Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

London

SUPRA

Bäst
SV: London

Sandersons kostar typ 12.500 kr för perioden, min budget är lite lägre den här gången tyvärr. :D
Edit: eller ja det sa jag sist också och så blev det 5* ändå. Usel karaktär man har.

Kan tipsa om denna:

http://www.laterooms.com
 

hampus86

Medlem
SV: London

kolla hotels.se och booking.com.

har alltid bra erbjudanden, oftast billigare än vad hotellen själva erbjuder på sina hemsidor.
 

SUPRA

Bäst
SV: London

Hittade denna också, verkar mycket bra!

www.lastminute.com

Ex. Hilton London Green Park 4* inkl. frukost för 6.000 kr, 4 nätter...

De har också "TOP SECRET HOTEL", där man bara får en beskrivning av hotellet och vart det ligger
men det är minimum 4-5*. När man bokat vet man vart man bor - spännande! :D
Kan man sitt London kan man säkert lista ut vilka hotel det är.
Det här lär vara ett av dom: http://www.stjamesclubandhotel.co.uk/

Priserna verkar minst sagt kanon, från 4.000 kr och uppåt för perioden.
 

SUPRA

Bäst
SV: London

Elvis skrev:
SUPRA, först frågar du om råd och sedan svarar du på din egen fråga flera gånger om. ;)

Jag har lagt ut en liknande fråga på ett dolt engelskt forum, och lägger in lite tips as they come.

Själv tycker jag det är bra med sådana här trådar, för då har man lite att söka bland i framtiden, för allas bästa.
Vi verkar ju vara några som åker till London på regelbunden basis, och ju mer man kan sålla fram guldkornen desto bättre.
Avskyr att betala dyrt för dåligt, och ni är likadana med all säkerhet.
Jag kommer tipsa mig själv fler gånger i den här tråden ;)
 
SV: London

Åker i morgon och det blev Radisson Edwardian Sussex Hotel.
Inte det bästa,men nära Hyde park och Selfridges & Co ::)

På lördag kväll har jag bokat L'Atelier de Joël Robuchon och det ska bli intressant.
 

SUPRA

Bäst
SV: London

Återkom gärna med hur det var.

Jag har bokat bord på La Cuisine de Joel Robuchon.

Har jag förstått det rätt att det är den "högsta formen" av middag där? ??? (inget illa menat om L'Atelier, vill bara försäkra mig om vad jag bokat efter fadäsen på Matsalen)

http://www.joel-robuchon.com/
 

Elvis

Medlem
SV: London

SUPRA skrev:
Återkom gärna med hur det var.

Jag har bokat bord på La Cuisine de Joel Robuchon.

Har jag förstått det rätt att det är den "högsta formen" av middag där? ??? (inget illa menat om L'Atelier, vill bara försäkra mig om vad jag bokat efter fadäsen på Matsalen)

http://www.joel-robuchon.com/

Ja, det stämmer. L'Atelier = matbaren. La Cuisine är findelen och ligger en trappa upp.
 
L'Atelier de Joël Robuchon

Jag blev helt nöjd med besöket.
Trevlig personal och mycket god mat och vin.
Vi åt MENU DECOUVERTE med "stora" vinpaketet(£80 och £40 för det lilla).

APERITIF
Parmesan cappucino with port
-snapsglas fyllt med ankalever i botten och ett parmesanskum.

***

LE CAVIAR
Caviar Oscietra by Joël Robuchon
2007 Pouilly Fumé "La Demoiselle de Bourgeois", Maison Henri Bourgeois, Loire
- På toppen ett tunt lager med kaviar och i botten krabba. ;D ;D

***

LA CORIANDRE
Corianderpanna cotta served with a lightly smoked aubergine caviar
2007 Châteauneuf-Du-Pape Blanc, Clos Saint-Michel, Rhone
- Grönt slime...... ???

***

LE FOIE GRAS
Hot foie gras, beer confit red cabbage with roast “Solies” figs
1998 Château Suduiraut, 1er Cru Classé, , Sauthernes
-Gåslever... ;D 8) ;D

***

LE TOPINAMBOUR
Jerusalem artichoke soup, quail egg and a mushroom and black truffle crouton
2007 Meursault "Clos Du Cromin", Château Génot-Boulanger, Burgundy
- God soppa med tryffel och vaktelägg.

***

LA NOIX DE SAINT-JACQUES
Caramelised scallops, endives fondue, granny smith apple with nuts
(Pga av allergi mot nötter , så tog vi bort nötterna.)
2007 Gewurztraminer Domaine Zind Humbrecht, Alsace
- Pilgrimsmussla.

***

LA CAILLE
Free range quail stuffed with foie gras and truffled mashed potatoes
1998 Chåteau Cantenac-Brown, Margaux
-Vaktel med foie gras och potatismos. ;D

***

LES DEUX DESSERTS DE FRANÇOIS
François’s duo of desserts
2007 Maury, Domaine Mas Amiel, Languedoc-Roussillon
-Choklad i flera "lager"......

