Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mathias Dahlgren

Helen

Medlem
Efter gårdagens middag på Mattias skulle även GM ha tagit ifrån honom båda stjärnorna.

jag och min vän A tänkte fira hans födelsedag på Mattias. A har besökt Mattias flera gånger och alltid varit lyrisk, även i matbaren har han fått uppleva härlig mat. Även jag har varit hos Mattias förut. Tyvärr blev denna kväll en helt annan upplevelse för oss båda.

Middagen började helt fel.

Vi tog in ett glas champagne (Bruno Paillard) för att dricka i lagom takt medan vi läste menyn. Vi bestämmer oss för den stora menyn. Då vi båda två är riktiga vintöntar bestämde vi oss för att inte ta vinpaketet utan satsa på 2 olika viner som vi skulle dricka parallellt med varje maträtt. Efter en titt i vinlistan och även samtal med sommelieren bestämmer vi oss för 1 Chablis 1cru 2004 av Ravenau (1300 kr) och 1 Riesling (1200 kr). Trots samtal med sommelieren före beställning av vinerna var det ingen av dem som gifte sig med maten. Här kände vi oss duktigt lurade efter middagen samtidigt glada för att vi inte tog in dyrare viner. Hade inte sommelieren kunskap om hur maten smakade, eller vilka smaker som framträdde mest i varje maträtt?

Let the game Begin.

In kommer chips med hyvlad tryffel, det var gott. 2 minuter efter det kommer 3 st amuse bestående av 1 bit lax, 1 matjessill i burk och 1 sallad, alla 3 amusen vad goda och härligt balanserade i smakerna.

Sedan kommer "brödkorgen". Jag förstår inte gigget med denna tallrik, varför har den blivit så omtyckt? Nej tacka vet jag brödkorgen som man fick på den gamla Vassa Eggen.

Vi har fortfarande mycket champagne kvar i glasen och får bråttom att tömma champagnen då den ej var passande till varken amusen eller brödet.

Nåväl champagne är nu upp-drucken och glasen ställs åt sidan på bordet, det skulle dröja till rätt nr 3 innan någon plockade ut dem. (Nybörjare i servicen eller?)

Rätt 1: Sashimi, där allt du kände var ingefära. Gommen blev bedövad och inget av vinerna gick att dricka.

Rätt 2: Svensk bläckfisk, tyvärr helt blasé och intetsägande i smakerna. Det kan bero på ingefäran till sashimin. Vinerna inget giftermål här heller, vattnet funkade dock bra.

Rätt 3: Blomkålsoppa och friterade sparrisknoppar, den var faktiskt ganska god. Men det första vi fick i tankarna när vi åt den var "mormors goda bruna gräddsås" och det var nog inte tanken från Mattias. Här var det en liten förlovning med Chablis.

Rätt 4: 63 grader ägg, långkokt gris (tror jag) och murklor. Om man åt varje del för sig så var den helt ok men tillsammans blev det bara för mycket smaker i munnen. Ägget tillförde inget till denna rätt. .Vinerna, ja det funkade helt ok men inte mer.

Rätt 5: fyllt bröd med ost och en massa honung /sirap. Vill man ta död på en diabetiker ska ni servera denna rätt. Till det fick vi den berömda mousserande drycken sav. Helt odrickbart.

Rätt 6: Foie gras med morot och lakris på tunt knäckebröd. En intressant rätt kan tyckas men det enda som kändes var lakritsen. Denna var nog kvällens förlorare. Vid en blindprovning hade vi aldrig kunnat säga att det fanns foie gras eller morot med på denna macka.

Rätt 7: Lamm med något skum. finns inte så mycket att säga om denna rätt, den gick ner utan vidare aha-upplevelse.

Då börjar vi närma oss slutet på middagen. I och med att vatten visade sig vara den bästa drycken till nästa samtliga maträtter har massor med vin kvar i glasen och i flaskorna.

In kommer den lilla rätten som ska göra plats i magen. Te och sorbet serverad i en liten kopp. Eh, Nej tack den gick inte ner.

Istället fortsätter vi nu med att bara njuta av de båda vinerna för det har vi inte kunnat göra under middagen.

Det går 5 minuter

Plötsligt var det dax för "kaffe och bulle". som denna gång bestod av en varm sockerkakaktig bulle.

