Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

"Livets goda" fortsätter kombinera recensioner med sälj

Vino fino

Medlem
WSET i alla ära, man kan använda vilka metoder som helst, bra eller dåliga, det som betyder mest är om ens omdöme är opolerat och transparent när det väl publiceras. Jag tycker det är väldigt sällan man ser inkonsekventa och politiskt inkorrekta bedömningar i vinvärlden.
Absolut, jag försöker inte göra reklam för WSET. Välj vilken metod du vill. Bara den försöker vara så objektiv som möjligt.

Och jag håller fullständigt med dig, hur ofta ser man vinskribenter publicera det som vi här på forumet gör på "Pinsamma misstag…"?

Vi som har hållit på en stund vet hur dagsformen påverkar vårt omdöme. Varför kan inte "experterna" erkänna det? Gärna med några exempel.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Utmärkande drag för den som är 100 % ärlig är att vara aningen inkonsekvent i sina bedömningar mellan varven. Detta då dagsform, miljö och eventuella föreställningar och förväntningar om vinet ifråga kommer att påverka. Jag inser att jag upprepar mig i detta resonemang och dessutom tror jag du vet och håller med, men ville ändå understryka fenomenet i sammanhanget. Jag tycker det är väldigt sällan man ser inkonsekventa och politiskt inkorrekta bedömningar i vinvärlden.

Bara en tanke, men om 100% blindprovning ger inkonsekventa resultat på grund av omständigheter som inte har med vinet att göra, är det då inte rimligt att man skall få justera och normalisera sina resultat med hjälp av det kunnande och den erfarenhet man har?

Nu leker jag dock djävulens advokat! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Bara en tanke, men om 100% blindprovning ger inkonsekventa resultat på grund av omständigheter som inte har med vinet att göra, är det då inte rimligt att man skall få justera och normalisera sina resultat med hjälp av det kunnande och den erfarenhet man har?
Det är en tanke, men då faller tyvärr lite av syftet med blindprovningen i sig. Alla viner är dessutom inte så som "de borde vara" enligt teorin. Om alla korrigerar efter en "blueprint" så riskerar sanningen om vinet gå förlorat. Den blinda inkonsekventa bedömningen som gjorts blint kan ju trots allt vara mer "korrekt" än alla andra friserade noter där man tycker att en Etna Rosso på allvar smakar vulkanisk jord (det är kanske bara jag som inte hittar dessa drag dock).
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Det är en tanke, men då faller tyvärr lite av syftet med blindprovningen i sig. Alla viner är dessutom inte så som "de borde vara" enligt teorin. Om alla korrigerar efter en "blueprint" så riskerar sanningen om vinet gå förlorat. Den blinda inkonsekventa bedömningen som gjorts blint kan ju trots allt vara mer "korrekt" än alla andra friserade noter där man tycker att en Etna Rosso på allvar smakar vulkanisk jord (det är kanske bara jag som inte hittar dessa drag dock).

"Sanning om vinet"
Vågade ord från en relativist som du :)
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
"Sanning om vinet"
Vågade ord från en relativist som dig :)
Nu övertolkar du mig allt. "Sanningen" som åsyftas är den blinda bedömningen, som många gånger är mer korrekt än en korrigerad smaknot. Så fort vi tror oss veta saker så påverkas bedömningen radikalt. Ett vin man tycker är halvtaskigt blint kan lätt bli avsevärt bättre när man "efteranalyserar" väl medveten om att det är en erkänd producent och vin som testats, eller tvärtom. :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Det är en tanke, men då faller tyvärr lite av syftet med blindprovningen i sig. Alla viner är dessutom inte så som "de borde vara" enligt teorin. Om alla korrigerar efter en "blueprint" så riskerar sanningen om vinet gå förlorat. Den blinda inkonsekventa bedömningen som gjorts blint kan ju trots allt vara mer "korrekt" än alla andra friserade noter där man tycker att en Etna Rosso på allvar smakar vulkanisk jord (det är kanske bara jag som inte hittar dessa drag dock).

Har svårt att argumentera emot och jag håller helt med. Blindprovning, vid alla tillfällen!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Nu övertolkar du mig allt. "Sanningen" som åsyftas är den blinda bedömningen, som många gånger är mer korrekt än en korrigerad smaknot. Så fort vi tror oss veta saker så påverkas bedömningen radikalt. Ett vin man tycker är halvtaskigt blint kan lätt bli avsevärt bättre när man "efteranalyserar" väl medveten om att det är en erkänd producent och vin som testats, eller tvärtom. :)
Ok. Men säg att man känner sig väldigt känslig för alkohol vid en provning, mer känslig än vad man är i vanliga fall. Skall man då bedöma alla viner som vanligt, eller skall man korrigera sin bedömning av vinerna?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ok. Men säg att man känner sig väldigt känslig för alkohol vid en provning, mer känslig än vad man är i vanliga fall. Skall man då bedöma alla viner utifrån det, eller skall man korrigera sitt omdöme?
I ett sånt läge så får man väl helt enkelt bedöma oblint, vilket det i så fall blir. Jag analyser och dricker mycket oblint också. Det är nyttigt det med mellan varven (för inlärning), men det är inte bra när man bedömer framför allt kvalitet eller om man generellt har förutfattade meningar.

Du lyfter dock ett bra exempel. Inget är någonsin svart eller vitt.
 

Vino fino

Medlem
Ok. Men säg att man känner sig väldigt känslig för alkohol vid en provning, mer känslig än vad man är i vanliga fall. Skall man då bedöma alla viner som vanligt, eller skall man korrigera sin bedömning av vinerna?
Det där är en mycket relevant fråga. Vissa dagar är man helt "off" p.g.a. kommande förkylning eller vad det må vara och allting smakar hårt och kantigt.

