Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Matcha mat till vin och v.v

CH

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

vintjej skrev:
Tror du en sketen liten plastpåse pallar trycket av surströmmingsbollen? *Funderar på hur många atmosfärer det kan vara i bollen.*:D

Varför inte filma när du öppnar den? Kan ju bli väldigt rolig för oss andra.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Matcha mat till vin och v.v

vintjej skrev:
Tror du en sketen liten plastpåse pallar trycket av surströmmingsbollen? *Funderar på hur många atmosfärer det kan vara i bollen.*:D
Men vafan... Fegis! Jästa burkar är du ju inte direkt ensam om liksom... Är du kinkig, öppna i en påse, i vatten i en hink ute på gården.
 

vintjej

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

Sjödin skrev:
Men vafan... Fegis! Jästa burkar är du ju inte direkt ensam om liksom... Är du kinkig, öppna i en påse, i vatten i en hink ute på gården.

Tro mig. Alla i familjen är livrädda för bollen. Min moster tror att den kommer att explodera av sig själv en vacker dag. Ingen vill ta i den.
Och nu snackar vi människor som har handskats med buktande burkar genom årens lopp.
Men om jag kan hitta någon behållare för kärnavfall så fraktar jag den gärna till dig för öpning och filming.;)
 

anders

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

vintjej skrev:
Ja du, då hade du kommit undan med att kommentra att jag luktade fisk.;)

Påminner mig om en liten konversation några kollegor och jag hade över några öl för någon veckas sedan.
Samtalesämnet var manlig parfym, en av killarna är italienare, vad mer behöver sägas...

Jag: - Men kvinnor ska i alla fall dofta ostron.
Gift kollega: - Jag vet faktiskt inte hur ostron doftar.
Jag: - Jodå, det gör du visst det.

;D

Kul var dessutom att den gifte kollegan är tysk och fattade inte medan italienaren och chilenaren kvider av skratt. Så återigen bekräftas myten om tyskar och humor.
 

R.P

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

kayaker skrev:
Ett ännu bättre förslag är att slänga skiten. Surströmming är oätligt.
/Född och uppvuxen i Skellefte

Personligen älskar jag surströmming, går tom igång på doften, luktar ljuuuvligt. :)

vintjej skrev:
Tror du en sketen liten plastpåse pallar trycket av surströmmingsbollen? *Funderar på hur många atmosfärer det kan vara i bollen.*:D

Du tror alltså på explosion... :D Jag tycker du ska offra dig för vetenskapen. ;D
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

vintjej skrev:
Min moster tror att den kommer att explodera av sig själv en vacker dag.

Jag har kontakt med grabbarna som hanterar polisens bombvagn och dess robot, ska jag be dem åka över t din moster?
 

vintjej

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

anders skrev:
Påminner mig om en liten konversation några kollegor och jag hade över några öl för någon veckas sedan.
Samtalesämnet var manlig parfym, en av killarna är italienare, vad mer behöver sägas...

Jag: - Men kvinnor ska i alla fall dofta ostron.
Gift kollega: - Jag vet faktiskt inte hur ostron doftar.
Jag: - Jodå, det gör du visst det.

;D

Kul var dessutom att den gifte kollegan är tysk och fattade inte medan italienaren och chilenaren kvider av skratt. Så återigen bekräftas myten om tyskar och humor.
Ja och om kvinnan luktar surströmming ska man passa sig noga.:D
 

vintjej

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

R.P skrev:
Personligen älskar jag surströmming, går tom igång på doften, luktar ljuuuvligt. :)

Du tror alltså på explosion... :D Jag tycker du ska offra dig för vetenskapen. ;D

Jag tycker jag har offrat mig tillräckligt. Jag har liksom haft mitt Dom P moment.:)
 

vintjej

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

Bubblaren skrev:
Jag har kontakt med grabbarna som hanterar polisens bombvagn och dess robot, ska jag be dem åka över t din moster?

Det låter som rätt angreppssätt. Å andra sidan har hon blivit lite le med åren...så vi kanske ska låta karma ha sin gång.;)
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

vintjej skrev:
Det låter som rätt angreppssätt. Å andra sidan har hon blivit lite le med åren...så vi kanske ska låta karma ha sin gång.;)

Jag kan ju be bombgruppsgrabbarna ta med sig internationella insattstyrkan!
 

Elvis

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

Ska på lördag bjuda på lammfärsbiffar med en syrlig äppelsås och jordärtskockscreme. Har bjudit på samma rätt förut och vet att champagne passar utmärkt till och tänkte prova med Palmer Amazone.

Men så vill min fru "ha något rött också"... Tips på något lämpligt som finns att köpa på SS?
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

Elvis skrev:
Ska på lördag bjuda på lammfärsbiffar med en syrlig äppelsås och jordärtskockscreme. Har bjudit på samma rätt förut och vet att champagne passar utmärkt till och tänkte prova med Palmer Amazone.

Ahh, det där låter spännande - lust att dela med dig av receptet?


F ö tycker jag att din fru inte ska ha ngt annat rött än saft i glaset! :eek:
 

Elvis

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

Det är inte hon som ska ha rött, det är ev. någon/några av gästerna.

Återkommer med receptet!
 

Elvis

Medlem
SV: Matcha mat till vin och v.v

Lammfärsbiffar med ingefära, jordärtskockscrème och äppelsås

4 portioner

Biffar
600 g lammfärs
2 msk finhackad ingefära
1 finhackad vitlöksklyfta
2 ägg
3 msk ströbröd
1 msk finhackad timjan
salt och peppar
smör och olja till stekning

Jordärtskockcrème
300 g jordärtskockor
2 dl hönsbuljong
2 dl standardmjölk
salt och vitpeppar

Sås
2 röda äpplen
2 msk dijonsenap
2 dl grädde
3 msk riven pepparrot

1. Blanda alla ingredienser till biffarna utom färsen i en stor bunke. Tillsätt färsen och arbeta ihop. Låt smeten vila en stund. Forma fina biffar och bryn i smör och olja. Före serveringen steks biffarna färdiga i ugnen i 150 grader i cirka 10 minuter.

2. Skala och dela jordärtskockorna. Koka med buljong, mjölk, salt och vitpeppar tills de blir mjuka. Slå av lite av vätskan. Mixa till crème av önskad konsistens.

3. Tärna äpplena och låt sjuda med övriga ingredienser till såsen en kort stund. Smaka av med salt och peppar.

- - - - -

Ovan är originalreceptet men jag vet av erfarenhet att jordärtskockscrèmen och såsen brukar vara så uppskattade att man bör dubbla de satserna.
 
Toppen