Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Livsmedel som saknar existensberättigande.

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
I morse så köpte jag mig ett alternativ till min vanliga energibooster som jag brukar inta efter träningen då den gamla hederliga av någon anledning var slut på 7/11 vid karlaplan. Till min stora förskräckelse så innehöll den torkade banan, en uppfinning som inte är ätbar under ens de värsta omständigheter. Jag vågar garantera att det där rugbylaget som fastnade i anderna hade huggit in på sina medpasagerare betydligt tidigare om det enda alternativet som fanns tillgängligt var torkad banan.

Vedervärdigt, pappersliknande och fullkomligt oätbart!

Vad avskyr ni?
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Livsmedel som saknar existensberättigande.

Krug skrev:
I morse så köpte jag mig ett alternativ till min vanliga energibooster som jag brukar inta efter träningen då den gamla hederliga av någon anledning var slut på 7/11 vid karlaplan. Till min stora förskräckelse så innehöll den torkade banan, en uppfinning som inte är ätbar under ens de värsta omständigheter. Jag vågar garantera att det där rugbylaget som fastnade i anderna hade huggit in på sina medpasagerare betydligt tidigare om det enda alternativet som fanns tillgängligt var torkad banan.

Vedervärdigt, pappersliknande och fullkomligt oätbart!

Vad avskyr ni?

Torkad banan är verkligen motbjudande.

Någonting jag skyr än värre är brysselkål. En renodlad djävulens uppfinning.

Pulvermos är för det mesta oätligt, särskilt det där rotmos på pulverbasis man fick i plugget anno dazumal.

Det mest onödiga måste ändå vara "pannkaksmix". Ger i-landsproblemet ett ansikte, eller ska vi säga en förpackning?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Livsmedel som saknar existensberättigande.

Som gammal kock så är detta lite skamligt att erkänna, men jag har inte den blekaste aning om hur man gör pannkakor. Mycket har det att göra med att jag tycker att det är en fruktansvärt menlös uppfinning rent generellt! Sist jag försökte så hade jag i olivolja samt vitpeppar i smeten. De smakade gräs och var inte helt ok tillsammans med rårörda lingon.
 

Keen

slan
SV: Livsmedel som saknar existensberättigande.

Jag finner banan i största allmänheten väldigt motbjudande så jag vill inte tänka på hur det där skulle smaka.


Har lite problem med övernitisk användning av koriander. Tycker det smakar spya, men har dock blivit lite bättre på det på sista tiden.

Paprika är inte heller nån favorit.

Man kan nog säga att frukt och grönt inte är min grej ;D Även fast jag blir bättre och bättre med tiden.


En polare i USA visade även en trevlig hemmagjord film för mig för massa år sedan. I filmen, som han gjorde själv, satt han dyngrak och berättade att selleri var det absolut värsta som fanns och hur själva ordet borde strykas ur språket för att det var så vidrigt. Detta gorde han i 45 minuter ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Livsmedel som saknar existensberättigande.

Oooh! Grön paprika är en annan "pet peeve" som jag har. Grön paprika är på alla sätt och vis fullkomligt vedervärdigt!
 

anders

Medlem
SV: Livsmedel som saknar existensberättigande.

Lutfisk! Det är fasansfullt. Och att behandla (läs förstöra) den stackars fisken på det här sättet måste väl ändå klassas som brott mot griftefriden.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Livsmedel som saknar existensberättigande.

anders skrev:
Lutfisk! Det är fasansfullt. Och att behandla (läs förstöra) den stackars fisken på det här sättet måste väl ändå klassas som brott mot griftefriden.

Den jäkeln hade jag förträngt, kanske med tanke på att det är långt till jul.

Både jag, min kusin och min bror fick kokt torsk istället för lutfisk på vår barndoms jular hemma hos mormor, och när hon (tyvärr alldeles för ung) avled trodde jag att jag sett det sista av eländet de vuxna åt, då inte heller min mor som vi firar jul hos efter min mormors död gillar det och vill ha det på julmenyn.

