Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Maria Larsson & Systembolaget

Peder

Medlem
Det har ju blåst igång en debatt kring Systembolaget utan dess like och det märks att det är semester-tider på övrigt kategorin här på Finewines. Jag såg att självaste Anders Landström skrivit ett mycket sakligt brev till folkhälsominister Maria Larsson och även gör premiär som bloggare (vad jag vet):

http://shorepower.blogspot.fi/2013/07/dags-for-regeringen-att-ta-sitt.html?m=1


Fyll gärna på med fler inlägg (länkar) som rör den senaste turbulensen kring Systembolaget.

Mvh Peder Molin
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
SV: Maria Larsson & Systembolaget

Tack Carl B :)
-han lämnar ju öppet mål när vi (enligt honom vintalibaner) får chans att kommentera och bemöta på hans blogg.

-Jag poppar popcorn och lutar mig tillbaka...
 
SV: Maria Larsson & Systembolaget

perpro skrev:
Tack för länken. Carl B jämför nu med "näthatet i invandringsfrågor/muslimer, och mot kvinnor i jämställdhetsfrågor" :eek:

http://hamiltonsblandning.blogspot.fr/2 ... nopol.html

Landström: Var kan man hitta bakgrundsmaterial för dina påståenden från SoRAD i kommentarsfältet? (nyfiken på att läsa mer...)

Du får slå ihop två olika rapporter.

Dels från SoRAD, sidan 15.

SoRAD var den officiella källan som bland annat regeringen använde för alkoholstatistik. Kommer under 2013 att bytas till CAN.

DN artikel/ om Bag in Box.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
SV: Maria Larsson & Systembolaget

DN artikel/ om Bag in Box.

Dn skriver (om boxen); För på den tiden var dess enda syfte att hantera frätande batterisyra på ett säkert sätt..

Cirkeln är sluten, förr batterisyra, nu överextraherad shiraz från nya världen... Äpplet faller inte långt från päronträdet :)
 

Bar57

Medlem
SV: Maria Larsson & Systembolaget

Allt känns så förlegat och gammalt, Carl B Hamilton 60+ (?), har ju helt klart hamnat på efterkälken och känns så utrangerad som man kan bli.

Det jag tycker är tråkigt från vår sida (de som gillar vin och debatterar kring detta) är de som skriver som i ex blogginlägget ovan och ska hitta på eventuella epitet kring "anonym" - förstår ni inte att ni sjunker till samma nivå när ni skriver att hen är medlem i IOGNTO och tappar trovärdighet för era egna argument?

Jag tycker precis som ni i denna fråga, men låta oss inte sjunka till deras (Calle B m.m) nivå.

Lite finare, lite bättre.
 

perpro

Medlem
SV: Maria Larsson & Systembolaget

Tack Anders, din kvinnofientliga rasist, då skall jag läsa på lite.

Förvånande många (som vintomas påverkar) som svalt myterna sortiment och pris för övrigt. Jag var en av dem tills för ett år sedan...

Sent from my HTC One using Tapatalk 2
 
SV: Maria Larsson & Systembolaget

perpro skrev:
Tack Anders, din kvinnofientliga rasist, då skall jag läsa på lite.

Förvånande många (som vintomas påverkar) som svalt myterna sortiment och pris för övrigt. Jag var en av dem tills för ett år sedan...

Sent from my HTC One using Tapatalk 2

:)

Du glömde min islamofobi
 
SV: Maria Larsson & Systembolaget

emanuel skrev:
Dn skriver (om boxen); För på den tiden var dess enda syfte att hantera frätande batterisyra på ett säkert sätt..

Cirkeln är sluten, förr batterisyra, nu överextraherad shiraz från nya världen... Äpplet faller inte långt från päronträdet :)
Haha, så sant. :) ;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
SV: Maria Larsson & Systembolaget

Studio Ett i P1 har hakat på diskussionen om systembolaget och uppmärksammar förhålladena på en del vingårdar i Sydafrika.

Tyvärr skjuter de lite vid sidan och missar att systembolaget själva faktiskt driver på detta genom sina krav på fantasibilliga skräpviner.

Kan tillägga att man kan kommentera reportaget på programmets sida...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=5609826
 
SV: Maria Larsson & Systembolaget

Vad vore Sverige utan svenska alkoholbyråkrater? Det avslutande tacktalet till den allorstädes frånvarande
Barn- och äldreminister Maria Larsson summerar det hela på ett utmärkt sätt

För är det inte egentligen fantastiskt att vi svenskar fortfarande tillåts umgås över generationerna på krogar med utskänkningstillstånd? Jag tackar folkhälsoministern för detta fullständigt unika myndigförklarande av svenska folket.

http://www.expressen.se/ledare/eric-erf ... yrakratin/
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Maria Larsson & Systembolaget

Keen skrev:
Fantastisk artikel!

Instämmer! Välförtjänt kritik mot Carl B. Hamilton, frasen "förbudsliberal" och ironisering över byråkrater i skön kombination - vad mer kan en debattartikel förtjäna? Skön läsning.
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
SV: Maria Larsson & Systembolaget

Något som kommit upp åter på forumet när det rör Systembolaget och dess alkoholpolitik är "Alkoholpolitiskt Forum".

Jag har gjort en liten kartläggning som visar att majoriteten är direkt eller indirekt folk med starka band till Systembolaget.

Alkoholpolitiskt-forum-ledning.jpg



http://www.ehandel.se/blogg/peder/2013/10/07/alkoholpolitiskt-forum/

/Pede
 
Jag brukar undvika att länka till min egen blogg men då jag faktiskt efter lite mer än 4 månader fick ett "svar" på mitt brev till Barn- och Äldreminister Maria Larsson så ville jag dela med mig.

Ett fantastiskt icke-svar med många och långa ord men lite innehåll och inget egentligt svar på min ursprungsfråga -- Ska ett statligt monopolföretag agera opinionsbildare trots att det ej ingår i det givna uppdraget? -
 
Last edited:
Vilket nonsens svar! Men det var inte ens undertecknat Maria Larsson (KD)?

Pia Fagerström är utsedd som bolagsförvaltare för Systembolaget och ur ett politiskt perspektiv är det lättare för Maria Larsson att undvika frågan. Hon slipper ta ansvar då hon i grunden vet att Systembolagets opinionsbildningen inte är förenlig med våra demokratiska principer. Ett svar från henne skulle vara likställt med ett politiskt ställningstagande och i den fällan vill hon inte fastna.

Kan bara uppmana forumets läsare och eventuella läsare av min blogg att skicka egna brev till Maria Larsson och andra politiska intressenter. Kopiera och dra gärna in pressen så att frågan belyses av fler. Man kan ha synpunkter på monopolets varande eller inte varande. Däremot svårt att se att någon som vill bevara demokratin kan tycka det är ok med statlig opinionsbildning.
 
Toppen