska över om du vill ha den? Så kan du få första tjing på en till om någon skulle få för sig att dra sig ur också.
Halloj! Ingen fara! Vad snällt, tar gärna en flaska! :)
 
Toppen