Åren gick och kvinnorna med, jag hade en hel del förhållanden och julfiranden med olika kvinns och ingen ville ha lutfisk och man slapp det som sagt när man åt jullunch hos morsan också.

MEN, då jag efter många, många år hittade en attraktiv och betydligt yngre kvinna som man verkligen ville (och senare gjorde) bilda familj med, vad är då det första hon frågar då jag dukar upp julbordet jag slitit med i dagar innan:
- Var är lutfisken?

Det var som att sätta det röda skynket för tjuren, jag trodde hon skämtade. Jag som aldrig köper alaska pollock eller annan suspekt fisk förväntades alltså servera denna smörja, denna pappersmassehybrid på äkta firre!!!

Numera serveras alltså lutfisk även på mitt julbord, men tillagningen av denna gudsförgätna rätt får hon ordna själv, och äta själv, för då den nya generationen i julas fick smaka detta vedervärdiga kok spottade båda ut maten under hiskeligt grimascherande.

Och far log i mjugg...
 

anders

Medlem
SV: Livsmedel som saknar existensberättigande.

Mysonoxen skrev:
MEN, då jag efter många, många år hittade en attraktiv och betydligt yngre kvinna som man verkligen ville (och senare gjorde) bilda familj med, vad är då det första hon frågar då jag dukar upp julbordet jag slitit med i dagar innan:
- Var är lutfisken?

Ja, man kan inte begära att ens partner ska vara perfekt. Då hade vederbörande troligen inte varit galen nog att kasta sig in i ett förhållande med oss. :D

Mysonoxen skrev:
Numera serveras alltså lutfisk även på mitt julbord, men tillagningen av denna gudsförgätna rätt får hon ordna själv, och äta själv, för då den nya generationen i julas fick smaka detta vedervärdiga kok spottade båda ut maten under hiskeligt grimascherande.

Och far log i mjugg...

Far har tydligen lyckats överföra åtminstone en gen av god kvalitet. Vad gäller intelligens brukar min högt ärade fader säga att vi barn har ärvt den efter vår mor eftersom han har sin kvar. :D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Livsmedel som saknar existensberättigande.

anders skrev:
Ja, man kan inte begära att ens partner ska vara perfekt. Då hade vederbörande troligen inte varit galen nog att kasta sig in i ett förhållande med oss. :D

Far har tydligen lyckats överföra åtminstone en gen av god kvalitet. Vad gäller intelligens brukar min högt ärade fader säga att vi barn har ärvt den efter vår mor eftersom han har sin kvar. :D

Nej, det ska gudarna veta :D

Jag är glad att de inte gillar lutfisk. Däremot är min dotter enormt "onyttig", hon äter kött, fisk och fågel, men de enda grönsaker man får i henne är kokta morötter.

Grabben är inte förtjust i fisk, så jag får låtsas att det är "leopardkött" och så för att han ska äta.
 

Dejzan

Medlem
SV: Livsmedel som saknar existensberättigande.

En rätt slår allt annat, andouilettes. Grovhackade bitar av grismage stoppade i en gristarm....aldrig igen.
 

EuphoniC

Medlem
SV: Livsmedel som saknar existensberättigande.

Appropå julen så är det för mig till största del en kombination av oätbarheter och således ett "fenomen" som jag tycker saknar existensberättigande -- i varje fall i min jul.

Själv tycker jag det är vidrigt med sillar, syltor och laxar i 101 varianter och på det som för mina nära och kära är ett traditionellt julbord så finns inte så mycket mer än så, bortsett från småbarnsmaten köttbullar, prinskorvar och kokt potatis som av någon anledning räknas som lyx på julaftonen.

Kvar för mig att åtnjuta är en skinkbit, ett ägg med grädde, kaviar och en räka och lite mimosasallad -- till detta en gäspframkallande potatis och brödbit med smör.

Har under ett par år drivit en kampanj att drastiskt förändra julbordet som intas på julaftonen och ofta också på nyårsafton men den drivs för döva öron :(

Konservatismen regerar i familjen, även om jag fick in en stoppad kalkon nu i år, vilken självklart blev en succé.

