Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Matcha mat till vin och v.v

Bubblaren

Medlem
Letade men fann ingen tråd gällande matchningstips på mat-vin och v.v.

Fråga 1 - Söker matigt tilltugg till Dutton Goldfield Chardonnay Torrt, smakrikt, fruktigt, balanserat vin med påtaglig karaktär av rostade ekfat, inslag av tropisk frukt, nötter, smör och majs. Serveras vid 8-10°C till smakrika, gärna grillade, fiskrätter eller ljust kött.
(skall serveras idag!)

Fråga 2 - Förrätt med rökt lax med en mejeriröra med Västerbottenost, söker matchande vin i prisklass max 130 kr.
(skall serveras på söndag)
 

anders

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

Fråga 1: Har du kollat SS:s receptsamling? Iom att du skaffat pavan där kan du ju bara lista de maträtter som de rekommenderar till vinet. Recepten brukar vara bra och om inte annat skulle du ju kunna få inspiration till vad du vill göra.

Fråga 2: Lurar på en tysk Riesling med viss restsötma. Eftersom du har satt ett maxpris på 130 pix antar jag att det inte är rutinerade suputer vilket gör att lite socker brukar smörja gommarna bra.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

anders skrev:
Fråga 1: Har du kollat SS:s receptsamling? Iom att du skaffat pavan där kan du ju bara lista de maträtter som de rekommenderar till vinet. Recepten brukar vara bra och om inte annat skulle du ju kunna få inspiration till vad du vill göra.

Fråga 2: Lurar på en tysk Riesling med viss restsötma. Eftersom du har satt ett maxpris på 130 pix antar jag att det inte är rutinerade suputer vilket gör att lite socker brukar smörja gommarna bra.

Fråga 1 - Kollade på SS innan jag startade tråden här. Men mycket är på varmrättsnivå. Vi ska köra en chardonnayprovning så det är tilltugg till den som jag behöver.

Fråga 2 - Ditt antagande hade kunnat stämma, och gör det på kanske en av middagsdeltagarna. Men vi har ett par vänner som drabbats mycket hårt av "finanskrisen" som de egenföretagare de är och vi försöker hitta en balans i kostnader och smakupplevelse. Tror dock ingen är lagd åt det söta hållet :)
Jag anade mig till att Gewursttraminer kan vara något. Vi har tillgång till en hel del österrikiska viner då en av oss är därifrån och ofta tar hem pavor, så förrådet är välfyllt av viner därifrån. Så kanske ska vi rota i hans vinförråd?

v.v - vice versa
 

anders

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

Fråga 1: Ska det vara "snittar" kan du kanske göra det enkelt och rosta baguetteskivor och smeta på något gott allt efter tycke och smak. Fågelleverpastej, något i riktning mot skagenröra, mjukost etc. Det blir ganska matigt utan att man för den skull blir stupamätt.

Fråga 2: Gewürz är säkert trevligt men du bör nog hitta någon utan grape-beskan (det kan lite socker fixa ;) ). När jag tänker den beskan och ostsmak tillsammans skär det sig i tanken. Men det kanske fungerar i verkligheten för det. :D
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

Nu är du den andra som talar om "mjukost", vad innefattar det? Jag tänker bara äcklig Kavli i liten låda eller på tub ::)

Gewurz är jag dåligt bevandrad i.... Håller med om att beska låter lite läbbigt med västerbotten.
 

anders

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

Bubblaren skrev:
Nu är du den andra som talar om "mjukost", vad innefattar det? Jag tänker bara äcklig Kavli i liten låda eller på tub ::)

Japp, Kavli är grejen. :D Jag tänkte mig kanske iofs lite bättre klass. Vad jag avsåg med "mjukost" var mer typ Brie, dvs ett "rinnigt" inre. Annars rör du ut ost (mjuk eller hård) i någon gegga som man smetar på, typ mejeriröran du skulle ha i fråga 2.
 

kayaker

Cyklist
SV: Matcha mat till vin och v.v

Rökt lax och min svenska favoritost? Det går ju utmärkt att lösa med Champagne och jag tycker att det bör gå att hitta ett alternativt bubbel som funkar. Själva den rökta laxen borde funka fint till en Pinot Gris men jag vet ju inte hur balansen mellan laxen och osten är.
 

vintjej

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

Får jag föreslå en sherry till förrätten?
Och VAR fick du tag på Dutton Goldfield?
 

vintjej

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

Då har de kommit in på regeringsgatan igen.:(
Jag har frågat efter den där ett antal gånger och då var den permanent slut. Fast det kanske fortfarande inte går att lita på deras lagersaldo på nätet?
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

vintjej skrev:
Då har de kommit in på regeringsgatan igen.:(
Jag har frågat efter den där ett antal gånger och då var den permanent slut. Fast det kanske fortfarande inte går att lita på deras lagersaldo på nätet?

Dutton har funnit på Regeringsgatan de två senaste veckorna då jag köpt på mig några.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

vintjej skrev:
Får jag föreslå en sherry till förrätten?
Och VAR fick du tag på Dutton Goldfield?

Sherry låter spännande, duger det med vad som helst? Har en i skåpet :)
 

kayaker

Cyklist
SV: Matcha mat till vin och v.v

Bubblaren skrev:
Sherry låter spännande, duger det med vad som helst? Har en i skåpet :)
Nej, det duger inte med vad som helst. Den ska vara torr och den ska inte vara för gammal.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Matcha mat till vin och v.v

Ska grilla lax ikväll tänkte jag. Firren ska akompanjeras av grillad aubergine, zucchini, paprika samt en "pesto" på dill och västerbottensost.
(recept i senaste Buffé)
Vintips???
 

Krug88

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

Sjödin skrev:
Ska grilla lax ikväll tänkte jag. Firren ska akompanjeras av grillad aubergine, zucchini, paprika samt en "pesto" på dill och västerbottensost.
(recept i senaste Buffé)
Vintips???
En fet ekad chardonnay
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Matcha mat till vin och v.v

Krug88 skrev:
En fet ekad chardonnay
Feta ekade tjardånäjjer är inte min hemmaplan, så har du några exempel som jag kan hitta på regeringsgatan idag?
 

Segol

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

Penfolds Thomas Hyland för dryga hundringen funkar fint till det tycker jag
Vi åt stekt röding med pure på kronärtskocka till Hyland för nån vecka sen o det var finfint
 

Krug88

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

Sjödin skrev:
Feta ekade tjardånäjjer är inte min hemmaplan, så har du några exempel som jag kan hitta på regeringsgatan idag?
Suck, bolaget har inte så mycket att komma med där tyvärr...

Men någon Meursault eller en Chassagne Montrachet borde vara lysande till grillad lax.
 
SV: Matcha mat till vin och v.v

Landmarks 2006 Overlook var inte så dum för ett halvår sedan...

Viss fetma, mycket frukt, men ändå bra syror som jag minns det. Nr 98049.
 
Toppen