Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

"Livets goda" fortsätter kombinera recensioner med sälj

frommen

Medlem
Livets goda har ju ett tag kört med försäljning och recensioner som "specialerbjudande" i tidningen men nu börjar man även med en ny slags tjänst där de tar fram rekommendationer tillsammans med importörer.

http://www.livetsgoda.se/artikel/artikel.asp?ArtikelId=5998#.U2vOc_l_vuo

Upplägget med "Säljpitch -positiv recension - prisuppgift - länk till beställning" känns inte riktigt i linje med hur man vill att en trovärdig köpguide ska vara. Jag vet inga andra tidningar oavsett branch som har så lite problem med att mixa redaktionellt innehåll med sälj.

Det rekommenderade vinet Mazzei:s Ser Lapo känns inte heller som ett vin de normalt skulle skrivit om....


"Dryckestipset är en ny tjänst från Livets Goda där vi i samarbete med importören skickar ut tips om drycker till er läsare. Grunden i detta är att vi bara tipsar om drycker som vi själva tycker om Ser Lapo Riserva 2010 är resultatet av Carlo Ferrinis utmärkta kunskaper om vinmakning där sangiovese (90 procent) och merlot (10 procent) har lagrats i 12 månader på 225 liter stora franska ekfat, varav hälften nya. Av denna utmärkta årgång så finns det bara cirka 760 flaskor kvar innan det är helt slut"​
 

Vino fino

Medlem
Livets goda har ju ett tag kört med försäljning och recensioner
Vi har ju varit inne på detta i andra trådar och Livets Goda utmärker sig inte direkt för sin objektivitet.

En annan tidning som kör samma upplägg bara anings mer raffinerat är Allt om Mat, där firma Kronstam & Co i sina årliga icke-blinda provningar ger fina betyg till de leverantörer som de sedan tar plats i styrelsen hos…

Jag tycker det finns all anledning att betrakta hela "eliten" bland Svedalas vintyckare med en hälsosam misstänksamhet. Med några få undantag.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Oavsett vad så känns det som att det bryts mark som alldeles för lätt kan komma att missbrukas i längden. Just denna typ av samarbete gör mig tyvärr skeptisk, detta även om det skulle finnas goda intensioner idag. Pengar kommer alltid att vara pengar, oberoende är nyckeln till ofärgad vinjournalistik.

Kanske är upplägget genomtänkt, vad vet jag, men jag är inte övertygad...det luktar tyvärr inte bara skunk utan även häst. :(

Mycket intressant tråd!
 
Last edited:
Oavsett vad så känns det som att det bryts mark som alldeles för lätt kan komma att missbrukas i längden. Just denna typ av samarbete gör mig tyvärr skeptisk, detta även om det skulle finnas goda intensioner idag. Pengar kommer alltid att vara pengar, oberoende är nyckeln till ofärgad vinjournalistik.

Kanske är upplägget genomtänkt, vad vet jag, men jag är inte övertygad...det luktar tyvärr inte bara skunk utan även häst. :(

Mycket intressant tråd!
Pengar betalar direkta reklam men när det blir för mycket reklam (med hänsyn till alkohollagen) måste man hitta ett annat och indirekt sätt att köra sin reklam. Det finns regler om hur ska en tidning informera läsarna. Om en artikel sponsras måste det stå att detta är en reklam. Vad gör Konsumentombudet?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det hade varit intressant att få lite svar från någon som jobbar på tidskriften, är inte @Andreas L en av deras skribenter? Om så är fallet så kanske vi kan få lite förtydligande kring ämnet direkt här i tråden. Det hade varit trevligt, dessutom kanske vi kan få lite givande dialog. o_O

Transparens kommer man ganska långt med...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vi har ju varit inne på detta i andra trådar och Livets Goda utmärker sig inte direkt för sin objektivitet.

En annan tidning som kör samma upplägg bara anings mer raffinerat är Allt om Mat, där firma Kronstam & Co i sina årliga icke-blinda provningar ger fina betyg till de leverantörer som de sedan tar plats i styrelsen hos…

Jag tycker det finns all anledning att betrakta hela "eliten" bland Svedalas vintyckare med en hälsosam misstänksamhet. Med några få undantag.
Vilka är undantagen?

En hälsosam misstänksamhet bör alltid finnas så fort någon får betalt för att tycka till om något och speciellt när mediet är reklamfinansierat.

Jag kom att tänka på en liknande episod från 2012. Då var det Livets Godas skriverier om några Gay Friendly Wines, "GFW", som stod i centrum. Utan att vara "finewines.se-elak" skrev Anders Röttorp då en rätt nedgörande recension om ovidkommande försäljingsargument, Livets Godas textreklam och att strunta i läsarnas intressen.
På vilket sätt skulle detta exempel kunna tolkas som "finewines.se-elakt"? Bekräftar det inte bara relevansen i kritiken om något, eller menar du bara att det är gammal kritik som en gång för alla borde vara utrett och färdigdiskuterat?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
På vilket sätt skulle detta exempel kunna tolkas som "finewines.se-elakt"?
Inget sätt, det är därför jag skrev "utan att..." Röttorp var väldigt saklig i sin kritik. Det hade varit lätt att raljera mer.
 

