Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Magnusson Fine Wine

lepatrik

Medlem
Måste säga att jag hitills är besviket på uppläget.
Samma prisklass som Grappe.
Sämre öppettider.
Måste förbeställa viner man ska hämta ut en dag innan.
Dyr avgift transport från systembolaget.
Mindre provningslokaler.

Hade hoppats att Magnusson skulle om inte varit billigare erbjudit mer kringtjänster eller liknande och på det sättet konkurrera med Grappe. Nu känns det bara riskfyllt (vem vet hur länge vinkällaren kommer finnas kvar, Grappe har ju funnits ett tag iaf) och som man betalar lika mycket för lite sämre. Är det verkligen värt det? Det känns lite som Magnusson försöker konkurera ut Gucci med Louis Vuitton, jag hade väntat mig Charvet bespoke (überkvalite) eller Barbour (kvalite till bra pris).
Vad tycker ni andra? Jag vet att Krug varit sugen på Magnusson...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Magnusson Fine Wine

lepatrik skrev:
Måste säga att jag hitills är besviket på uppläget.
Samma prisklass som Grappe.
Sämre öppettider.
Måste förbeställa viner man ska hämta ut en dag innan.
Dyr avgift transport från systembolaget.
Mindre provningslokaler.

Hade hoppats att Magnusson skulle om inte varit billigare erbjudit mer kringtjänster eller liknande och på det sättet konkurrera med Grappe. Nu känns det bara riskfyllt (vem vet hur länge vinkällaren kommer finnas kvar, Grappe har ju funnits ett tag iaf) och som man betalar lika mycket för lite sämre. Är det verkligen värt det? Det känns lite som Magnusson försöker konkurera ut Gucci med Louis Vuitton, jag hade väntat mig Charvet bespoke (überkvalite) eller Barbour (kvalite till bra pris).
Vad tycker ni andra? Jag vet att Krug varit sugen på Magnusson...

Jag kan säga att jag håller med i mycket av det du säger, jag har fått något informationspaket hemskickat från Mister M som jag ännu inte öppnat.
Sämre öppettider är ju någonting som de jag talat med håller med om att det är riktigt dåligt, men angående uthämtning av vinerna gäller ju samma prinip på Grappe idag. Vill du ha ett vin framtaget så ska du höra av dig minst en dag i förväg. Annars blir man insläppt i sitt fack och får rota själv, någonting som verligen inte är optimalt ur säkerhetssynpunkt. På Grappe har det länge varit problem med olåsta fack och försvunna flaskor, och den risken försvinner ju nu när det endast är personal som haterar flaskorna från de att de anländer tills dess att de hämtas ut. Transportavgiften från bolaget har jag inte koll på. på Grappe ligger det på 50 spänn per kolli vill jag minnas, som sen faktureras halvårsvis.

Fördelen med Magnussons vinkällare lär väl vara att det är betydligt mindre pöbel som är där och dricker BiB och Carl Jan röd Bordeaux och betydligt mindre kärringar som stinker parfym (inget ont om kärringar, parfymstnken dock, den går fetbort) än det är på Grappe.