Med vinglasen i handen och kakan serverad framför oss sitter vi bara och myser. Efter några minuter kommer servicen upp till oss och säger att vi kanske bör börja äta på kakan, den var menad att äta varm. japp då var det bara till att börja hälla i sig vinerna för 1300 kr respektive 1200 kr. För gud vad hemskt om kakan kallnade. Det kändes inte så kul att behöva häva i sig dem på beställning.

Nu börjar klockan närma sig 00:10, kakan är uppäten och 2 fulla glas vin finns fortfarande kvar framför oss. Ja det kan kanske låta konstigt hur fasiken 2 vintöntar kan sitta med 2 flaskor vin i över 3 timmer och inte klarar av att dricka upp dem. Enkelt svar. Det var för mycket smaker i maten som tog död på vinupplevelsen.

Men nu då, nu ska vi väl ändå kunna få bara sitta i lugn och ro och njuta av Ravenau och Rieslingen?

Nej det fick vi inte för nu lät de meddela att det var dax för kaffet om vi ville ha det, för de stänger om 20 minuter. Que??

Varken jag eller min vän A är några duvungar när det kommer till att ha ätit sig igenom Europas stjärnkrogar. Guide Michelin är vår bibel och vi åker aldrig utan att 1 exemplar med på resan.

Detta var förta gången som vi faktiskt blev "utkörda" från en stjärnkrog därför att de stänger. Det kan väl bara hända i Sverige. Hur många gånger har vi inte suttit i Frankrike både på 1 stjärna och 3 stjärnor där personalen på ett väldigt snyggt sätt efter middagen ha föreslagit en liten förflyttning till lilla baren för intag av avec, kaffet och den alltid återkommande kakfatet. (tyvärr inget kakfat hos Mattias, jag som trodde det var en regel.) Bara en ljummen cappuccino för 85 kronor som skulle drickas upp på 5 minuter så att personalen fick gå hem.



Summan av hela denna kväll är en stor besvikelse, min mun känns även i dag alltså dagen efter besöket helt bedövad av alla smaker som korsade varandra i varje maträtt som serverades. Det fann ingen harmoni eller finness i någon maträtt. Personalen vinner nog priset i hur man serverar mat utan att le. Är anställningkraven att ni får inte sminka er eller göra er något så där vackra för då tar ni fokusen från maten, ja då förstår jag att de alla fick jobben. Inredningsmässigt är den precis så där grå och tråkig som bara svenskar kan tycka tyder på lyx.

Något återbesök från min sida lär det inte bli. Nu sätter jag mina förhoppningar till en riktig måltid till 28 +

PS: fick även höra från annat håll hur en gäst en gång hade blivit så upprörd i magen pga av alla smaker så hon fick gå ut och köra Gustafsbergsbussen i halvlek.
 

CH

Medlem
SV: Mattias Dahlgren

Trist att det blev så fel. Har du informerat Mattias om dina upplevelser?
 

Jos

Medlem
SV: Mattias Dahlgren

Uppenbarligen en hel del brister som inte anstår en stjärnkrog men om man som "vintönt"(som har koll på vin..) avsiktligt väljer bort vinpaketet som är utformat att passa maten ifråga och på egen hand väljer två andra vinflaskor så känns det lite som man får stå sitt kast... Och att ni tar in ett glas skumpa innan maten för att sippa på medan ni tittar på menyn som du själv skriver och sen klagar över att den inte passar med maten tycker jag heller inte att ni kan skylla på någon annan än er själva.

Men visst, maten har ju enligt din beskrivning inte alls varit på den nivå den borde varit och det är ju verkligen inte acceptabelt.
 
SV: Mattias Dahlgren

Jos skrev:
Uppenbarligen en hel del brister som inte anstår en stjärnkrog men om man som "vintönt"(som har koll på vin..) avsiktligt väljer bort vinpaketet som är utformat att passa maten ifråga och på egen hand väljer två andra vinflaskor så känns det lite som man får stå sitt kast...
Nja, det är väl sommeliers arbete, han/hon ska ju hjälpa till med vinvalet och råda/avråda från dåliga kombinationer. Vinpaket i alla ära men en sommelier ska ju klara att matcha mat/vin även utanför det.
 

