Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Matcha mat till vin och v.v

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Matcha mat till vin och v.v

El burro grande skrev:
Tradiationalist och bakåtsträvare! ;)

Ja, men vad fan... Vissa saker hör ihop, så är det bara!
Ungerskt destillat på omogna frysta druvor kanske är jättegott till palt, men det spelar ingen roll, mjölk ska det vara.
 
SV: Matcha mat till vin och v.v

Sjödin skrev:
Ja, men vad fan... Vissa saker hör ihop, så är det bara!
Ungerskt destillat på omogna frysta druvor kanske är jättegott till palt, men det spelar ingen roll, mjölk ska det vara.

Det här med mjölk är svårt. Det finns en finstämd koppling mellan den potatis man väljer till palten och vilken mjölk som intages. Framförallt på vintern så slår foder som betfor eller ensilage igenom med en tydlig beska som jag tycker skär sig med en för kraftig stärkelse i potatisen. Om man tar lingon till så kan syran i dessa utjämna lite av detta och ge en bättre balans.

Själv föredrar jag mer en tidig vårmjölk där klöver ger tydliga aromer som vid öppnandet av mjölken direkt känns på näsan. Balansen i mjölken blir så mycket bättre
med mindre animaliska toner.

Som alla mjölkfantaster provade jag tidigt med lagring av mjölk. Har lite planer på en tvärprovning av några unika årgångar som jag lagrat


Det är svårt att beskriva lyckan när man finner en perfekt lagrad årgång. . Olika tillverkningsprocesser och val av jäsning eller inte gör stora skillnader och jag har haft några riktiga högtidsstunder men också några riktiga bakslag. Jag kommer nog alltid komma ihåg veckan jag spenderade på St Göran efter en av de senare mjölkorgierna jag hade.

Kul att det finns fler mjölkfantaster. Vi är få och det är alltid en utmaning att övertyga andra om storheten i mjölk.
 

Öhman

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

El burro grande skrev:
Idag kommer säsongens första surströmmingar glida ner i krävan.
Vald dryck för detta blir Champagne från Legras & Haas, Blanc de Blancs -99 (Partyboxen ligger på kylning)

Det kanske låter som en tveksam kombo, jag är dock övertygad om att detta blir smaskens.

Jag önskar verkligen det vore så att de ljuvliga surströmmingarna simmade vackert i champagne. Tyvärr tror jag det blir riktigt vidrigt. Men prova gärna så slipper jag, och skulle det mot förmodan vara en fullträff få du gärna rapportera.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Matcha mat till vin och v.v

shorepower skrev:
Som alla mjölkfantaster provade jag tidigt med lagring av mjölk. Har lite planer på en tvärprovning av några unika årgångar som jag lagrat

Under mina ungkarlsår testade jag det här med jämna mellanrum. Trots ett antal olika varianter (mellanmjölk, standard osv samt lagring både i kyl och rumstemperatur) så lyckades jag aldrig få till det riktigt bra.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Matcha mat till vin och v.v

Några droppar vatten i brukar frigöra aromerna i doften. Men vattna inte för mycket!
 
SV: Matcha mat till vin och v.v

Öhman skrev:
Jag önskar verkligen det vore så att de ljuvliga surströmmingarna simmade vackert i champagne. Tyvärr tror jag det blir riktigt vidrigt. Men prova gärna så slipper jag, och skulle det mot förmodan vara en fullträff få du gärna rapportera.
Jag kan rapportera att det gjorde varken till eller från. Champagnen hade en viss mognad vilket jag tror var nödvändigt. Många brukar använda sig av skalan från - - till ++ på hur bra en mat och vin kombination fungerar. Vad gäller Champagne med viss mognad och en burk Ulvens från förra året så blir det 0. Inte direkt dåligt, men inte heller någon sensation.
Galet bra surströmming förövrigt. Strömmingarna blir så mycket bättre med ett års lagring i kylen innan konsumtion.
 

vintjej

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

El burro grande skrev:
Men hallå, drycken stavas CHAMPAGNE. Inget annat till hummern.

