Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Matcha mat till vin och v.v

chambertin

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

Sjödin skrev:
Ska grilla lax ikväll tänkte jag. Firren ska akompanjeras av grillad aubergine, zucchini, paprika samt en "pesto" på dill och västerbottensost.
(recept i senaste Buffé)
Vintips???
Mycket och kraftiga smaker där och ganska fet fisk. Själv skulle nog välja en ung frisk ekad Chardonnay från Nya Världen eller eventuellt ett aromatisk friskt vitt med bra syra typ ngn Greco di Tufo eller ung Albariñho/Alvarinho.
 

Andreas L

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

Till fisk dricker man vitt... till kött dricker man rött, gärna slottstappat... ???
 

chambertin

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

Andreas L skrev:
Till fisk dricker man vitt... till kött dricker man rött, gärna slottstappat... ???
Vad för rött tänker du dig i så fall Andreas och hur resonerar du med matchningen ?
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Matcha mat till vin och v.v

Det blev en Landmark Overlook, smakade utmärkt och passade bra. Tack för tipsen!
 

Keen

slan
SV: Matcha mat till vin och v.v

kayaker skrev:
Jag visste inte ens att de hade en icke-BiB-klass...

Barone Ricasoli Formulae (nr 12300)
Förpackning Volym
Box 3000 ml


:(
 

kayaker

Cyklist
SV: Matcha mat till vin och v.v

Keen skrev:
Barone Ricasoli Formulae (nr 12300)
Förpackning Volym
Box 3000 ml
Äsch! Jag såg bara priset och tänkte att det var ovanligt dyrt för att haussas av BiB-maffian. Jag tar tillbaka allt jag skrev tidigare.
 

anders

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

kayaker skrev:
Äsch! Jag såg bara priset och tänkte att det var ovanligt dyrt för att haussas av BiB-maffian. Jag tar tillbaka allt jag skrev tidigare.

;D
 

CH

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

kayaker skrev:
Äsch! Jag såg bara priset och tänkte att det var ovanligt dyrt för att haussas av BiB-maffian. Jag tar tillbaka allt jag skrev tidigare.

Precis som resten av bib pöbeln gör då ;)
 

Segol

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

Ska iväg på kombiresa med några vänner i helgen, golf på dagarna o frosseri på kvällarna…
På lördag ska det tillverkas o ätas klassisk ungersk gulasch med mycket paprika i, spontant känns det som öl är mest lämpligt men jag skulle gärna ha ett vin som alternativ. Nån som har ett tips?
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

Ikväll ska jag grilla korvarna från Taylor & Jones, frågan är vad för vin som passar (vill inte ha öl just nu)? Har ni förslag på vin som vore passande till:
Lamkorv med rosmarin
Cumberland pork sausage (med muskot har jag för mig)
French style Toulouse sausage på fläsk och vin (!)


Så här skriver de själva om korvarna:

Lamb and Rosemary
This sausage wins the hearts of our Swedish customers everytime. This is definitely in our top 5 selling sausages.

Cumberland pork
Another traditional sausage with a very good flavour very popular with our Anglo Swedish customers. Probably our best seller. A big seller to Wirströms on Gamla Stan

French Style Toulouse
Made with real French wine and not imitation red wine vinegar. Full of flavour and perfect for the BBQ on a summers evening.
 

vintjej

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

Den första korven tror jag på en italienare med örtiga drag, någon trevlig Chianti t ex.
De andra två skulle jag tro att Alsace funkar bra till. Kanske en Pinot Gris? Alternativt en grüner veltliner av den kryddigare sorten.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

vintjej skrev:
Den första korven tror jag på en italienare med örtiga drag, någon trevlig Chianti t ex.
De andra två skulle jag tro att Alsace funkar bra till. Kanske en Pinot Gris? Alternativt en grüner veltliner av den kryddigare sorten.

Fick dessvärre veta idag att det är gluten i korvarna så nu blir det lamm och röd mustig italienare istället.

Men spännade tips med vitt till körven.
 

vintjej

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

Bubblaren skrev:
Fick dessvärre veta idag att det är gluten i korvarna så nu blir det lamm och röd mustig italienare istället.

Men spännade tips med vitt till körven.

Men åh, vad surt för dig! Men lamm är ju inte fel heller.
 
SV: Matcha mat till vin och v.v

Idag kommer säsongens första surströmmingar glida ner i krävan.
Vald dryck för detta blir Champagne från Legras & Haas, Blanc de Blancs -99 (Partyboxen ligger på kylning)

Det kanske låter som en tveksam kombo, jag är dock övertygad om att detta blir smaskens.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Matcha mat till vin och v.v

El burro grande skrev:
Idag kommer säsongens första surströmmingar glida ner i krävan.
Vald dryck för detta blir Champagne från Legras & Haas, Blanc de Blancs -99 (Partyboxen ligger på kylning)

Det kanske låter som en tveksam kombo, jag är dock övertygad om att detta blir smaskens.
Det låter inget vidare alls faktiskt!! ;D Huh...
Själv föredrar jag nog en kall pilsner till firren. Gärna från Oppigårds.
 
Toppen