Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Madeira, var börjar man??

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Drack den senast igår och den är hur trevlig som helst. Om man föredrar den purfärska fruktigheten är det bara att dricka direkt men som @Mats skrev så lär det hända en hel del efter öppnandet.
 

Niklas J

Medlem
Kul att du köpte @thunberg - och att du gillar den! Av många ansedd som Madeiras kanske främste vinmakare, Ivo Couto på H.M. Borges. Otrolig känsla för blends. Han var en gång i tiden vinmakaren på Madeira Wine Company. Goncalves-namnet som står på etiketten hör under Borges tak. Varför de envisas med att använda det övergår mitt förstånd...
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
@Niklas J, Den var till t.o.m. så bra att jag lagt en beställning på fler flaskor. Finns den produkten även utanför Sverige eller är det en etikett enbart för svenska marknaden? Jag har haft svårt att hitta info utanför landets gränser.
 

Niklas J

Medlem
Namnet finns på en del marknader. Har även sett den på Madeira som ngt av ett budgetalternativ. Samma namn använder de för att sälja sin 5-åriga Sercial på SB just nu, i halvflaska. Den är dock sådär tycker jag. Du hittar nog inte mycket info om Goncalvez på nätet. Men som sagt; alla dessa fusioner av hus på ön är orsaken till att en firma kanske använder flera namn, för att just en tidigare producent haft ett gott rykte på en viss marknad. Det går historier om säljare på Madeira Wine Company som reste runt i europa med 25 olika visitkort, allt för att blidka den marknad man var på och vilket Madeirahus som var populärt just där (uppåt 30 firmor gick samman i Madeira Wine Association för att hantera de finansiella motgångarna och sviktande försäljningssiffrorna, idag Madeira Wine Company och till 90% ägt av en av firmorna, Blandy's).
 
Last edited:

Bearman

a´lea iacta est iterum
Samma, finns som
NV J.H. Goncalves & Co (Borges) Madeira Bual 5 Year Old
på CT. Skitgod. Lite svag när man öppnar den men efter några veckor i kylskåpet är den mycket bra, ett av mina favoritstarkvin just nu. Löjligt bra för det priset.

Köpte i höstas efter detta inlägg... Provade idag till en ostbricka. Bara att hålla med. Betyg: Skitgod!
 

Krabban

Medlem
Återupplivar tråden lite!

Funderar på en av följande;

* Cossart Gordon Malmsley 10 (7846 på monopolet)
* Blandys Colheita Bual 1996 (82128)


Som jag förstått det är bual mindre söt än Malmsley - men hur pass mycket mindre sött? Tanken är att ha det som ett dessertvin, till ost och efterrätter. Ska jag köra på malmsley då, eller funkar bual?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Återupplivar tråden lite!

Funderar på en av följande;

* Cossart Gordon Malmsley 10 (7846 på monopolet)
* Blandys Colheita Bual 1996 (82128)


Som jag förstått det är bual mindre söt än Malmsley - men hur pass mycket mindre sött? Tanken är att ha det som ett dessertvin, till ost och efterrätter. Ska jag köra på malmsley då, eller funkar bual?
Bual är halvsött. Nu var det ett tag sedan jag provade druvan/madeira-stilen, men någonstans mellan spätlese och auslese skulle jag tro, vilket är påtagligt mindre sött än malmsey brukar vara. Som renodlat efterrättsvin är malmsey ganska perfekt (äpplepaj eller söta bärdesserter kan omöjligen bli fel, likaså choklad). Generellt likt en tawny port. Om ost är det främst mögelostar, eller rejält lagrade hårdostar som jag skulle valt medan bual borde vara det bättre allroundvinet om man utgår från en mer blandad ostbricka, men har faktiskt aldrig provat madeira till ost av någon konstig anledning.

Vad säger @Daniel A ?
 

Daniel A

Administratör
* Cossart Gordon Malmsley 10 (7846 på monopolet)
* Blandys Colheita Bual 1996 (82128)

Daniel säger 1996an!

Som vin betraktat är 96an det klart överlägsna valet. Blandys Colheita-serie håller alltid väldigt hög klass oavsett druva (med tillägget att de gärna ska vara runt 15 år eller äldre. Standardsortimentets Malmsey Colheita är förvisso bra, men kan inte riktigt tillskriva den med "hög klass"). Tyvärr har jag inte druckit just 1996 Bual, så ta följande generalisering med en nypa salt: Blandys stil är ofta lite rundare och sötare än respektive druvtyp vanligtvis brukar vara. Till just ost tycker jag att druvorna i mellanregistret (bual, verdelho, terrantez) fungerar alldeles utmärkt.

Men till efterrätter generellt hade jag valt malmsey/malvasia. Sötman brukar vara ett rejält hopp upp från de andra druvorna, och om vinet ska matcha sötman i efterrätter är det där extra sockret bra att ha. Däremot så tycker jag personligen att just malmsey/malvasia ofta kan bli lite väl stickigt söta när de är unga (under 20 år), så av den anledning hade jag inte valt Cossart Gordon. Ett alternativ kanske kan vara att köra på Blandys låda med de fyra klassiska druvorna, alla 10 år gamla, och testa er fram? Blandys 10 years tasting pack, 544 kr.

(Bonusinfo: Cossart Gordon är ett varumärke under the Madeira Wine Company, som ägs av Blandys.)
 
Toppen