Sundbom

Medlem
Det är dessa saker som får en att undvika LG helt. Dom har ju också tagit bilder från bloggare utan lov. Lite ofräscht kan tyckas. Har inte bläddrat i LG på länge, men minns att systertidningen Whisky & Bourbon var ännu sämre. Sveriges sämst korrekturlästa tidning. Mängder med stavfel, särskrivningar och rena faktafel i varje nummer. Usel journalistik. Skulle dock gärna läsa tex Jamais artiklar om amerikanska viner. Finns säkert annat som också håller bra klass. Men är inte så sugen på att vada genom skit för att få bra grejer.

Tur att det finns internationella tidskrifter som kan ge något för nörden. Läs gärna Noble Rot Magazine och TONG.
 

sunqan

Vinös
Tur att Röttorp inte försökte hitta vad vinerna kostade utanför Sverige. .. det ena kostar 50sek (178här) men det är väl mer hippt att skinna den aktuella målgruppen här :-/
 

Vino fino

Medlem
Vilka är undantagen?
Ett av undantagen är väl just Andreas Larsson. Sen tror jag det finns några entusiaster och bloggare som kräver blint på Monopolets provningar.

Men utslaget på antalet läsare så tror jag att 99% av svenskarna läser vintips som inte är blindtestade. Och X antal % av dessa vinkritiker står alldeles för nära gränslinjen mot leverantörer eller har redan klivit över den.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ett av undantagen är väl just Andreas Larsson. Sen tror jag det finns några entusiaster och bloggare som kräver blint på Monopolets provningar.

Men utslaget på antalet läsare så tror jag att 99% av svenskarna läser vintips som inte är blindtestade. Och X antal % av dessa vinkritiker står alldeles för nära gränslinjen mot leverantörer eller har redan klivit över den.
Dessutom så är ju det där med blindprovning väldigt lätt att påstå att man gör, men väldigt många tror jag ändå friserar sina betyg och omdömen i efterhand om det visar sig att det blinda omdömet inte är "önskvärt". Här kan det såklart finnas undantag också, men då måste man välja att lita på personen ifråga, vilket i mitt fall blir väldigt få.

Riktig blindprovning innebär trots allt man får stå för sina ord oberoende av slutsatsen, vilket skulle kräva att smaknoterna publicerades/offentliggjordes innan vinerna avtäcks. DET hade varit intressant att få ta del av!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Dessutom så är ju det där med blindprovning väldigt lätt att påstå att man gör, men väldigt många tror jag ändå friserar sina betyg och omdömen i efterhand om det visar sig att det blinda omdömet inte är "önskvärt". Här kan det såklart finnas undantag också, men då måste man välja att lita på personen ifråga, vilket i mitt fall blir väldigt få.

Riktig blindprovning innebär trots allt man får stå för sina ord oberoende av slutsatsen, vilket skulle kräva att smaknoterna publicerades/offentliggjordes innan vinerna avtäcks. DET hade varit intressant att få ta del av!

Så sant. Litar knappt på mig själv!
 

Vino fino

Medlem
Riktig blindprovning innebär trots allt man får stå för sina ord oberoende av slutsatsen, vilket skulle kräva att smaknoterna publicerades/offentliggjordes innan vinerna avtäcks. DET hade varit intressant att få ta del av!
Det är ju så WSET lär sina studenter att alltid bedöma viner.

På ett allmänmänskligt plan kan jag tycka att personer vars sysselsättning består av att prova vin borde ha yrkesstolthet nog att våga prova blint och stå för sina "objektiva" intryck. Men det finns alldeles för många lallare i vår värld, utan integritet, som tar genvägar. Och, återigen på ett allmänmänskligt plan, förtjänar de inte min respekt och jag kommer alltid att föraktfullt sätta "expert" inom citationstecken.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det är ju så WSET lär sina studenter att alltid bedöma viner.

På ett allmänmänskligt plan kan jag tycka att personer vars sysselsättning består av att prova vin borde ha yrkesstolthet nog att våga prova blint och stå för sina "objektiva" intryck. Men det finns alldeles för många lallare i vår värld, utan integritet, som tar genvägar. Och, återigen på ett allmänmänskligt plan, förtjänar de inte min respekt och jag kommer alltid att föraktfullt sätta "expert" inom citationstecken.
WSET i alla ära, man kan använda vilka metoder som helst, bra eller dåliga, det som betyder mest är om ens omdöme är opolerat och transparent när det väl publiceras. Utmärkande drag för den som är 100 % ärlig är att vara aningen inkonsekvent i sina bedömningar mellan varven. Detta då dagsform, miljö och eventuella föreställningar och förväntningar om vinet ifråga kommer att påverka. Jag inser att jag upprepar mig i detta resonemang och dessutom tror jag du vet och håller med, men ville ändå understryka fenomenet i sammanhanget. Jag tycker det är väldigt sällan man ser inkonsekventa och politiskt inkorrekta bedömningar i vinvärlden.

Men visst håller jag med dig, syftet med inlägget är nog mer att fylla på med mer nyanser. :)

Jag tror det finns för mycket som står på spel bland vinskribenter. En politiskt inkorrekt recension och du kan vara kokt. Vem vill riskera sin karriär genom att publicera sina oredigerade smaknoter om de inte stämmer överens med det man vill kommunicera till sina läsare?
 
Toppen