Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mackor är det nya svarta!

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Då och då så halkar min på en del saker som man verkligen älskar. Jag älskar gris. Gris och dekandens. En annan sak som jag verkligen gillar är mackor och då är det naturligt att den här länkar som denna ger en sagolik glädje och ett stort mått avundsjuka (eftersom jag inte bor i New York). Nåväl, anledningen till denna tråd är inte att dela den här länken utan att faktiskt diskutera just mackor. Det kan bli en kladdig affär!

Låt mig börja:

I söndags så gned jag in en fläskkarré i ganska mycket salt och paprikapulver och lade på galler i ugnen. Temperaturen var ca 130-140 grader någonstans. Bredvid den ställde jag en kastrull med lock innehållande en väl påbrynt klump högrev, en liten skvätt soja, en liten skvätt kinensisk risvinäger och en liten skvätt vitt vin. Allt fick stå och gotta sig i sex timmar ungefär varvid jag tog ut kastrullen med högreven och pytsade över den smarriga buljongen i någonting annat och trasade sönder köttet, sen hällde jag på lite buljong igen och lät det koka in i köttet långsamt för att ge det en sista touch. Grisen fick stå kvar några timmar till, tills den var riktigt svart och knaprig på ytan.

Under det att karrén gick klart så kokade jag ett par såser. En chilisås, en tomatsås och en grym sirap.

Chilisåsen var väldigt enkel, en röd paprika, ett par röda thai-chilis, lite av muttis passerade tomater och en halv gul lök samt en klyfta vitlök. Löken och vitlöken stektes mjuk, i med den nedskurna paprikan och chilin, på med lite tomat på med en skvätt vatten, koka upp och mixa slätt. Passera genom en finmaskig sil. Syran kan regleras med lite vinäger. Bra styrka. najsnajs.

Tomatsåsen var ännu enklare, en burk passerade tomater, en burk vatten, en decicliter vitvinsvinäger (give or take) lite vitlök, lite lök samt 3 matskedar socker. Koka ihop, smaka av med salt och peppar, mixa och passera. Den ska vara syrlig då man kan ha den både som basking sauce då man grillar eller till smakrikt kött.

Sirapen skulle egentligen ha gjorts på så kallad "Manhattan Special", en läskedryck som är baserad på espresso. Då jag inte hade någon tillgänglig så körde jag med coca cola och starkt kaffe, lite chilisås, mer socker, lite soja och lite vinäger. Koka ihop till en najs sirapskonsistens.

Så, tillbehören klara! Dags för mackor!

Jag svängde ihop en snabb coleslaw på savoykål, bara sabbmarinerad i lite limesaft och sen i med majjo och salt. sen hade jag mjuka bullar inhandlade på VI. Det är en styggelse att göra kladdiga mackor på "fint" surdegsbröd. Man är ute efter ett bröd som kan suga upp sås och kladd, inte något franskt helvete som låter allt gott sippra igenom de överdrivet stora hålen. I botten på mackan bäddades med lite sirap, sen ett lager med det knapriga, svarta från fläsksteken, sen lite tomatsås, sen ett lager med coleslaw, sen det sönderkokta nötköttet som frästes ihop snabbt med lite mer sirap och strimlad gul lök. Toppa med lite chilisås och en god ost. Servera med en dippsås med creme fraiche och chili.

En kall pilsner till är INTE fel!

Väldigt, väldigt gott!
 

Per Stade

Lege artis
SV: Mackor är det nya svarta!

Jimmy Forsman skrev:
Då och då så halkar min på en del saker som man verkligen älskar. Jag älskar gris.
Gris och dekandens. En annan sak som jag verkligen gillar är mackor och då är
det naturligt att den här länkar som denna ger en sagolik glädje och ett stort mått
avundsjuka (eftersom jag inte bor i New York).

Tack för länken. Åker till NY om en månad för att fira Thanksgiving.
Ska passa på att äta några mackor också!
 

Elvis

Medlem
SV: Mackor är det nya svarta!

NonPlusUltra skrev:
Huh? Jag som trodde du var intresserad på riktigt!

;)

Du menar att jag borde ha provat den för länge sedan? Jag vet, jag har till och med recept på den i någon av mina Elvisböcker. Men kombinationen jordnötssmör, banan och bacon lockar inte riktigt...
 
SV: Mackor är det nya svarta!

Elvis skrev:
Du menar att jag borde ha provat den för länge sedan? Jag vet, jag har till och med recept på den i någon av mina Elvisböcker. Men kombinationen jordnötssmör, banan och bacon lockar inte riktigt...

Nej, det är inget som har sagt att det skall vara enkelt att vara Elvis-fans...

Läskigast av allt - tänk om du gillar den? ;)
 

Lando

Medlem
SV: Mackor är det nya svarta!

Underbar länk, jag ÄLSKAR mackor!

Just nu ska jag äta en Braciola-macka, braciolan är en rest från en italiensk frossarmiddag i söndags.

