Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Matchning med saffran?

Jonas Sand

Medlem
Hej.
Jag tänkte bjuda på en saffransrisotto med bakade tomater och rosmarin ikväll. Rätten i sig är smarrig men jag kan inte komma på vilken typ vin som kan tänkas passa till. Några förslag?
Cremant för att bryta av med syra?
Navaherreros (lätt rött med syrligt, lite lingonartat avslut) kanske kan passa?
En kabinett?
Chianti?
Fatad chardonnay.
Jag har väl ett gäng flaskor i ett lagringsskåp men det har ett ändligt djup, så gärna olika förslag om ni kan/vill/orkar.

Saffran och tomat. Två luriga ingredienser var för sig, varför inte kombinera skiten…

Tack på förhand!

Ps. Jag har försökt söka med får upp mängder med smaknoter om dessertvin med toner av saffran så lite svårsållat. Ds.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag tänker att det borde kunna passa med något blommigt/aromatiskt vitt vin. Riesling låter inte alls dumt (jag skulle kunna tänka att en Gewürz med aningen friskhet kan funka och kanske en del Rhônedruvor - inte minst för att du också tänker ta med en örtkrydda). Spontant sett hellre några års ålder på rieslingen än helt ny, för att ha lite mer djup i tonerna än "gröna intryck". En aning sötma kanske kan funka för att möta tomatsmaken, men då ska du nog vara på halbtrocken/feinherb-nivå inte fullskalig "halvtorr" som Kabinett. Å andra sidan är frågan hur örtkryddighet och sötma funkar ihop. Rött (och särskilt ett bra rött med rejäla tanniner) låter för mig inte riktigt rätt till de här aromerna, om man har något vitt tillgängligt, men en bra och matig rosé som blivit över från sommaren kunde kanske vara en idé ifall det gömmer sig någon sådan i vinkylen? Men jag har aldrig lagat just den här rätten så säker är jag inte...
 
Trådskapare
Jonas Sand

Jonas Sand

Medlem
Tack för intressanta svar.
En kompis var också inne på något relativt fylligt vitt med lite blommighet.

Allra helst skulle jag vilja servera rött (mest för att vi dricker vitt före maten samt till förrätten. Vad tror ni om en Etna Rosso? En brunello blir för stöddigt väl?

Roséskumpa har jag, det kanske kan vara något? Stilla Rosé lyser med sin frånvaro.
 
Känns som den typen av rätt ett skalmacererat vitt skulle vara som klippt och skuren för, eller? Annars så tänkte jag också direkt på Navaherreros efter att ha läst första meningen, kanske också någon lättare Mencia eller typ Cinsault
 

Sarco

Medlem
För sent för TS syfte, men det är intressant ändå tycker jag. Till fiskrätter med saffran är min go-to normalt fatad chardonnay. Och det hade nog varit mitt svar även här, om man vill ha harmoni. Navaherreros har jag druckit några årgångar av och det blir en helt annan kombination såklart men jag kan tänka mig att det funkar.

Det jag funderade på var om man gått på t.ex. en Sauternes med saffranstoner. Hade magi kunnat uppstå? Måste prova.
 

Sarco

Medlem
Ja, ett balanserat dessertvin har ju hög syra - det krävs för att balansera sötman. Däremot upplevs det inte lika påtagligt syrligt.

Jag ska göra ett test vad det lider. Har några gram saffran hemma som förtjänar mer än bara julbak :)
 
Trådskapare
Jonas Sand

Jonas Sand

Medlem
Saffran har en jordig smak karaktär. Jag tycker att ett vitvin på sémillon parar sig allra bäst med dess karaktär av lanolin (vax), apelsinblomma, honungstoner och akacia; torrt eller sött beroende på rätt och syfte.
Det låter väldigt bra! Det skall jag försöka testa ett ex en gång.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Svårigheten är att hitta just en sån urtypisk sémillon, särskilt i det här landet där folk helst vill att det skall smaka sauvignon blanc!
Där är jag inte till någon hjälp heller, tyvärr!
01024815.jpg

Det här är kanske svaret? Catherine Marshalls helt nya Semillon. Gjord för att bevara druvans karaktär. Inga fat. Apelsin, melon, honung och lavendel. Fet, fräsch frukt och hög syra. Jag testade den i förrgår. Vinet är färdigt, men hon har inte valt etikett än.
 
Toppen