Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Märka flaskor i källaren

M

Mouton

Hjälper mig väldigt lite även om jag kommer ihåg alla detaljerna om varje flaska (vilket jag inte gör) när jag är upptagen med att laga mat och en kompis går ner i källaren för att ta fram nått gott att dricka, eller när frun som inte är lika detaljnörd som jag ska välja vin till middagen för att jag är sen hem. Då får jag liksom ha hur många appar eller exceldokument som helst utan att det hjälper.
Men det hjälper rätt mycket om det hänger en liten lapp på flaskan där det står om vinet är tänkt att drickas nu eller först efter 2020, där det kan stå en prisnivå, vad det är för vin, osv.
Min källare vill jag inte ha som ett museum eller ett konstföremål som bara jag får röra, i princip så ska grannen kunna gå dit och ta en flaska vin om han behöver och jag inte är hemma, men då behöver det finnas möjlighet att ha nån form av uppmärkning eller systematik.
Kunde ju kört som på bolaget efter land och i stigande prisnivå men det vore ju rätt trist.
Frun? Kompisar i vin källaren?? Nu skojar du väl?
 
Trådskapare
MB2014

MB2014

Medlem
Nej verkligen inte, halv nöjet är att dela med sig och då inte bara av de viner jag väljer utan även av möjligheten att kunna välja.
 
M

Mouton

Satan i gatan, vilken daredevil du är då:) men annars vad pratar vi för mängd här? Min fru vet då exakt var hon får rota runt, och vart hon inte får... Mer än 10,000?
 
Trådskapare
MB2014

MB2014

Medlem
Mängder av vinflaskor menar du? Inte alls så många, vet inte men räknar dem inte i tusental utan i hundratal.
Antalet i sig ser jag inte som särskilt avgörande utan det köps viner lite nu och då, ibland med en planering i bakhuvudet och ibland bara rena prov för att man fått ett tips eller snubblar över nått som ser kul ut. Ibland köper jag, ibland frun och ibland får man nån flaska.
Då är det rätt skönt att det kan stå en liten notering på flaskan om vad tanken är, t ex att testa till viss mat, provad men behöver ligga till sig 5 år osv.
Förstår att det för många är viktigt att ha stenkoll och framstå som vinexpert genom att göra vinförrådet till något som inte alla förstår men jag vill hellre avdramatisera det hela så att fler vågar ge sig hän. Tänk vad bra när grannen går ner i vår källare och hittar ett vin där det istället för konstiga beskrivningar av appelationer eller druvor på främmande språk sitter en liten lapp där frun skrivit "2015-07, jäkla gott rödvin till grillad älg, typ 250 kr, dricks från nu men säkert även minst till 2025".
 

Pontus

Medlem
Det är knappast omöjligt att hålla reda på individuella flaskor digitalt, det räcker ju att man kan visualisera tillräckligt bra. Sen är det bara att tagga med den information man vill... Det funkar ju också att dela denna digitala information med en annan person. Enklare, billigare och bättre skulle jag tro. Känns som dubbelarbete med etiketter och dylikt eftersom man ändå gärna vill ha informationen digitalt av andra skäl.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Mängder av vinflaskor menar du? Inte alls så många, vet inte men räknar dem inte i tusental utan i hundratal.
Antalet i sig ser jag inte som särskilt avgörande utan det köps viner lite nu och då, ibland med en planering i bakhuvudet och ibland bara rena prov för att man fått ett tips eller snubblar över nått som ser kul ut. Ibland köper jag, ibland frun och ibland får man nån flaska.
Då är det rätt skönt att det kan stå en liten notering på flaskan om vad tanken är, t ex att testa till viss mat, provad men behöver ligga till sig 5 år osv.
Förstår att det för många är viktigt att ha stenkoll och framstå som vinexpert genom att göra vinförrådet till något som inte alla förstår men jag vill hellre avdramatisera det hela så att fler vågar ge sig hän. Tänk vad bra när grannen går ner i vår källare och hittar ett vin där det istället för konstiga beskrivningar av appelationer eller druvor på främmande språk sitter en liten lapp där frun skrivit "2015-07, jäkla gott rödvin till grillad älg, typ 250 kr, dricks från nu men säkert även minst till 2025".
Teckenspråk för den som är blind och engelska för den som inte kan svenska (eventuellt några ytterligare språk).;)
 
M

Mouton

Teckenspråk för den som är blind och engelska för den som inte kan svenska (eventuellt några ytterligare språk).;)
Ok, ja jag kan ju bara svara för mig själv.. Min källare och ingen annans domän. Jag håller i minnet mina viner, med stöd av handskriven vinkällar bok, plats för lagring håller jag lätt i minnet, jag menar mitt liv (intresse) kretsar runt detta, så länge det rör sig om mindre än 2000 enheter har jag då inga problem. Inte min fru heller ( den enda förutom mig själv som har tillträde) att minnas
 
Trådskapare
MB2014

MB2014

Medlem
Teckenspråk för den som är blind och engelska för den som inte kan svenska (eventuellt några ytterligare språk).;)
Handlar inte om att förklara för alla andra utan om att för de som inte vet exakt vilken flaska som ligger var eller vad alla viner egentligen är så ska de inte behöva dra ut varenda flaska ur hyllan och behöva goggla på vad som står på etiketten bara för att ta reda på om just den flaskan är vad de söker. Så mycket enklare med en liten etikett när man annars bara ser folien över korken.
 
