Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Matcha de bästa från Mareuil-sur-Aÿ mot varandra

Är några intresserade av en provning med Billecart-Salmon Grande Cuvée mot Philipponnat Clos des Goisses. Tyckte det kunde vara intressant att ta de två bästa från denna premier cru-by och se vem som kommer ut som vinnare.

Tyvärr har jag bara yngre, Philipponnat Clos des Goisses 1996,1998 och Philipponnat Clos des Goisses 1996,1997,1998 och 2002 i källaren men kanske finns fler på forumet som har, alternativt kan vi söka lite.

Vad säger ni? Några som är på?
 
Trådskapare
A
SV: Matcha de bästa från Mareuil-sur-Aÿ mot varandra

Anders Landström skrev:
Är några intresserade av en provning med Billecart-Salmon Grande Cuvée mot Philipponnat Clos des Goisses. Tyckte det kunde vara intressant att ta de två bästa från denna premier cru-by och se vem som kommer ut som vinnare.

Tyvärr har jag bara yngre, Philipponnat Clos des Goisses 1996,1998 och Philipponnat Clos des Goisses 1996,1997,1998 och 2002 i källaren men kanske finns fler på forumet som har, alternativt kan vi söka lite.

Vad säger ni? Några som är på?
Naturligtvis (snabbt och fel blev det där :) )

Tyvärr har jag bara yngre, Billecart-Salmon Grande Cuvée 1996,1998 och Philipponnat Clos des Goisses 1996,1997,1998 och 2002 i källaren men kanske finns fler på forumet som har, alternativt kan vi söka lite.
 
SV: Matcha de bästa från Mareuil-sur-Aÿ mot varandra

Anders Landström skrev:
Är några intresserade av en provning med Billecart-Salmon Grande Cuvée mot Philipponnat Clos des Goisses. Tyckte det kunde vara intressant att ta de två bästa från denna premier cru-by och se vem som kommer ut som vinnare.

Tyvärr har jag bara yngre, Philipponnat Clos des Goisses 1996,1998 och Philipponnat Clos des Goisses 1996,1997,1998 och 2002 i källaren men kanske finns fler på forumet som har, alternativt kan vi söka lite.

Vad säger ni? Några som är på?

Så Hébrart Special Club och Bénard-Pitois BdB får inte vara med, då? :)

Gillar idén - det är onekligen två favoriter, och från två vinmakare som i mångt och mycket är varandras motsatser, dessutom. ;) Sedan måste man ju inte nödvändigtvis begränsa sig till GC och CdG - Cuveé N.F. 1996, 2000 och Le Clos Saint-Hilaire 1998 skäms ju inte precis för sig...

Några åttiotalsårgångar av vardera bör nog vara med - CdG 1982 och 1989 är magnifika, och samma sak gäller säkert äldre GC även om jag tyvärr saknar egna referensramar här...

En tanke i sammanhanget - skulle gärna prova dessa tillsammans med (väl vald) meny, CdG är som bekant en alldeles underbar matchampagne!
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Matcha de bästa från Mareuil-sur-Aÿ mot varandra

Låter intressant, själv har jag heller inte så mycket att bidra med, GC 96 Magnum samt CdG 00. Anses det som ovärdigt att ha med NF också? Har aldrig testat GC mot NF någon gång och alla årgångar är väl inte bättre som GC eller?

Vi får väl hålla provningen i Skövde så blir det lika nära för alla. ::)

Edit: Börjar vi klossa också så har jag 96:an.
 
Trådskapare
A
SV: Matcha de bästa från Mareuil-sur-Aÿ mot varandra

Crist(al)ian 77 skrev:
Vi får väl hålla provningen i Skövde så blir det lika nära för alla. ::)
Varför inte Borås? Då har ju satt scenen för en totalt negativ upplevelse direkt från början!

Har för övrigt fixat en Billecart Salmon 1982 nu. CdG verkar lite lättare att få tag i. För övrigt vore det guld värt att få tag i en 1989 GC som var kanske den bästa GC jag druckit.
 
SV: Matcha de bästa från Mareuil-sur-Aÿ mot varandra

Anders Landström skrev:

Haha, så sant - inte första gången jag missar just den flaskan, vete sjutton varför den är så dimmig? ;)

Annars är väl Borås Stadshotell en perfekt venue, ja - om nu inte CH ställer upp och lagar en passande sex-rätters? :eek:

Ser f.ö. att det finns GC 1986 att hugga - det är ju sannolikt ett hyfsat GC år om man får döma av N.F.
 

CH

Medlem
SV: Matcha de bästa från Mareuil-sur-Aÿ mot varandra

Ni är naturligtvis välkomna men detta får i sådant fall bli en provning jag köper in mig i för jag tror inte jag har någon årgång av någon av flaskorna i fråga.

Jag och Christ(al)ian77 har annars en helt del Krug GC, PC och rose av varierad ålder som ska provas snart. Känns som den kanske skulle kunna locka ner er till västkusten?
 
Trådskapare
A
SV: Matcha de bästa från Mareuil-sur-Aÿ mot varandra

CH skrev:
Jag och Christ(al)ian77 har annars en helt del Krug GC, PC och rose av varierad ålder som ska provas snart. Känns som den kanske skulle kunna locka ner er till västkusten?
Det låter trevligt och kanske kan motivera en resa :) Lite arbete med båten framför mig så förhoppningsfullt vi pratar inte maj. Var ett tag sedan en PC provades så jag är klart intresserad.