Det enda jag lärt mig är att den inbördes jämförelsen fortfarande håller. Även om man ger alla 3 poäng mer på ett bräde, för att kompensera för den dåliga dagen, kommer det sämsta vinet vara sämre än det bästa.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Exempel på TN där skribenten sannolikt skulle kunna utvecklas rejält av en liten WSET-kurs:

image.jpg




Eftersom RP100-skalan har sina två viktigaste poänggränser i 90 och 100 poäng, så är det stort av en så otroligt ambitiös provare som Jeff Leve att helt ändra uppfattning om ett vin redan inom kort tid. Den stora skillnaden står att läsa i noterna, inte så mckt i poängen, även om det är en rätt rejäl skillnad även där. Iaf om man tänker efter lite:

image.jpg


Kan Jeff Leve rakryggat ändra uppfattning (radikalt) om ett vin med så korta provningsintervall, så kan vi andra det också. Det bekommer mig inte längre att jag från gång till annan fullkomligt ändrat uppfattning om det vin jag har i glaset framför mig idag jmf med den smaknot jag skrev för några år sedan.
 

Vino fino

Medlem
Kan Jeff Leve rakryggat ändra uppfattning (radikalt) om ett vin med så korta provningsintervall, så kan vi andra det också. Det bekommer mig inte längre att jag från gång till annan fullkomligt ändrat uppfattning om det vin jag har i glaset framför mig idag jmf med den smaknot jag skrev för några år sedan.
Mkt bra sammanfattat. Así es. Så ligger det till
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Kan Jeff Leve rakryggat ändra uppfattning (radikalt) om ett vin med så korta provningsintervall, så kan vi andra det också.
Provar man en Bordeaux-2011:a i april 2012 så ligger misstanken nära till hands att man provat ett fatprov under en primeur-kampanjen. Är man inte beredd att justera sådana uppfattningar när vinet är färdigt och buteljerat, får man nog problem. :) Även självaste advokaten från Monkton ändrar sig ibland i sådana lägen... För mig är sådana ändringar inte ett tecken på en dålig provare, utan att det är rätt svårt att bedöma ofärdiga viner med precision, även om man för all del kan ge dem ett första omdöme. Det är ju enbart för att bordelaisarna envisas med att sälja de ofärdiga vinerna som vinskribenter/-tyckare en masse tvingas prova dem.
 
Livets Goda skrev det undan den 2014-03-20
"Sven Andréassons förslag om att all alkoholreklam borde förbjudas är uppseendeväckande med tanke på att han sitter i Systembolagets styrelse. Utan den dryga miljard som Systembolagets leverantörer investerade i marknadsföring av Systembolagets produkter under 2013 så lär Systembolaget få svårt att överleva."
vad tycker ni?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Livets Goda skrev det undan den 2014-03-20
"Sven Andréassons förslag om att all alkoholreklam borde förbjudas är uppseendeväckande med tanke på att han sitter i Systembolagets styrelse. Utan den dryga miljard som Systembolagets leverantörer investerade i marknadsföring av Systembolagets produkter under 2013 så lär Systembolaget få svårt att överleva."
vad tycker ni?
Livets Goda skrev det undan den 2014-03-20
"Sven Andréassons förslag om att all alkoholreklam borde förbjudas är uppseendeväckande med tanke på att han sitter i Systembolagets styrelse. Utan den dryga miljard som Systembolagets leverantörer investerade i marknadsföring av Systembolagets produkter under 2013 så lär Systembolaget få svårt att överleva."
vad tycker ni?
Det är väl klockrent att detta kommer från en SB styrelsemedlem, SB vill ju sälja mindre. Tror nog att LG är de som får störst problem om alkoreklam förbjuds!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Livets Goda skrev det undan den 2014-03-20
"Sven Andréassons förslag om att all alkoholreklam borde förbjudas är uppseendeväckande med tanke på att han sitter i Systembolagets styrelse. Utan den dryga miljard som Systembolagets leverantörer investerade i marknadsföring av Systembolagets produkter under 2013 så lär Systembolaget få svårt att överleva."
vad tycker ni?
Det finns ingen hejd på kortsynthet, inkompetens och gallo-mathias. Skall man skratta eller gråta?
Faktiskt är det så ludtigt att man borde skratta.
Men, samtidigt så råkar detta vara verklighet... Kanske han borde skjutas (med Champagnekork. Alkoholfritt och ansvarsfullt. Naturligtvis.)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Sven Andréasson lämnade f.ö. Systembolagets styrelse vid stämman i april i år, även om han satt där när Livets Goda skrev artikeln. Så nu är han lite mindre mångsysslare än förut.
Av de styrelseledamöter som tidigare brukat skriva antiliberala debattartiklar som fått en och annan (bl.a. undertecknad) att se rött är dock Carl B. Hamilton (FP) kvar. På hans blogg har det dock inte förekommit ett enda alkoholrelaterat inlägg under 2014.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
I senaste "Dryckestipset"

Taittinger Brut Prestige Rosé

Livets Goda om Taittinger Brut Prestige Rosé”Precis som vi förväntar oss när det står Taittinger på buteljen, så talar doften direkt om för oss att här handlar det om kvalité. Vinet är stramt mineraldrivet samtidigt som det är yppigt generöst i frukten. Syrliga jordgubbar, hallon och citrus lieras fint med mineralerna och i backpaletten instämmer sig om man är riktigt vaksam, en finstämd ton av hallontoffé. Det är en komplex men samtidigt flirtigt, driven rosé som har ett brett spektra beträffande hur, var och när. Denna champagne är kort och gott mycket kvalitativ och god, som dessutom luckrar upp den tröttaste av alla gommar och den tjurigaste av alla gäster!”
92 poäng / Livets Goda

Suck...
 
Toppen