Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mathias Dahlgren

Guayabera

Medlem
SV: Mattias Dahlgren

Vill inte föra denna tråden off-topic men när påslagen är så pass höga så borde det finnas marginal att byta flaskor som inte funkar med maten. Resterande vin tycker man en kompetent sommelier skall kunna pyttsa ut glasvis under kvällen och förlusten (monetärt dvs) bör då bli minimal.
 
Trådskapare
Helen

Helen

Medlem
SV: Mattias Dahlgren

jag börjar faktist att tröttna på de vinpriser som de flesta krogar har.
När man som oss är ute och äter 5 dagar i veckan så är det fan inte maten som gör att notan springer iväg, utan det är vinet.
Det mest "prisvärda" och goda (förlåt krug) vinet idag på krogen är Gigondas från Santa Duc som kostar en 600 kr på krogen/ 189 på ss. Eller en La Grola som oxå ligger under 700 spänn på krogen.
Konsten att hitta ett ok vin på krogen under 800 spänn är mycket svårt tycker jag, speciellt när man är frankofil.

Varför kan inte flera göra som Djuret eller som PM i Växsjö, lägga på ett kronpåslag på dyrare viner, tänk vilka
härliga viner man skulle kunna beställa på krogen då.

Kan vi inte tipsa varandra om flera restauranger där vinpriserna inte "Våldtar" ens plånbok.
 
SV: Mattias Dahlgren

1CRU skrev:
jag börjar faktist att tröttna på de vinpriser som de flesta krogar har.
När man som oss är ute och äter 5 dagar i veckan så är det fan inte maten som gör att notan springer iväg, utan det är vinet.
Det mest "prisvärda" och goda (förlåt krug) vinet idag på krogen är Gigondas från Santa Duc som kostar en 600 kr på krogen/ 189 på ss. Eller en La Grola som oxå ligger under 700 spänn på krogen.
Konsten att hitta ett ok vin på krogen under 800 spänn är mycket svårt tycker jag, speciellt när man är frankofil.

Varför kan inte flera göra som Djuret eller som PM i Växsjö, lägga på ett kronpåslag på dyrare viner, tänk vilka
härliga viner man skulle kunna beställa på krogen då.

Kan vi inte tipsa varandra om flera restauranger där vinpriserna inte "Våldtar" ens plånbok.
Det skriver jag under på till 100%.
Jag skulle också gärna vilja se fler krogar som accepterade att man tog med eget vin mot en rimlig korkavgift, läs 100-200 SEK.
 

Lando

Medlem
SV: Mattias Dahlgren

Verkligen inget läge att ta bort den här tråden, det är ju bara positivt att dela med sig av sina upplevelser oavsett om dom är bra eller dåliga! Trist med er middag, hoppas ni får någon respons från krogen. Grymt påslag på Rieslingen också, nästan fyra gånger pengarna för ett vin i den prisklassen, helt sjukt!
 

Elvis

Medlem
SV: Mattias Dahlgren

Tråden ska absolut vara kvar. På en restaurang av Mathias Dahlgrens klass har man rätt att ställa höga krav. Jag har själv ätit i Matsalen en gång och i Matbaren sex-sju gånger och har alltid varit nöjd med servicen. De måste haft en dålig dag och förhoppningsvis får ni någon form av kompensation (efter att kökspersonalen på Noma gjort två mindre misstag med min mat i höstas fick jag ett presentkort på 1400 DKK som kompensation).

Själv är jag för tillfället väldigt besviken på Prinsen, som två gånger i rad gjort oss besvikna med urusel service. Båda gångerna var vi dessuom där vid 15-tiden och nästan ensamma i restaurangen. Synd för de har bra mat.
 

anders

Medlem
SV: Mattias Dahlgren

Vad gäller att ni blev "utslängda" är jag rädd för att det har med svensk alkohollagstiftning att göra. Det är som så att krogarna får inte ha kvar gäster i insynat område efter den tid som stipuleras i serveringstillståndet. Detta oavsett om det finns alkohol eller inte kvar på bordet.

Det samma gäller El burros förslag om korkavgift. Tvärförbjudet.
 

Arvid

Medlem
SV: Mattias Dahlgren

anders skrev:
Vad gäller att ni blev "utslängda" är jag rädd för att det har med svensk alkohollagstiftning att göra. Det är som så att krogarna får inte ha kvar gäster i insynat område efter den tid som stipuleras i serveringstillståndet. Detta oavsett om det finns alkohol eller inte kvar på bordet.

Det samma gäller El burros förslag om korkavgift. Tvärförbjudet.

Tvivlar på att de har ett tillstånd som går ut innan kl 01.00. Sen ligger det ju i anslutning till Grand Hôtel, som alltid haft märkliga undantagstillstånd i sitt alkoholtillstånd mht servering dygnet runt, room service och så vidare.
 