M

Mouton

Handlar inte om att förklara för alla andra utan om att för de som inte vet exakt vilken flaska som ligger var eller vad alla viner egentligen är så ska de inte behöva dra ut varenda flaska ur hyllan och behöva goggla på vad som står på etiketten bara för att ta reda på om just den flaskan är vad de söker. Så mycket enklare med en liten etikett när man annars bara ser folien över korken.
Så du har en vinkällare baserad på andras smak och behov! Inte ditt eget njutande?
 
Trådskapare
MB2014

MB2014

Medlem
Så du har en vinkällare baserad på andras smak och behov! Inte ditt eget njutande?
Nej jag har en källare med mestadels viner jag provat och gillar men där finns en del saker som köpts för att just testas nån gång när tillfälle ges och en del viner som är mer favoriter hos frun än hos mig. Sen är där en del viner som jag inte skulle öppna för att njuta av i glas men som är bra att ha för att hålla i en gryta, göra sås på osv.
Men däremot så är det inte en helig plats där ingen annan får vara utan det är en del av huset och en viktig pusselbit till köket, precis som skafferiet, frysarna eller matkällaren men till skillnad från vinerna så är det oftast väldigt informativt på ett mjölpaket eller en konserv även för de som inte är matnördar vad den innehåller. I frysboxen så märker jag såklart upp köttbitarna med årtal, vilket djur, ev ålder/kön då det påverkar, vilken styckdetalj det är och ibland även en liten notering i stil med "perfekt bit för carpaccio" om det fanns en sådan tanke när jag styckade.
Jag har inga som helst tvivel på att jag utan märkning kan spika iallafall vilket kött och vilken styckdetalj det är på varenda bit i frysarna men det är ju så mycket enklare om det står på en liten lapp utanpå paketet.
 

KimHartman

Medlem
Om jag har samma vin liggande på olika hyllor i olika kylar är det praktiskt att kunna se om nån ligger bättre till än den som ligger längst ner längst bak.

Ok, detta problem kan såklart uppstå, men hur vanligt är det egentligen?

Det är ju också bra att kunna säga - fan... jag orkar inte plocka ut 40 flaskor nu bara för att ta fram den... (kollade just i ct- det ligger mellan 22 och 54 flaskor på varje hylla. Min stora climadiff sväljer en del)

Man kan väl inte välja vin efter vilket som är enklast att ta ut ur kylen!?! :eek:

Själv har jag inte haft kyl så länge, men planerar att göra som jag gjort/gör med min externa källare: då och då gallrar jag ut lite viner som jag kan tänka mig att dricka inom närtid, och så flyttas de till en slags utslussningsförvaring. Då kan man i många fall passa på att plocka ut fler än en flaska när man röjer runt bland de olika hyllorna.

Om du inte vill digitalisera ner till enskilda flaskor skulle du kunna skriva ut etiketter och stapla dem i en stack som överensstämmer med hur du staplat flaskorna. Detta kräver att du alltid packar på samma sätt, tex du fyller inre delen av hyllan nerifrån och upp omväxlande från vänster/höger, sen yttre delen på samma sätt. Då kan du kolla igenom din fysiska etikettstack för varje hylla när du vill veta var en viss flaska ligger.
 

ViniQ [Jonas F.]

Leverantör
Det känns enormt mycket enklare att sköta detta digitalt. Finns det någon bra applikation där man kan visualisera sin källare/vinkyl?

Testa gärna vårt nya system ViniQ på www.viniq.se

Gällande flaskmärkningen är det ju väldigt individuellt, vi tror de flesta klarar sig med ett system som vårt (lr CT). Vill man ha 100% kontroll så skall ju varje individ samt varje hyllplats märkas och paras ihop, håller man sedan disciplinen att alltid registrera uttag och inlägg så har man kontroll på sina älsklingar. För mig personligen räcker det med att veta vilken sektion och hylla vinet ligger på (6 flaskor per hylla). NFC märkning är inget problem och det finns etiketter som går att fästa var som helst på flaskorna, här vill man kanske ha lite mindre etiketter för att smidigare kunna klistra fast dom men tänk på att mindre taggar oftast ger kortare läsavstånd men det brukar inte vara något problem. Det finns oxå traditionella halsetiketter med NFC chip inuti.
För er med riktigt stora källare går det att effektivisera inventeringarna otroligt mycket med ett system som ViniQ.
 
Toppen