Typ såhär gör man:

Ta en dryg 1 cm skiva fläskkarre och dela den på längden nästan hela vägen ut, som en fjärilskotlett. Butterfly it på engelska, vad kan det heta på svenska? Hur som helst, fyll på med lite vitlök, massa persilja, massa riven provolone och parmesan i, lite salt och peppar på det. Sen rullar man ihop det och binder ihop skiten. Ner tre timmar i tomatsås vilket framförallt har två effekter: fläsket blir sinnessjukt mört och gott och tomatsåsen blir den mest episka man någonsin smakat. Allt enligt Frankies Spuntino (en av deras mackor fanns med på listan för övrigt).

När jag gör restmacka av det slänger jag upp braciolan på en hembakt fralla, på med tomatsås och ev lite mer riven parmesan, MUMS!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Mackor är det nya svarta!

Lördagens mackprojekt var spontant men lik förbannat smaskigt! Då jag under mitt normala projekt lördagstvätt stolpade iväg till Solna centrum för lite välbehövlig proviantering så fann jag min fantasi något enkelspårig. Gris, naturligtvis och alltid närvarande, men av någon anledning så var det enda jag kunde se framför mig en härligt puttrande rilette. Kort sagt så införskaffades en bit karré och en bibba lättrökt och rimmat sidfläsk. Allt skars ned, karrén i tärningar och sidfläsket i små strimmor. En gul lök finhackades och slängdes i en djup panna, på med smör och det strimlade sidfläsket och låt grisens fett smälta ut och löken mjukna fint. Ett par lagerblad och en icke oansenlig mängd kummin fick också ligga med och mysa. Sen i med karrén, på med en skvätt vin, ca en deciliter (vitt) lite buljong och någon deciliter olivolja, kanske två, sen på med lock och låt det puttra på låg temperatur i ett par, tre timmar tills det kan mosas ihop köttet med ett par gafflar. Man ska mosa det ordentligt.

Sen är det bara att sterilisera några burkar och försluta ordentligt, fettet lägger sig som en skyddande hinna över.

Mackorna blev finfina, mjukt bröd, lite tomatsås i botten, lite majonnäs, lite inlagd gurka och en stor slev sönderkokt kött. Till detta en Becks.

Helt fantastiskt och superenkelt!
 
SV: Mackor är det nya svarta!

Jimmy Forsman skrev:
Lördagens mackprojekt var spontant men lik förbannat smaskigt! Då jag under mitt normala projekt lördagstvätt stolpade iväg till Solna centrum för lite välbehövlig proviantering så fann jag min fantasi något enkelspårig. Gris, naturligtvis och alltid närvarande, men av någon anledning så var det enda jag kunde se framför mig en härligt puttrande rilette. Kort sagt så införskaffades en bit karré och en bibba lättrökt och rimmat sidfläsk. Allt skars ned, karrén i tärningar och sidfläsket i små strimmor. En gul lök finhackades och slängdes i en djup panna, på med smör och det strimlade sidfläsket och låt grisens fett smälta ut och löken mjukna fint. Ett par lagerblad och en icke oansenlig mängd kummin fick också ligga med och mysa. Sen i med karrén, på med en skvätt vin, ca en deciliter (vitt) lite buljong och någon deciliter olivolja, kanske två, sen på med lock och låt det puttra på låg temperatur i ett par, tre timmar tills det kan mosas ihop köttet med ett par gafflar. Man ska mosa det ordentligt.

Sen är det bara att sterilisera några burkar och försluta ordentligt, fettet lägger sig som en skyddande hinna över.

Mackorna blev finfina, mjukt bröd, lite tomatsås i botten, lite majonnäs, lite inlagd gurka och en stor slev sönderkokt kött. Till detta en Becks.

Helt fantastiskt och superenkelt!

Superenkelt och superenkelt – påminner en smula om min gamla professor i partikelfysik som vid berömt tillfälle blev emotsagd framme vid svarta tavlan efter att ha påstått att något ”inses trivialt” och då ägnade svettiga fyrtio minuter åt att fylla tavlan med bevisföring för att sedan – nöjd – konstatera att ”visst är det trivialt”. ;)

Däremot tror jag på att det var fantastiskt gott! :)

För den som fortfarande inte har fått nog av Jimmys mack-porr så rekommenderas t.ex. denna länk http://scanwiches.com/
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Mackor är det nya svarta!

NonPlusUltra skrev:
Superenkelt och superenkelt – påminner en smula om min gamla professor i partikelfysik som vid berömt tillfälle blev emotsagd framme vid svarta tavlan efter att ha påstått att något ”inses trivialt” och då ägnade svettiga fyrtio minuter åt att fylla tavlan med bevisföring för att sedan – nöjd – konstatera att ”visst är det trivialt”. ;)

Däremot tror jag på att det var fantastiskt gott! :)

För den som fortfarande inte har fått nog av Jimmys mack-porr så rekommenderas t.ex. denna länk http://scanwiches.com/

Meh! Jag behöver inga fåniga 40 minuter för att bevisa mitt påstående!

(lök+vitlök+Lagerblad & kummin+sidfläsk) x (Fläskkarré+vitt vin+fond+olivolja)/(koktid+nymald peppar) = superenkelt och gott!
 