Jos

Medlem
SV: Mattias Dahlgren

shorepower skrev:
Nja, det är väl sommeliers arbete, han/hon ska ju hjälpa till med vinvalet och råda/avråda från dåliga kombinationer. Vinpaket i alla ära men en sommelier ska ju klara att matcha mat/vin även utanför det.

Möjligt... Men det är inte helt ovanligt att läsa om när någon "vintönt" (typ vi..) är irriterad över att en Sommelier inte vill sälja en viss flaska för att den inte passar. Typ "jag vet banne mig vad jag vill ha och han/hon ska inte få bestämma vad jag ska dricka"..

Är väl en balansgång kanske..
 

Keen

slan
SV: Mattias Dahlgren

Nu skrev hon ju att vinerna hade valts i samråd med sommeliern, och då kan man väl kanske hoppas på en bättre matchning än den som gavs.

Förstår mig heller inte på den där saven, finns det nån som tyckt om den?
 
Trådskapare
Helen

Helen

Medlem
SV: Mattias Dahlgren

Jos skrev:
Uppenbarligen en hel del brister som inte anstår en stjärnkrog men om man som "vintönt"(som har koll på vin..) avsiktligt väljer bort vinpaketet som är utformat att passa maten ifråga och på egen hand väljer två andra vinflaskor så känns det lite som man får stå sitt kast... Och att ni tar in ett glas skumpa innan maten för att sippa på medan ni tittar på menyn som du själv skriver och sen klagar över att den inte passar med maten tycker jag heller inte att ni kan skylla på någon annan än er själva.

Men visst, maten har ju enligt din beskrivning inte alls varit på den nivå den borde varit och det är ju verkligen inte acceptabelt.

Vinpaketet var ett enkelt val att välja bort då det bestod av både saké och öl för det dricker inte jag och för 1500 kronor bör man väl gilla det man får i glaset?


shorepower skrev:
Nja, det är väl sommeliers arbete, han/hon ska ju hjälpa till med vinvalet och råda/avråda från dåliga kombinationer. Vinpaket i alla ära men en sommelier ska ju klara att matcha mat/vin även utanför det.





Jag tror nog att hon kände att hon kunde komma med andra vinförslag då vi faktiskt togin Rieslinge på hennes inrådan.
 
Trådskapare
Helen

Helen

Medlem
SV: Mattias Dahlgren

Jos skrev:
Uppenbarligen en hel del brister som inte anstår en stjärnkrog men om man som "vintönt"(som har koll på vin..) avsiktligt väljer bort vinpaketet som är utformat att passa maten ifråga och på egen hand väljer två andra vinflaskor så känns det lite som man får stå sitt kast... Och att ni tar in ett glas skumpa innan maten för att sippa på medan ni tittar på menyn som du själv skriver och sen klagar över att den inte passar med maten tycker jag heller inte att ni kan skylla på någon annan än er själva.

Men visst, maten har ju enligt din beskrivning inte alls varit på den nivå den borde varit och det är ju verkligen inte acceptabelt.

Det framgick tydligen inte att skumpa, chips, amuse och brödet serverades ca 10 minuter efter det att vi hade satt oss ner.

Enligt vårt tycke lite väl för snabbt med att få allt på samma gång.
 

Jos

Medlem
SV: Mattias Dahlgren

Ja ok, då låter det ju som de verkligen klantat till det... Kanske de som borde förlora en stjärna istället för Leijontornet?
 
Trådskapare
Helen

Helen

Medlem
SV: Mattias Dahlgren

Det kan mycket väl vara så att de är värda sina 2 stjärnor men att vi bara hade en stor otur denna kväll.
När de hade komponerat maträtterna såg det säkert bra ut, men att de denna kväll inte fick till harmonin och balansen.

Vad har ni för erfarenhet av Mattias? Kanske är det bara jag som inte är kompatibel med hans matlagning.
Fast jag tyckte mycket om maten när han hade Bon lloc.
 

SUPRA

Bäst
SV: Mattias Dahlgren

Jag hade också "otur" vid mitt besök, då de helt enkelt inte hade tagit emot min beställning.
Grand Hotel stod för det misstaget.

Det höll på att bli riktigt pinsamnt, men de lyckades knö in oss och vi accepterade platsen som egentligen
inte tillhörde de normala. Dock fick vi kämpa hårt för att komma in.

