Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Matresa Göteborg

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Hej,

Jag och några vänner ska ner en weekend till Göteborg i slutet på september för att se över Göteborgs pärlor på mat- och dryckesscenen.

Skulle vilja ha några tips över olika typer av ställen som vi inte får missa.

Är ute efter:
- Lunchrestauranger
- Middagsrestauranger
- Vinbarer
- Ölhak

Eftersom vi tar tåget ner så är det enda kriteriet att de ska ligga hyfsat centralt.

Några av mina favoriter:
Bar La Lune lunch/middag/vinbar
Bar Bulot lunch/vinbar
Ma Cuisine lunch/middag
Bulot middag
Poppy middag
Trattoria Strega middag
Barsac middag/vinbar
Vinbaren på 28+ har kanske stans mest prisvärda 3-rätters för typ 395:-
Brasseri Draken är ändå rätt spexigt med sin utsikt.

Magikern

Medlem
Pivo är ju ett bra ställe om man vill äta vilt men det kanske inte är så kul på sommaren (menyn på hösten är en annan femma) De har inte så bra vinutbud heller i mitt tycke.

https://www.pivo.nu/meny

Simba har krokodilfilé och annan afrikansk mat och det är bra om man inte har för höga krav. Billigt är det utan tvekan.

https://restaurangsimba.se/meny/

Det finns många ställen som man bör undvika i stan om man ställer krav på mat och vin. Många på forumet skulle nog säga att gränsen går vid Simba.

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Dorsia om du vill ha tjock vinlista och känna den rätta Stockholmskänslan i plånkan och dojan....

Familjen om du gillar familjär service och grymma drinkar. Tom håller världsklass i kreativitet, ambition och kunnande.

28+ har mogna viner men har tyvärr "uppdaterat"priserna.😪

yquem

Medlem
Bar la lune har ett habilt vinutbud men mitt tips är att dricka vin där men ät någon annanstans. Inte för att maten är dålig, tvärtom. Sist vi var där var vi ett sällskap på 6 pers. Våra olika smårätter och några varmrätter serverades väldigt utspritt över 2,5 timmas tid. Jag fick t ex 2 av mina smårätter innan någon annan i vårt sällskap. Sen fick någon sin smårätt, därefter fick någon en varmrätt o h så fortsatte det. När alla hade ätit fick jag min tredje smårätter..
Jag kommer inte att äta där igen men gärna ta ett glas vin.

LarsW

Medlem
Le 20ème på Lars Kaggsgatan, en liten men å så trevlig kvarterskrog i Gamlestan. Remi som driver stället har en enorm passion för vin och mat. Vinutbudet är stort med många små duktiga producener representerade.
Rekommenderas å det varmaste!
Som Gamnlestadsbo måste jag instämma med ovan inlägg. Mycket trevligt ställe. Blir fort fullsatt när kvällen kommer. Man kan med fördel äta en sen lunch där, de öppnar kl 14.

I övrigt vill jag slå ett slag för Barrique. Kul vinlista med ok priser, vill man prova vin från Mallorca (finns faktiskt mycket kul) är detta stället att gå till.
Och om vinbaren på 28+ har stans mest prisvärda 3-rätters (vilket jag är enig i) så vill jag hävda att Barrique har den mest prisvärda 5-rätters för 495kr - deras Potatis Royale är gudagod.

Last edited:

Bastardo

Medlem
Ölhak, 7:ans
Bästa ölminnet jag har än så länge är när jag var i Göteborg och frågade på ett par pubar om de hade Westvleteren 12 på baren. Det hade de inte, men personalen på en av Bishops Arms pub ringde då till ett ställe där de anade att ölet såldes. Och det stämde på pricken. (Helt fantastiskt att de har så gott samarbete sinsemellan!)
Just undrar hur bartendern kände sig när en kille från Norrland med finsk brytning kom fram till disken och frågade om de hade ölet!
Svaret blev ja. Det var sagolikt gott öl och den bästa hittills som jag har smakat. Han berättade också att det egentligen finns någon chans att kunna sälja ölet lagligt i Sverige, för alla fall förut fick man bara köpa en liten mängd öl på själva klostret. Så det förklarar en del varför ölet var ganska dyrt. Jag drack två öl med andakt, och de andra gästerna kom även att snacka med mig då de märkte att jag var ensam.
Puben hette The Rover Pub. Ett helt underbart ställe! ❤️
Det här inlägget har varit här inne förut, närmare 5. januari 2021.

P.S. Jag behandlades med oerhört stor vänlighet av alla som fanns då i baren, de kanske tänkte att vem fan är den här killen, som kommer in från ingenstans och beställer direkt ’världens godaste’ öl. Egentligen ska det inte vara möjligt IRL, för ölet säljs normalt bara vid bryggeriet och det är kraftigt sanktionerat, men jag har sett att Winefamly har det i sitt sortiment. Inte billigt, men värt att smaka i alla fall en gång i livet.

Toppen