Vad gäller Billecart vs Philipponnat, det vore kul att få ihop ett gäng. Jag kan släppa de flaskor jag har och det verkar som vi har lite med CdG i forumet. Där det är lite tomt är på Billecartsidan. Just nu verkar vi vara 4 personer men tror det finns fler på forumet som är intresserade.
 
SV: Matcha de bästa från Mareuil-sur-Aÿ mot varandra

CH skrev:
Ni är naturligtvis välkomna men detta får i sådant fall bli en provning jag köper in mig i för jag tror inte jag har någon årgång av någon av flaskorna i fråga.

Jag och Christ(al)ian77 har annars en helt del Krug GC, PC och rose av varierad ålder som ska provas snart. Känns som den kanske skulle kunna locka ner er till västkusten?
En Krug Private Cuvée, minsann... Intressant! Vilken ålder på flaskan?

(Lite 300-klubben över detta - ett SMS om en sibirisk tofssnäppa och halva gänget är i bilen inom en kvart... ;) )
 

chambertin

Medlem
SV: Matcha de bästa från Mareuil-sur-Aÿ mot varandra

NonPlusUltra skrev:
(Lite 300-klubben över detta - ett SMS om en sibirisk tofssnäppa och halva gänget är i bilen inom en kvart... ;) )
Fortfarande aktiv ?
 

CH

Medlem
SV: Matcha de bästa från Mareuil-sur-Aÿ mot varandra

NonPlusUltra skrev:
En Krug Private Cuvée, minsann... Intressant! Vilken ålder på flaskan?

Enligt säljaren tror jag det var 60-talet men minns inte säkert. Var en lott om 3 flaskor men tydligen är skicket inte det bästa, Har inte sett dem ännu då 77an har dem hos sig.

Datum var egentligen satt till 12maj men lite dålig uppslutning gjorde att vi skjuter upp den på obestämd tid. Känns inte som vi hittar ett lämpligt datum innan semestern som tillräckligt många kan på så tidigast i september kan jag tänka mig det blir aktuellt.
 

CH

Medlem
SV: Matcha de bästa från Mareuil-sur-Aÿ mot varandra

NonPlusUltra skrev:
(Lite 300-klubben över detta - ett SMS om en sibirisk tofssnäppa och halva gänget är i bilen inom en kvart... ;) )

Hahaha
 
SV: Matcha de bästa från Mareuil-sur-Aÿ mot varandra

chambertin skrev:
Fortfarande aktiv ?

Nej, jag är lyckligt gift nu. ;)

(Gammalt fågelskådarskämt: Vad är det enda som är ovanligare än en gift fågelskådare? En lyckligt gift fågelskådare.)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Matcha de bästa från Mareuil-sur-Aÿ mot varandra

CH skrev:
Jag och Christ(al)ian77 har annars en helt del Krug GC, PC och rose av varierad ålder som ska provas snart. Känns som den kanske skulle kunna locka ner er till västkusten?

Har funderat en längre tid på att det är dags att göra ett besök till några kompisar i Göteborgstrakten, att samtidigt prova lite Krug för att stålsätta sig mot ordvitsarna och de goa gubbarna skulle inte vara en så dum kombination. Kan bidra med ytterligare GC - gamla eller nya etiketten - om så behövs.

Anders Landström skrev:
Vad gäller Billecart vs Philipponnat, det vore kul att få ihop ett gäng. Jag kan släppa de flaskor jag har och det verkar som vi har lite med CdG i forumet. Där det är lite tomt är på Billecartsidan. Just nu verkar vi vara 4 personer men tror det finns fler på forumet som är intresserade.

Är intresserad, har dock bara CdG 00 att bidra med, men det var jag heller inte ensam med.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Matcha de bästa från Mareuil-sur-Aÿ mot varandra

CH skrev:
Enligt säljaren tror jag det var 60-talet men minns inte säkert. Var en lott om 3 flaskor men tydligen är skicket inte det bästa, Har inte sett dem ännu då 77an har dem hos sig.

Datum var egentligen satt till 12maj men lite dålig uppslutning gjorde att vi skjuter upp den på obestämd tid. Känns inte som vi hittar ett lämpligt datum innan semestern som tillräckligt många kan på så tidigast i september kan jag tänka mig det blir aktuellt.

Sjukt dålig uppslutning hade vi på våran kompletta Krug NV vertikal, PC + 5 GC + 2 Mg GC + 3 Rosé , bara 3 pers! Va fan dricker inte götarna Krug eller?

Alla 3 PC har bra nivå men 2 är grumliga och då menar jag inte av fällningar utan mer som varmt vatten ur kranen. Kanske går och dricka än då. Den äldsta (silver) rosén är inte helt klar heller, men det är ju insidan som räknas. ;)

Tror denna är från 60-talet, de som är äldre har väl ett "C&O" efter Krug. Den lilla luftbubblan kan skönjas under mitten "Reserve" etiketten.
KrugPC.jpg

Kan väl lägga ut bilder på alla i hela serien sedan så kanske ni blir lite törstigare. ;D
/God natt!
 
Trådskapare
A
SV: Matcha de bästa från Mareuil-sur-Aÿ mot varandra

Crist(al)ian 77 skrev:
Kan väl lägga ut bilder på alla i hela serien sedan så kanske ni blir lite törstigare. ;D
Klart ni ska fylla på med lite Stockholmare :)

När kommer bildserien :p
 
Toppen