Sen om jag är sugen på Magnusson, jag vet inte om han är min typ... :D
 
Trådskapare
L

lepatrik

Medlem
SV: Magnusson Fine Wine

Jo, det är klart med säkerhetsaspekten som nu nämner, men ska man verkligen behöva vara orolig över sådant hos sin vinkällare? Man hoppas ju att människor som betalar över 10 000 :- per år för att förvara vin är någorlunda vettiga människor, men visst jag förstår problemet.
Problemet kvarstår ju när man måste ha en dags betänketid, det är sällan som jag först hos handlarn samma dag bestämmer mig för att ändra kvällens meny - det kan bero på att handlarn erbjuder något speciellt eller att man bara blivit sugen på något annat (eller någon) ;)
Då är det skönt att kunna komma åt sin flaskor, anledninge till att man förvarar dem såpass nära som grevgatan handlar ju om att man vill ha en viss närhet och möjlgihet att komma åt vinerna relativt krot inpå. Som någon tidigare föreslog en timme till Gävle och en timme tillbaka känns aningen pretentiöst.
Problemet med Grappe är delvis klientelet som du nämner, men Magnusson ser att appiliera till samma människor även om han till början troligen kommer ha mer insatta gäster. Men han verkar försöka konkurera genom att göra Magnusson vinkällare en mer "hipp" och "trendig" vinkällare än Grappe, och då kommer ju samma lycksökande ryska smaklösa nyrika gourmander och så tappar stället även klientelfördelen. Jag vet att sällskapet har vinförråd, men en bekant berättade mig att där har det nästan blivit samma problem.
Jag saknar två kategorier vinkällare i Stockholm, en som konkurerar med priset och en DRC - jävligt high class och inte öppen för alla. En till halvelitisk vinkällare får inte igång mig :)
Men vi får se vad som händer, onekligen intressant att följa. Personligen tror jag väldigt mycket på någon vinbar (tänk Terreno eller Albert och Jacks) som erbjuder vinskåp till sina kunder, ett perfekt sätt att utvidga en verksamhet som redan rullar, då slipper man problem med öppettider, vettig mat och personal på plats :)
Nej vi får hålla varandra uppdaterade vad som händer i den här djungeln, för övrigt skulle jag hellre se en koppling till Cellartracker än Magnussons egna vinbokföringssystem :)
Magnusson är självkostnadspris + 25% för leverans systemet-->Magnusson - det här borde ingå tycker jag
70 kr för att öppna vinflaskan innan man ska hämta den, visst det kostar tid att gå dit och öppna osv men folk är ju ändå där? Det känns lite som att allt ska kosta och inget ingår, förutom lite "tips" från personalen som Magnusson inte är så tydlig med vilka det kommer vara. Är det Lisa, 16 år 75kr/h eller Anders, 35 utbildad sommelier? ;)
 

Dejzan

Medlem
SV: Magnusson Fine Wine

lepatrik skrev:
Men vi får se vad som händer, onekligen intressant att följa. Personligen tror jag väldigt mycket på någon vinbar (tänk Terreno eller Albert och Jacks) som erbjuder vinskåp till sina kunder, ett perfekt sätt att utvidga en verksamhet som redan rullar, då slipper man problem med öppettider, vettig mat och personal på plats :)

Jag har ingen superkoll på svensk alkohollagstiftning, men skulle det inte innebära problem ur just den synpunkten. Att förvara privatpersoners vin i samma lokal som en restaurang med utskänkningstillstånd? Någon som har bättre koll? Annars låter det som en väldig trevlig idé.
 
A

Anonymous

SV: Magnusson Fine Wine

Varför skulle det vara ett problem med vinskåp på ett ställe med utskänkning. Mig veterligen funkar Nordic Light hyggligt.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Magnusson Fine Wine

Det är olagligt att förvara privata alkoholdrycker i eller i anslutning till lokal som har utskänkningstillsånd. Det är därför som vinerna som lagras på Nordic Light Hotel måste köpas in av hotellet och konsumeras på plats. Du får alltså inte ta med dig viner därifrån.

Sen är det ju säkerligen så att det har "tappats" ned en flaska eller två i en västa när den ansvariga inte sett. Men det är ju naturligtvis en annan sak.
 

Krug88

Medlem
SV: Magnusson Fine Wine

Japp,

inte helt lagligt det han har fått för sig.
Tror inte att Magnusson har utskänkningstillstånd för sin lilla lokal, vore nog ruskigt svårt att få utan ett riktigt kök och 3 varma rätter...
Han skiter i tillstånd och kör på järnet och hoppas på det bästa.
Han tycker nog att det är "ooooorättviiiiiist" som han brukar säga.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Magnusson Fine Wine

lepatrik skrev:
any news?

Nej, egentligen inte, förutom att han verkar veta hur man ska ta betalt för grejorna. Vill du ha en flaska vin dekanterad så tar han 75 spänn för detta... Varför inte, men man ska vara bra handikappad om om inte grejar att dekantera en pava vin. ;D
 
Toppen