Haha, tänkte prova något annat för en gångs skull. Blev f ö grüner veltliner som funkade bra. Fast inte lika bra som champagne förstås.
 

R.P

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

El burro grande skrev:
Idag kommer säsongens första surströmmingar glida ner i krävan.
Vald dryck för detta blir Champagne från Legras & Haas, Blanc de Blancs -99 (Partyboxen ligger på kylning)

Det kanske låter som en tveksam kombo, jag är dock övertygad om att detta blir smaskens.

Det är svårt att matcha surisar med vin, någon som har bra förslag?
 

R.P

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

El burro grande skrev:
Jag kan rapportera att det gjorde varken till eller från. Champagnen hade en viss mognad vilket jag tror var nödvändigt. Många brukar använda sig av skalan från - - till ++ på hur bra en mat och vin kombination fungerar. Vad gäller Champagne med viss mognad och en burk Ulvens från förra året så blir det 0. Inte direkt dåligt, men inte heller någon sensation.
Galet bra surströmming förövrigt. Strömmingarna blir så mycket bättre med ett års lagring i kylen innan konsumtion.

Dom blir mycket bättre av lagring, gärna flera år i kylen.
 

vintjej

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

R.P skrev:
Dom blir mycket bättre av lagring, gärna flera år i kylen.

Vad gör man när burken ha blivit rund som en boll?
Min moster har en sådan, som ingen vågar gå nära. Misstänker att strömmingen blitt till mousserande vid det här laget.
 

R.P

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

vintjej skrev:
Vad gör man när burken ha blivit rund som en boll?
Min moster har en sådan, som ingen vågar gå nära. Misstänker att strömmingen blitt till mousserande vid det här laget.

Jag tror inte att fisken jäst färdigt innan den lagts på burk när den ser ut så, jag har själv inte råkat ut för det så ärligt talat vet jag inte, en del säger att den är dålig, andra inte...jag skulle iaf öppnat burken och testat.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Matcha mat till vin och v.v

vintjej skrev:
Vad gör man när burken ha blivit rund som en boll?
Min moster har en sådan, som ingen vågar gå nära. Misstänker att strömmingen blitt till mousserande vid det här laget.

Det är ingen fara! Men jag skulle nog öppna den i en påse, under vatten.
 

vintjej

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

R.P skrev:
Jag tror inte att fisken jäst färdigt innan den lagts på burk när den ser ut så, jag har själv inte råkat ut för det så ärligt talat vet jag inte, en del säger att den är dålig, andra inte...jag skulle iaf öppnat burken och testat.

Aha, ännu mer som talar för en andra jäsning alltså.;)
Mjae, en gång öppnade jag en årsgammal burk under vatten. Och det var ungefär som om någon hade sprängt under vattnet.
Jättekul var det med surströmmingsspad i fejan, håret och hela taket.
 

R.P

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

vintjej skrev:
Aha, ännu mer som talar för en andra jäsning alltså.;)
Mjae, en gång öppnade jag en årsgammal burk under vatten. Och det var ungefär som om någon hade sprängt under vattnet.
Jättekul var det med surströmmingsspad i fejan, håret och hela taket.

Gör som Sjödin skrev och öppna den i påse.
 

kayaker

Cyklist
SV: Matcha mat till vin och v.v

R.P skrev:
Gör som Sjödin skrev och öppna den i påse.
Ett ännu bättre förslag är att slänga skiten. Surströmming är oätligt.
/Född och uppvuxen i Skellefte
 

vintjej

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

R.P skrev:
Gör som Sjödin skrev och öppna den i påse.

Tror du en sketen liten plastpåse pallar trycket av surströmmingsbollen? *Funderar på hur många atmosfärer det kan vara i bollen.*:D
 
Toppen