Nej tack, tänk om man fick en riktigt middag, en god oxfilé på julaftonen istället för detta avskräde till restbord som man dessutom blivit i tvingad ett par gånger även före jul.
 

anders

Medlem
SV: Livsmedel som saknar existensberättigande.

Dejzan skrev:
En rätt slår allt annat, andouilettes. Grovhackade bitar av grismage stoppade i en gristarm....aldrig igen.

Är inte detta ungeför vad som i Sverige benämnes "korv"? Efter fyra somrar i charkfabrik i min ungdom låter det väldigt likt i alla fall...
 

anders

Medlem
SV: Livsmedel som saknar existensberättigande.

Engelsk fruktkaka. Torrt jävla elände som aldrig tar slut. Det är som en kompakt boll av ingredienser ihoprörda på mesta möjliga motbjudande sätt. Det är när "mat" som det här serveras som man förstår varför engelsmännen begav sig ut för att erövra kolonier. Allt för att slippa ifrån vad som måste vara den kända världens mest motbjudande kök.
 
SV: Livsmedel som saknar existensberättigande.

Kalkon. Nån beskrev det som att engelsmännen letade efter den perfekta julmaten. Det fick inte smaka nånting, det skulle vara helt torrt, och det skulle aldrig, aldrig ta slut.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Livsmedel som saknar existensberättigande.

Seamus Costello skrev:
Kalkon. Nån beskrev det som att engelsmännen letade efter den perfekta julmaten. Det fick inte smaka nånting, det skulle vara helt torrt, och det skulle aldrig, aldrig ta slut.

Trams! Det du säger är Trams!

Rökt örtmarineradkalkon med lättkeso! Det är mums för Måns det ;D

Men jag kan hålla med om att om man skulle försöka stressa i sig en fem -sex skivor kalkon på en gång så kan det ta tid... Fanstyget går inte riktigt att svälja!
 

Keen

slan
SV: Livsmedel som saknar existensberättigande.

Krug skrev:
Trams! Det du säger är Trams!

Rökt örtmarineradkalkon med lättkeso! Det är mums för Måns det ;D

Men jag kan hålla med om att om man skulle försöka stressa i sig en fem -sex skivor kalkon på en gång så kan det ta tid... Fanstyget går inte riktigt att svälja!

Håller med, kalkon är riktigt fint. Har många trevliga minnen från Thanksgiving i staterna hos en polares brorsa. Kalkon, stuffing, potatismos och en jävla massa gravy! Kombinationen gjorde att man med stor säkerhet tokdäckade efteråt. Supermycket mat i kombination med att kalkonen innehåller tryptofan som orsakar dåsighet gjorde att man blev rätt trött (kan ha funnits andra anledningar också, men de ska vi tala tyst om). ;D
 

The Pint

Medlem
SV: Livsmedel som saknar existensberättigande.

Jag har läst en och annan skräckhistoria om hur andouillette kan lukta.
 

EuphoniC

Medlem
SV: Livsmedel som saknar existensberättigande.

Efter en snabbläsning om andouillette på Wikipedia så kan man bara konstatera att det regelbundet dras paralleller till avföring, både lukt och smak.

Själv äter jag inte surströmming just för att det luktar som en riktigt dålig dag på toaletten, men jag har smakat och det smakar ju faktiskt inte speciellt mycket mer än salt.

Lukt OCH smak av avföring? Ja, det måste ju vara en riktig fullträff :-X
 

Keen

slan
SV: Livsmedel som saknar existensberättigande.

EuphoniC skrev:
Efter en snabbläsning om andouillette på Wikipedia så kan man bara konstatera att det regelbundet dras paralleller till avföring, både lukt och smak.

Själv äter jag inte surströmming just för att det luktar som en riktigt dålig dag på toaletten, men jag har smakat och det smakar ju faktiskt inte speciellt mycket mer än salt.

Lukt OCH smak av avföring? Ja, det måste ju vara en riktig fullträff :-X

Hah, då är det väl lika bra att hålla sig till skit. Måste bli billigare iallafall ;D
 
Toppen