Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Matematisk fråga

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hej!

Nu har jag ett tal som jag funderar på utan att veta hur jag ska räkna..

På mitt jobb så får vi betyg i form av poäng. Lägsta poängen är 1, högsta är 5.
Vi mäts på fyra olika punkter.

Punk 1 ska vara värd 35% av totalen.
Punkt 2 ska vara värd 25% av totalen.
Punk 3 ska vara värd 20% av totalen.
Punkt 4 ska vara värd 20% av totalen.

Hur ska jag nu räkna?

Exempelperson 1:

Punk 1: 5 poäng
Punkt 2: 3 poäng
Punkt 3: 5 poäng
Punkt 4: 2 poäng
Totalt: 15 poäng.

15 poäng / 4 = 3,75

Den här personen får alltså ett medelvärde på 3,75 poäng.

Men inte kan jag väl bara räkna ut ett medelvärde? Då blir det väl fel? Eftersom att punkt 1 är värd mer än punkt 4?
Hjälp!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Tur att det finns olika människor i vår värld;)
IMG_0027.JPG
 

Pessoa

Medlem
Jag skrev avhandlingen i LaTeX 2000. Blev glatt överraskad när jag skulle skriva artikel till ett konferensbidrag 2005. Tidskriften som skulle publicera artiklarna krävde LaTeX. Andra blev inte lika glada...
 

Håkan

Medlem
Jag skrev avhandlingen i LaTeX 2000. Blev glatt överraskad när jag skulle skriva artikel till ett konferensbidrag 2005. Tidskriften som skulle publicera artiklarna krävde LaTeX. Andra blev inte lika glada...
Även jag har skrivit avhandlingen i LaTeX (Fourieranalys). Jag som skrivit artiklar i gränslandet matematik/medicin har fått många suckar över mina krav på att skriva i LaTeX. Ett samarbete slutade i att vi skrev artikeln både i Word och LaTeX där vi skickade in LaTeX-versionen. Inser att jag borde hållit efter kunskapen bättre, behöver den nu igen när jag har mer med matematik att göra än jag haft på många år.
 

KimHartman

Medlem
Jag tycker vi måste reda ut hur snöflingeoperatorn tog över multiplikationstecknet.

Kanske lite snyggare att skriva det viktade medelvärdet som en skalärprodukt

p
w,

där p och w är vektorer med poäng respektive vikter (och där vi kräver positiva element i w samt ||w||1 = 1).
 

Bastardo

Medlem
Du ska räkna ut ett viktat medelvärde: M(x)=(x1*w1+x2*w2+...+xn*wn)/(w1+w2+...+wn).
I ditt fall: M=(5*0,35+3*0,25+5*0,20+2*0,20)/(0,35+0,25+0,2+0,2)=3,9
Kanonbra! Hade kunnat hur man räknar, men inte formeln matematiskt.
Jag är van på en tiogradig skala sen skolan i Finland, så om man översätter resultatet till den, blir betyget 7,8, vilket är ganska bra.
Jag skulle själv vara jättenöjd om jag fick det betyget … :) Det motsvarar cirka 8– i finska betygsystemet, alltså exakt värde är då 7,75.
 
Toppen