SV: Mackor är det nya svarta!

Jimmy Forsman skrev:
Meh! Jag behöver inga fåniga 40 minuter för att bevisa mitt påstående!

(lök+vitlök+Lagerblad & kummin+sidfläsk) x (Fläskkarré+vitt vin+fond+olivolja)/(koktid+nymald peppar) = superenkelt och gott!

QED! :)

Fast skall man verkligen dela med koktiden - känns mer som en multiplikator hemma i mitt kök... ;)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Mackor är det nya svarta!

Gick bygg & anläggning i gymnasiet, har inte haft matte sen jag gick i nian.

Jag improvierade således. Men det är ok då jag har hört att matte inte är en exakt vetenskap...
 
SV: Mackor är det nya svarta!

Jimmy Forsman skrev:
Gick bygg & anläggning i gymnasiet, har inte haft matte sen jag gick i nian.

Jag improvierade således. Men det är ok då jag har hört att matte inte är en exakt vetenskap...
Ja... beror väl på. På sitt sätt är ju matten den enda fullkomligt exakta vetenskapen...

Annars kan du ju alltid bli fysiker - där handlar det mest om att begå våld på matematiken och få den att - motvilligt och inte utan gnäll - uppföra sig som man vill... Eller, som vi brukar säga: "torture the numbers long enough, and they will confess..." :)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Mackor är det nya svarta!

NonPlusUltra skrev:
Ja... beror väl på. På sitt sätt är ju matten den enda fullkomligt exakta vetenskapen...

Annars kan du ju alltid bli fysiker - där handlar det mest om att begå våld på matematiken och få den att - motvilligt och inte utan gnäll - uppföra sig som man vill... Eller, som vi brukar säga: "torture the numbers long enough, and they will confess..." :)

Ironi är bortkastat på fysiker. :)

Jag tror att jag skulle bli en exemplarisk psykolog eller präst. Eller smörgåsbiträde på ett café.
 
SV: Mackor är det nya svarta!

Jimmy Forsman skrev:
Ironi är bortkastat på fysiker. :)

Nja tvärtom, det finns en hel industri av populärvetenskapare som gör karriär på att ironisera kring fysik... Problemet är att folk tar dem på orden. :)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Mackor är det nya svarta!

Hittade till min oförställda glädje en urbenad fläsklägg i kylen i morse och denna skars raskt ned i fyra klabbar. Dessa stektes sedan hårt på skinnsidan och förpassades sedan till en panna tillsammans med lite söt, svart risvinäger, soja och buljong (bara ett par matskedar vätska i botten på pannan). Nu står den och mummar till sig under lock i ugnen, den ska få ligga i några timmar till så att köttet gått klart och svålen mjuknat lite. Då tar man bort locket och vrider på grillvärmen och knäckar till svålen ordentligt.

Sen gör vi nog en liten kryddig nudelsallad med böngroddar, lite nudlar, lite kimchi och lite majonnäs i botten, gott bröd och nylagat, knasterknaprigt grisben!

Älska söndagar!
 

Keen

slan
SV: Mackor är det nya svarta!

Jimmy Forsman skrev:
Hittade till min oförställda glädje en urbenad fläsklägg i kylen i morse och denna skars raskt ned i fyra klabbar. Dessa stektes sedan hårt på skinnsidan och förpassades sedan till en panna tillsammans med lite söt, svart risvinäger, soja och buljong (bara ett par matskedar vätska i botten på pannan). Nu står den och mummar till sig under lock i ugnen, den ska få ligga i några timmar till så att köttet gått klart och svålen mjuknat lite. Då tar man bort locket och vrider på grillvärmen och knäckar till svålen ordentligt.

Sen gör vi nog en liten kryddig nudelsallad med böngroddar, lite nudlar, lite kimchi och lite majonnäs i botten, gott bröd och nylagat, knasterknaprigt grisben!

Älska söndagar!

Why do you torture me so? :'(
 

Bubblaren

Medlem
SV: Mackor är det nya svarta!

Jimmy Forsman skrev:
Hittade till min oförställda glädje en urbenad fläsklägg i kylen i morse och denna skars raskt ned i fyra klabbar. Dessa stektes sedan hårt på skinnsidan och förpassades sedan till en panna tillsammans med lite söt, svart risvinäger, soja och buljong (bara ett par matskedar vätska i botten på pannan). Nu står den och mummar till sig under lock i ugnen, den ska få ligga i några timmar till så att köttet gått klart och svålen mjuknat lite. Då tar man bort locket och vrider på grillvärmen och knäckar till svålen ordentligt.

Sen gör vi nog en liten kryddig nudelsallad med böngroddar, lite nudlar, lite kimchi och lite majonnäs i botten, gott bröd och nylagat, knasterknaprigt grisben!

Älska söndagar!

Meeehhh!!! Kan du inte ta och öppna söndagsrestaurang - SNÄLLA, SNÄLLA!!
Här får jag bara älgfilé med svampsås och hemlagade rotchips *synd om mig*
 
Toppen