Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Luftning av vin

Silenos

Medlem
Vilken region är det du refererar till (som du dricker mest ifrån)?

Bourgogne. Det nya heta är att skippa omdragningar.

Personligen dricker jag mycket lätta naturliga viner (min fet) och luftar i stort sett aldrig (mer än att de luftas i glaset under kvällen). Enda gången jag luftar är tanninrika unga viner, som är slutna och/eller alldeles för sträva.

Fast det där är väl en kategori viner som, precis som för de burgunder jag nämner, ofta görs reduktivt (eller precis tvärtom, sällan mitt i mellan inbillar jag mig)? Men sprits, m.m. kanske inte stör?
 

Poussard

Medlem
Fast det där är väl en kategori viner som, precis som för de burgunder jag nämner, ofta görs reduktivt (eller precis tvärtom, sällan mitt i mellan inbillar jag mig)? Men sprits, m.m. kanske inte stör?
Jag skulle tippa att de viner jag dricker vanligtvis inte görs i reduktiv stil, d.v.s. de görs i gamla fat, open-top eller rent av oxidativt om vi pratar om Jura m.m. Vad gäller sprits på tungan så är det absolut inget som stör mig, snarare tvärtom ser jag det som ett kvalitetstecken.
 

Gomseglet

Medlem
Luftning känns alltid som ett vågspel, men ett kul sådant. Att gissa hur det jag ska öppna bör luftas är kul!
Jag tror att upplevelser av hur luftning påverkar vin är individuella. En del verkar inte känna någon större skillnad. Jag tycker att ett vins smak ofta förändras mycket över en kväll. Det finns forskning som ska visa att luft inte påverkar vin i någon större utsträckning, eller i alla fall inte i den utsträckning jag tycker mig erfara. Jag misstänker att det är temperaturen som påverkar mer än luften, men det är svårt att säga.
I vilket fall, från min lilla erfarenhet blir det så här:
Av det jag dricker brukar jag för det första lufta Barolo ganska länge. Det brukar bli bra när jag öppnar flaskan tre-fyra timmar innan jag tänkt dricka den. Framför allt fruktigheten brukar inte komma fram bra vid den tidpunkten. Karaff i svalskåp, ta fram en halvtimme innan blir ordinationen. Jag brukar ha ganska stort tålamod med att låta Barolo ligga, kanske ska det luftas längre om det är äldre. Det lilla urval Taurasi jag druckit brukar fungera bra med liknande metoder.
Riesling med restsocker måste för det första luftas om det luktar och smakar mycket svavel vid öppning. Då får det stå i flaska eller karaff tills bajamajan gett sig. Annars tycker jag att Riesling med socker är roligt att dricka långsamt direkt från öppning. Sötman brukar klinga av, syran bli mer framträdande allt eftersom. Restsöt Riesling brukar vara jättebra dagen eller dagarna efter, integrerad mellan syra och sötma på ett för mig gott sätt.
Utjäst Riesling är knepigt - det går inte riktigt att veta om fler smaker framträder med sval luftning eller om syran bara blir slöare - tycker jag.

Jag tror att många råd om luftning för de här vinerna faktiskt låter ungefär som ovan. Inte så mycket nytt alltså.
 

Bastardo

Medlem
Jag försöker blåsa liv i den här tråden efter en ganska lång tid.

Vad jag har fått lära mig på senare år är att det är nästan viktigare att lufta vita viner än röda viner. Men sen verkar det oerhört komplicerat för en ’novis med luftning’ hur ska jag gå tillväga. Det verkar finnas massvis av olika sätt hur ska man göra och hur man inte ska göra.
Det har jag dock märkt att ett nyöppnad tyskt Spätlese med en ansenlig mängd restsötma behöver absolut luftas rejält innan man njuter av det. När jag först öppnade ett visst Spätlese av årgång 2019 smakade vinet inte alls som någon höjdare, men på de andra gångerna var vinet som någonting helt annat. Och jag hade inte gjort så mycket med det – kanske att jag glömde sätta dit någon typ av kork på kvällen och så stod flaskan utan kork över natten.
Dekantering av tyska vita viner behövs nog inte om de inte är väldigt gamla, men luftningen behövs för nästan varje vin med restsötma som är ens av någorlunda hyfsad kvalitet, anser jag.
Flika in gärna och föreslå några videor eller texter i ämnet, så kan jag börja laborera lite med förfarandet … :)
P.S. Ska man lufta vita viner i rumstemperatur, eller ska man göra det i kylskåpet? Kanske det spelar ingen större roll.
Vad är lämplig tid för ganska ungt tyskt Kabinett eller Spätlese?
Jag vill njuta av mina vita viner från Tyskland ganska välkylda, för vinet blir varmt oerhört fort, speciellt nu på sommaren.
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Jag försöker blåsa liv i den här tråden efter en ganska lång tid.


P.S. Ska man lufta vita viner i rumstemperatur, eller ska man göra det i kylskåpet? Kanske det spelar ingen större roll.
Vad är lämplig tid för ganska ungt tyskt Kabinett eller Spätlese?
Jag vill njuta av mina vita viner från Tyskland ganska välkylda, för vinet blir varmt oerhört fort, speciellt nu på sommaren.
Jag brukar kyla karaffen som vinet ska luftas i, korka upp, hälla lite i ett glas för kontroll av eventuella defekter och första intryck, därefter ner i karaffen och in i kylen i någon timme eller två. Mer åt två timmar än en timme om jag glömt att förkyla karaffen. Best practice? Ingen aning, men vinerna brukar bli goda.
 

The Wall

Medlem
Jag brukar kyla karaffen som vinet ska luftas i, korka upp, hälla lite i ett glas för kontroll av eventuella defekter och första intryck, därefter ner i karaffen och in i kylen i någon timme eller två. Mer åt två timmar än en timme om jag glömt att förkyla karaffen. Best practice? Ingen aning, men vinerna brukar bli goda.
För ordningens skull kan även tilläggas att under riktigt varma sommardagar/-kvällar brukar även glasen få tillträde till kylskåpet eftersom våra glasskåpen ännu inte är temperade. Varför glas i kylskåpet? Tja, om jag vill att ett vin ska hålla acceptabel temperatur så länge som möjligt utan att jag behöver stressa i mig vinet är det en fördel om glaset (och karaffen) är svalt (även om hustrun initialt anser att det är att gå till överdrift, men senare ändrar sig när hon får jämföra kylt vinet från okyld karaff ur okylt glas). Det är av samma anledning, fast temperaturmässigt motsatt, som man använder sig av varma tallrikar till mat, särskilt för känsligare saker som tex fisk.
 
Toppen