***
LE CAFÉ EXPRESS OU THÉ
Espresso
Remy Martin XO


***************

Det godaste tyckte jag var Le Foie Gras med Sautern och LE CAVIAR, sagoligt gott...
Följt av LA CAILLE , där vinet föll inte mig i smaken( med min sambo tyckte vinet var det godaste).
Sämst var LA CORIANDRE, grönt sörja som smakade limegräs....

Vi fick sitta vid bardisken, och det var ett bra ställe för att kunna spana på kockarna....

På vägen hem slog jag till och köpte även kokboken (en till suckade min sambo...) som dom har (£25) och fick den signerad av
Head chef Olivier Limousin.
http://www.thisislondon.co.uk/restaurants/review-23369543-robuchon-hits-sublime-foody-heights.do

Kan jag rekomendera L'Atelier de Joël Robuchon.
 

SUPRA

Bäst
SV: London

Har bokat hotell nu. Bokade via http://www.se.lastminute.com/ och för vissa städer finns "TOP SECRET HOTELS".

Det är kända hotell på 4-5 stjärnor. Man får bara en generell beskrivning av hotellet och vart det ligger, samt ett pris då.

Lyckade klura ut att om man går vidare "boka detta hotell" så får man fram gatuadressen. Och via Google Earth + Earth Booker är det inte så svårt att lista ut vilket hotell det är...
Dagens supertips :)

Så jag bokade Radisson Edwardian Berkshire Hotel på Oxford Street, läget är perfekt och jag har funderat på att bo där tidigare just pga läget.
Pyntade 10.800 kr för 2 pers/5 nätter. En provbokning via deras hemsida och priset låg på det dubbla. Nice.
http://www.radissonedwardian.com/londonuk_berkshire

Kollade upp en del andra hotell på samma sätt och det var allt från Holiday Inn till Hyatt.
 

SUPRA

Bäst
SV: London

Jag är tillbaka nu. Varför lägger LFV alltid sista flighten från London längst ut på F-piren?
Är det för att man ska vakna till liv när man landat mitt i natten, och tvingas gå nån kilometer genom helt tomma hallar?
Och har man tungt bagage med sig så finns självklart vagnarna i slutet av korridoren.
Lyckades få typ den sista taxin också... Vilken metropol Arlanda och Stockholm är... ::)

Kommer i vilket fall återkomma med synpunkter och foton på en del restauranger i London.

De rätter du åt på L'Atelier är i en del fall samma som vi fick på La Cuisine de Joel Robuchon.
Jag skulle ge Joel ett betyg på 8+/10. Har den verkligen två stjärnor?

En restaurang jag verkligen vill rekommendera är The Landau. Betyg 8/10.

Roka Restaurant (japansk). Kanonbra mat, men vi fick sittningen 18-20.00 vilket var allt annat än harmoniskt.
Den är nog svårast att betygsätta, då det gick undan lite väl fort. Den borde ligga kring 6-7/10.
Att jag gick därifrån med en minneslucka har inget med saken att göra :D

Och vad ni än gör UNDVIK Gordon Ramsay's Boxwood Café. Vilket skit! Betyg 3/10.
Servicen var dock ok, men vad fan pysslade köket med? Och vem f-n valde vinerna?
 

Guayabera

Medlem
SV: London

SUPRA skrev:
Och vad ni än gör UNDVIK Gordon Ramsay's Boxwood Café. Vilket skit! Betyg 3/10.
Servicen var dock ok, men vad fan pysslade köket med? Och vem f-n valde vinerna?
Medhåller. Nu var det några år sen jag var där, men då var maten medioker och servicen slarvig och stel på samma gång. Otroligt att de inte har stängt igen...
 

Elvis

Medlem
SV: London

Jag nämnde restaurangen i "Idag dricker vi"-tråden men jag måste nog rekommendera den här också:

Apsleys är en riktigt bra nyöppnad krog inne på hotell Lanesborough i London som det snart kommer att strös stjärnor över. Jag åt där för ett par veckor sedan och det var ett av mina bästa restaurangbesök i London.
 
SV: London

SUPRA skrev:
De rätter du åt på L'Atelier är i en del fall samma som vi fick på La Cuisine de Joel Robuchon.
Jag skulle ge Joel ett betyg på 8+/10. Har den verkligen två stjärnor?

Vad tyckte du om maträtten: LA CORIANDRE ???

Vad tyckte du om de övriga rätterna?

Kollade på www.viamichelin.com, och där har L'Atelier 2 st stjärnor....
 

SUPRA

Bäst
SV: London

sirlongfellow skrev:
Vad tyckte du om maträtten: LA CORIANDRE ???

Kan inte minnas att jag fick den.

Återkommer med en utförligare rapport, med bilder.

En vän var där med ett sällskap i helgen, tyvärr fick de inte kanonservice och paret brevid var ett par skrålande, högljudda nyrikingar som pratade om både det ena och det andra.
Som kompensation fick de vinpaketet gratis, plus en massa extra efterrätter.

Lite kul är att det finns 2 vinpaket "nya" eller "gamla" världen.
Där "gamla världen" bara är viner från Frankrike :D
 
Toppen