Och tyvärr är det det jag minns mest. Inte resten av upplevelsen. :(

Jag har inte så mycket negativt att orda om maten. Det var i stora drag mycket gott, men på den
nivån är det lätt att ha för höga krav - eller för restaurangen att nå upp.
Det är lätt att bli besviken helt enkelt. Och kör restaurangen i diket är det nästan omöjligt att ta sig upp igen.

Vi tog full meny och stora vinpaktetet.
Jag kan verkligen hålla med om att priset för vinpaketet som innehöll 2 öl och sav inte riktigt höll den kvalitén jag hade förvåntat mig.
Kul med öl, men det finns måtta.
Ett vinpaket med full meny borde i mina ögon innehålla minst två bra rödviner. (såvida det inte är fisk raktigenom dåra...)


Om smakerna nu är så många blir det svårt att hitta ett eller två viner som passar till allt.
Och det blir svårt att hitta när det verkligen gifter sig då man får en massa förutfattade meningar och ändrade smaker under måltiden,
Jag kan se vart det sket sig, det har väl till viss del redan diskuterats i tråden.
 
Trådskapare
Helen

Helen

Medlem
SV: Mattias Dahlgren

KRUG!
Jag har funderat hela dagen på detta inlägg som jag har gjort.
Det känns som om jag har svurit i kyrkan och nu börjar jag att skämmas.
Jag står fortfarande för allt men du får gärna radera tråden om du vill.
 
SV: Mattias Dahlgren

1CRU skrev:
KRUG!
Jag har funderat hela dagen på detta inlägg som jag har gjort.
Det känns som om jag har svurit i kyrkan och nu börjar jag att skämmas.
Jag står fortfarande för allt men du får gärna radera tråden om du vill.
Varför det? Om du inte var nöjd så var du inte nöjd. Att gå tillbaka till Mattias Dahlgren är nog vad jag skulle göra. Skriv ett brev till dem.

Jag var missnöjd med mitt besök på Edsbacka och skrev om det. Gick dock inte tillbaka till dem då de redan lagt ner så det kändes lite onödigt. Var väldigt nöjd med mitt besök på Stefan Erikssons Matstudio och skrev om det också. Det är ju därför det finns forum, jag är inte en bloggare men delar gärna erfarenheter med andra som har liknande smak.
 

SUPRA

Bäst
SV: Mattias Dahlgren

Lägger man ner så mycket pengar på ett besök ska det vara på topp.

Jag tror folk kommer fortsätta gå på Mattias Dahlgren även med den här tråden, jag tycker den är ett utmärkt
exempel på hur fel det kan bli. Och den kanske även innehåller svaret till hur andra kan göra för att få ett bättre besök?
Kanske ska man inte krångla till det för mycket?

Ibland kan jag inför ett restaurangbesök få ett speciellt mindset, man drömmer och fantiserar och ser fram emot besöket och det är en stor del av upplevelsen.
Blir det inte besöket så som man projicerat är det lätt att bli besviken. Den där rätten man åt sist har ändrats, tagits bort osv.
Så det är mycket som ska till för att man ska bli nöjd.

Att man som gäst måste stressa med kaffet och gå hem kanske vi ska tacka Facket för? :D

Jan Guillou sa ju i TV att Edsbacka Krog "var äckligt", och se vad som hände! ;D Det fick iaf mig att hålla mig borta tills den dagen de stängde.
 

Guayabera

Medlem
SV: Mattias Dahlgren

När det gäller avsmakningsmenyer och vin brukar jag ha en rätt passiv inställning i stil med "gör vad ni vill med mig". Det ställer däremot krav på att mat och vin kombinationerna är spot on. Man kan ju förstå att du blev misstänksam när det serveras sav, en produkt som en reklamarkompis med begränsad dryckeserfarenhet beskrev som ett "intressant koncept" men en "totalt avskyvärd produkt utan existensberättigande".

EDIT: stavfel
 
Trådskapare
Helen

Helen

Medlem
SV: Mattias Dahlgren

Krug skrev:
Här raderas ingenting!

Nåväl vi låter väl tråden leva ;)

Min vän A har ringt till Restaurangen och väntar nu på att VD ska ringa tillbaka.
 
Toppen