Trådskapare
Helen

Helen

Medlem
SV: Mattias Dahlgren

CH skrev:
Trist att det blev så fel. Har du informerat Mattias om dina upplevelser?

Ja vi har informerat dem om vår upplevelse.

Då ingen annan har klagat kan de tyvärr bara beklaga att vi ej var nöjda, men allt har gått rätt till under kvällen enligt köket och servicen.
Som plåster på såret får vi en kokbok av Mathias. :eek:


Jag får nog ta och gå dit en gång till bara för att se om det var vi som inte var kompatibel med den veckans meny och personal.
 

SUPRA

Bäst
SV: Mattias Dahlgren

1CRU skrev:
Då ingen annan har klagat

Har de någon generell regel på hur många som måste klaga? ::)

Lycka till med kokboken, och testa gärna igen. En gång är ingen gång...
 
SV: Mattias Dahlgren

1CRU skrev:
Ja vi har informerat dem om vår upplevelse.

Då ingen annan har klagat kan de tyvärr bara beklaga att vi ej var nöjda, men allt har gått rätt till under kvällen enligt köket och servicen.
Som plåster på såret får vi en kokbok av Mathias. :eek:
Det är skönt att veta att det är leverantörern som bestämmer om kunden är nöjd. Låter som Televerket i gamla tider. Sedan tror jag att det är bättre att klaga på plats. Det gör det lättare för båda parter men kanske inte alltid kul efter en middag.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Mattias Dahlgren

Minns med skräck den odrickbara sörja som kallas SAV som serverades
i dryckespaketet när vi va där
 

Jos

Medlem
SV: Mattias Dahlgren

Någon som varit där på länge? Bokade bord igår då jag aldrig varit där men fick lite kalla fötter när jag läste recensionen igen...

Hur som helst så kanske man ska skippa vinpaketet.. I alla fall om det innehåller och Sav :-\
 

Elvis

Medlem
SV: Mattias Dahlgren

Jag var där för ett år sedan ungefär och då var saven redan borta. Däremot tyckte jag inte vinpaketet var särskilt upphetsande. Fokus låg på "udda" vinområden, typ Jura, och när jag kollade upp vinerna efteråt låg nästan alla i prisintervallet 100-150 kr/flaska med någon topp kring 200 kr. Trist, med andra ord.
 

Jos

Medlem
SV: Mattias Dahlgren

Elvis skrev:
Jag var där för ett år sedan ungefär och då var saven redan borta. Däremot tyckte jag inte vinpaketet var särskilt upphetsande. Fokus låg på "udda" vinområden, typ Jura, och när jag kollade upp vinerna efteråt låg nästan alla i prisintervallet 100-150 kr/flaska med någon topp kring 200 kr. Trist, med andra ord.

De ringde precis och ville bekräfta ang. nu på fredag och jag sa ja så det blir till att gå dit. Struntar dock i vinpaketet. :)
 

Jos

Medlem
SV: Mattias Dahlgren

1 650 för maten och 1 350 för vinpaketet. Både öl och sake är med. Visserligen rejält tilltaget pris på vinpaketet men faktiskt några klart intressanta viner. Hmm...
20120224090047-193.45.43.33.png
 

Jos

Medlem
SV: Mattias Dahlgren

Elvis skrev:
Jos, hur var Mathias Dahlgren?

Hmm... Har lite svårt att bestämma mig för hur det var men... Service i toppklass, vassare än Gastrologik. Maten var såklart fantastisk men för det priset(1 650) vet jag inte om den var on par.... Sashimin var riktigt vass och Vitkålen var fantastisk men sen var jag inte lika imponerad. Vi fick även in en fisk som var lite för torr vilket absolut inte är ok. Sen var det aningen mycket så jag led lite av att känna mig däst under middagen också. Vi bad faktiskt om paus ett tag, - riktig mastodontmiddag.

Kul att ha varit där men jag känner att pricken över i saknades. Inget "woooow!" som jag skulle vilja ha av en middag för 3 000 spänn per skalle exklusive avec... Som det är nu så skulle jag hellre gå till Gastrologik och äta 6-rätters. Särskilt om jag själv betalade... ;)
 

Elvis

Medlem
SV: Mattias Dahlgren

Jos skrev:
Sen var det aningen mycket så jag led lite av att känna mig däst under middagen också. Vi bad faktiskt om paus ett tag, - riktig mastodontmiddag.

Det var samma sak när jag var där senast. Det tycker jag är ett minus. Jag tycker att en stor avsmakningsmeny ska vara anpassad så att man inte "rullar" hem efteråt.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Mattias Dahlgren

Elvis skrev:
Det var samma sak när jag var där senast. Det tycker jag är ett minus. Jag tycker att en stor avsmakningsmeny ska vara anpassad så att man inte "rullar" hem efteråt.
påtal om stjärnkrog, är det idag eller nästa måndag Guide Michelin kom? - är såklart nyfiken på hur det gick för Gastrologik?
 
Toppen