Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Litet och ungt rieslingtest i Göteborg

john b

Medlem
Jag, min fru och två kompisar testade riesling ikväll. De två första (kabinetter) fick hantera hemköpt förorts-sushi och de två andra primärt till löjrom, gräddfil och chips.

20180124_215232.jpg


Dessa till sushi. Goldtröpchen med kraftig mineraldoft. Diesel och gummi. Smaken dock mildt syrligt äpplig. Inte så mycket tropiska frukter. Snarare spritblandad äpplemust, fast riktigt gott.

A.J. Adam doftade mer honung, päron och ananas. Smaken likartad med rikligt tropiska frukter och syra. Med luft och värme blev den mer parfymerad och påminde om rosenvatten. Ganska oljig mot slutet.

Efter en timmes dekantering av bägge flaskor körde vi kirchspiel vs Kirchenstück. Till det åt vi gräddfil, löjrom och crème fraiche-chips tror jag det var.
Väldigt unga viner, ffa kirchspiel var syrlig till max.
20180124_215253.jpg


Kirchenstück med behaglig fruktig doft. Den var återhållsam med frukter på tungan och balanserade väl med syra. Mer frukt än syra i eftersmaken. God direkt.

Kirchspiel från keller var redigt syrlig, initialt kunde man bara ana lite citrusfrukter därbakom och tungan kryllade sig nästan av eftersmaken. Efter ytterligare en timme i karaffen blev den dock mer behaglig och fina smaker av lime och ananas kom blygt fram, dock fortsatt klar dominant syra.

Sammanvägd dom blev:
Godast just nu: Kirchenstück.
Sannolikt godast om fem år: kirchspiel
Godast till sommaren väl kyld på altanen: goldtröpchen. (gillar man lite oljigare, fruktigare och fetare kabinetter är a.j. Adam lite bättre)
 

Silenos

Medlem
Tack för rapport!

Haartbuteljeringen ovan gick hårt åt här hemma i somras (mycket riktigt just på balkongen). En riktig kameleont, ibland pepprig och fyllig, andra gånger fruktigare; men alltid rejält god. När jag inte sträckte mig efter en haart så blev det flest... jodå, A.J. Adams Hofberg kabinett; fast 2015, även den riktigt fin. 2016 låter ju inte lika klockren, vilket kanske inte är så förvånande. Kanske blir det att vänta in 2017 för egen del. Lite konstigt att den verkar tydligt tropisk och oljig dock. Hofberg ligger ju längs Dhroner, som är en kylig biflod till Mosel och hans kabinett kommer ifrån toppen av vingården, så övermognad borde inte vara nåt problem. Möjligtvis för lågt skördeuttag om man skall spekulera om något...
 
Trådskapare
J

john b

Medlem
Tack för rapport!

Haartbuteljeringen ovan gick hårt åt här hemma i somras (mycket riktigt just på balkongen). En riktig kameleont, ibland pepprig och fyllig, andra gånger fruktigare; men alltid rejält god. När jag inte sträckte mig efter en haart så blev det flest... jodå, A.J. Adams Hofberg kabinett; fast 2015, även den riktigt fin. 2016 låter ju inte lika klockren, vilket kanske inte är så förvånande. Kanske blir det att vänta in 2017 för egen del. Lite konstigt att den verkar tydligt tropisk och oljig dock. Hofberg ligger ju längs Dhroner, som är en kylig biflod till Mosel och hans kabinett kommer ifrån toppen av vingården, så övermognad borde inte vara nåt problem. Möjligtvis för lågt skördeuttag om man skall spekulera om något...

Jo, Hofbergs kabinett 2016 väldigt fruktig, mer frukt än syra (dock mycket av bägge) . Ändock väldigt bra, det var ju pga kompetent sällskap som den fick spela fjärdefiol.

Har du provat Haart goldtröpchen kabinett 2016? Den säljs ju inte alltför dyrt nu på atomwine
 

Silenos

Medlem
Hans Schubertslay 2016 (sista, eller näst sista, årgången av detta vin chez Haart) har jag här hemma. En flaska öppnad -- god, men jämfört med GT 15, ett klart steg ner.
 
Trådskapare
J

john b

Medlem
Hans Schubertslay 2016 (sista, eller näst sista, årgången av detta vin chez Haart) har jag här hemma. En flaska öppnad -- god, men jämfört med GT 15, ett klart steg ner.

Kunde såklart inte hålla mig och beställde ett gäng goldtröpfchen -16. Blir bra att testa till sommaren.
 
Toppen