Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Luftningens magi

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har inte försvenskat mina senaste utsvävningar i Soaveträsket ännu (övervägande Pieropan) för jag har några flaskor kvar innan det är dags. Men! Snubblade över en spännande iakttagelse.

Luftningens Magi

Något så enkelt som att glömma ett öppnat vin i en månad med originalkorken på var nyckeln till kvällens oförglömliga smakresa. Glöm förutfattade meningar om när vin ska drickas och hur. Utforska istället vad som döljer sig i din ploppade flaskas framtid!

2022 Pieropan Soave Classico, 90 p
Ett glas kvar, en månads oplanerad väntan. Resultatet?

Erkänner villigt att jag inte hyste något hopp för denna slatt då jag råkade på den på sötvinshyllan, efter intensiv jobbperiod och två veckor i Europa… Torrt, vitt vin. En slatt. En månad i rumstemp. Ingen Coravin… Var skeptisk till att ens lukta ur flaskan…

Oj!
Mer nyanserat och spännande än vid plopp! Fruktigare, intensivare och mer komplext vin än tidigare. En provokativ påminnelse om att vi kanske dricker våra viner för snabbt och att våra druckna viners redan höga kvalitet kanske kan höjas ytterligare?

Äventyret stannar inte här. @Patrik Sellin fann förbättrade Troplong Mondot efter den långluftning som skedde av de kvarvarande slattarna i karaffer. @buteljen utforskade portviner från 1800-talet och fick veta att luftning också av gamlingar kan göra underverk. @LarsW och många fler rapporterar regelbundet om förbättrade vinupplevelser.

Så varför inte testa mer?
Kan vi skapa ett vetenskapligt projekt och protokoll för att försöka lista ut hur att förutsäga olika viners optimala luftning?
Personligen känns det ofantligt spännande!

Luftningens magi väntar på att kvantifieras. 🍷🔓
 
Last edited:

Lennart

Medlem
Intressant frågeställning!

Enklaste sättet att hyfsat vetenskapligt undersöka detta själv är väl att coravina ett nytt sample (säg 5 cl) ur samma flaska vid jämna tidsintervall och sedan låta det stå kvar i glaset.

Varje gång (utom första så klart) kan man alltså jämföra ett oluftat vin med en serie med ökande grad av luft-tid och notera vad man tycker om respektive glas, framför allt vilket i serien som doftar bäst.

Tycker man t ex vid omgång 5 att 3 tidsenheter var optimalt så får man många försök på sig efteråt att bekräfta den hypotesen eftersom det vid varje hällning blir ett nytt glas som har 3 tidsenheter luft.

Detta är ju även ett sätt att testa om vinet följer en mjuk båge där det först blir gradvis bättre, sen når ett optimum och sen blir gradvis sämre eller om det är så att det öppnar och stänger sig om vartannat och att man därmed får en hackig kurva, eller om öppnandet/stängandet till och med sker slumpmässigt och att man då får olika resultat vid olika testomgångar.

Ser fram emot att se Excel-arken ;)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Intressant frågeställning!

Enklaste sättet att hyfsat vetenskapligt undersöka detta själv är väl att coravina ett nytt sample (säg 5 cl) ur samma flaska vid jämna tidsintervall och sedan låta det stå kvar i glaset.

Varje gång (utom första så klart) kan man alltså jämföra ett oluftat vin med en serie med ökande grad av luft-tid och notera vad man tycker om respektive glas, framför allt vilket i serien som doftar bäst.

Tycker man t ex vid omgång 5 att 3 tidsenheter var optimalt så får man många försök på sig efteråt att bekräfta den hypotesen eftersom det vid varje hällning blir ett nytt glas som har 3 tidsenheter luft.

Detta är ju även ett sätt att testa om vinet följer en mjuk båge där det först blir gradvis bättre, sen når ett optimum och sen blir gradvis sämre eller om det är så att det öppnar och stänger sig om vartannat och att man därmed får en hackig kurva, eller om öppnandet/stängandet till och med sker slumpmässigt och att man då får olika resultat vid olika testomgångar.

Ser fram emot att se Excel-arken ;)
Blir det inte enklare att låta Coravinen stå och helt enkelt hälla upp 5-6 cl varje dag under ca 10 dagar?
Visst kan man ha en kontrollgrupp som undersöker den eventuella nyttan med Coravin för kortare tids mellanlagring.

Jag tror det är mycket stor skillnad mellan ett vin som utsätts för obegränsad mängs syre i karaff/glas och ett vin som stängs in och således utsätts för en begränsad mängd syre under en längre tid.

Ett grundfundament som vinlagring bygger på är ju att alla bra mognadsreaktioner behöver få gå långsamt och ta tid.



Ju mer man tänker på det, desto klurigare blir det att sätta upp ett protokoll…

Min grundtanke var att testa själva flasklagringen och jämföra viners utveckling i flaskan över tid.

Om vi har några vetenskapligt lagda tagare kan vi nog säkerligen diskutera oss fram till ett bra protokoll över en online vinprovning.

Jag är självfallet PÅ 🙋‍♂️
 
Toppen