Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mest intressanta vinpersonligheter.

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Hej på er, här kommer en helvetiskt underlig frågeställning. Väldigt öppen och luddig.


Vilka tycker ni är de mest intressanta vinpersonligheterna, både bland vinskribenter, "vinprofiler", vinmakare, ägare och andra som ni kan komma på. Jag tänker närmast på de som skriver intressanta och utvecklande artiklar, som skriver om framtid, trender, utveckling och som är delaktiga i dialogen som för vinutvecklingen framåt.

Tänk gärna internationellt också, Sverige är en liten plaskdamm.

Jag sitter och funderar på en liten grej nämligen.

//J
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Mest intressanta vinpersonligheter.

Inte för att det hör till kanske men det första jag tänkte på när ja läste första raderna var Carl-Jan haha finns de nån goare gubbe?!?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Mest intressanta vinpersonligheter.

Nej. Carl Jan var inte vad jag tänkte på.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Mest intressanta vinpersonligheter.

Jimmy Forsman skrev:
Nej. Carl Jan var inte vad jag tänkte på.
Haha förstod det, men annars måste man ge kredd till nya champagne och vin odlare som vågar gå sin egna väg och provar nya saker.
 

chambertin

Medlem
SV: Mest intressanta vinpersonligheter.

Jimmy Forsman skrev:
Hej på er, här kommer en helvetiskt underlig frågeställning. Väldigt öppen och luddig.

Vilka tycker ni är de mest intressanta vinpersonligheterna, både bland vinskribenter, "vinprofiler", vinmakare, ägare och andra som ni kan komma på. Jag tänker närmast på de som skriver intressanta och utvecklande artiklar, som skriver om framtid, trender, utveckling och som är delaktiga i dialogen som för vinutvecklingen framåt.

Tänk gärna internationellt också, Sverige är en liten plaskdamm.

Jag sitter och funderar på en liten grej nämligen.

//J
Ja en ganska pretentiös omfattning på din beskrivning Jimmy men på hemmaplan så känns Michel Jamais ganska given och internationellt så tycker jag Jim Budd har bidragit med sitt engagerade skrivande mot avarterna inom skribentskrået och hans konsumentjournalistik om bluffmakarna inom vinhandeln sticker också ut.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Mest intressanta vinpersonligheter.

Jag tycker om vinskribenter som skriver lite mer "encyklopediskt", d.v.s. är bra författare som har och förmedlar djup kunskap och inte enbart är "jag tycker om det här"-vinkritiker eller författare av "smalare" guideböcker, för det är märkligt ont om sådana vinskribenter.

Jancis Robinson är väl den internationellt främste på det området, även om Tom Stevenson också har gett ut en del alster i den riktningen, men drar mycket mer åt det profilerade hållet (främst Champagne & Alsace). Chris Kissack (Wine Doctor) är utan tvekan den bäste "gratis"/online-skribenten i facket, och tog över rollen från Neal Martin (Wine Journal) när han blev anställd av Parker och slutade bli gratis. Intressant nog britter hela bunten.

Ingen av dem har mig veterligen gjort reklam för Gato Negro, eller sagt "här är det muskler i boxen", men de framstår trots det som kunniga och seriösa i mina ögon. ;)
 

Magikern

Medlem
SV: Mest intressanta vinpersonligheter.

Gary Vaynerchuk verkade först vara en förvirrad amerikan med svår adhd men han är förvånansvärt kompetent och har mycket intressanta åsikter. :)
 

Peder

Medlem
SV: Mest intressanta vinpersonligheter.

Gary Vaynerchuk verkade först vara en förvirrad amerikan med svår adhd men han är förvånansvärt kompetent och har mycket intressanta åsikter. :)

Jag träffade Gary i våras och gjorde en intervju med honom. Det var så bråttom och jag var otroligt nervös. Men en otroligt ödmjuk och trevlig person att prata med och han tog sig även lite tid efter att kameran hade slutat att rulla att prata om viner från Österrike med mig trots att det stod en taxi och väntade på honom.

http://youtu.be/NGogd9f_Ths
 

Magikern

Medlem
SV: Mest intressanta vinpersonligheter.

Peder skrev:
Jag träffade Gary i våras och gjorde en intervju med honom. Det var så bråttom och jag var otroligt nervös. Men en otroligt ödmjuk och trevlig person att prata med och han tog sig även lite tid efter att kameran hade slutat att rulla att prata om viner från Österrike med mig trots att det stod en taxi och väntade på honom.

http://youtu.be/NGogd9f_Ths

Hur är hans roll som vinkritiker nuförtiden? En del spekulerade i att han kommer att ersätta Robert Parker som den mest betydande kritikern men har även hört att han "pensionerat" sig som kritiker.
 

Peder

Medlem
SV: Mest intressanta vinpersonligheter.

Hur är hans roll som vinkritiker nuförtiden? En del spekulerade i att han kommer att ersätta Robert Parker som den mest betydande kritikern men har även hört att han "pensionerat" sig som kritiker.

Han vill nog inte bli en Parker och är inte den personligheten. Han är en säljare med ett väldigt stort vinintresse och kunnande som han fått genom åren. Hans nya företag som har flera hundra anställda har Oprah Winfrey etc. som kunder och arbetar med sociala medier. Bokskrivande och den biten kommer ta en större och större roll. Finns nog mer pengar där!

Däremot så känns det ju som att han saknar vinet så det kanske inte är helt omöjligt att man ser honom prova viner igen. Det han skall ha en eloge för är att han alltid som vinskribent var ärlig i sin åsikt.

När han satt i rutan gav han dåliga betyg till en del viner som han själv sålde, för att vara ärlig även om det vinet måhända inte blir en storsäljare. Hur ofta ser man ett vin i Sverige bli sågat i tidningar, media etc. utan man väljer istället att inte ta med det på nätet, tidningen, teve.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Mest intressanta vinpersonligheter.

Magikern skrev:
Gary Vaynerchuk verkade först vara en förvirrad amerikan med svår adhd men han är förvånansvärt kompetent och har mycket intressanta åsikter. :)


Han är, i mitt tycke, en vädldigt inspirerande person främst för hans entreprenörsanda och hur han arbetar som pionjär med sociala medier. Måste kolla upp hans vinkompetens också, men jag är väldigt imponerad av de andra aspekterna. Även om jag höll på att få krupp på Winelibrary.
 

Magikern

Medlem
SV: Mest intressanta vinpersonligheter.

Peder skrev:
När han satt i rutan gav han dåliga betyg till en del viner som han själv sålde

Det känns lite som hans grej att säga vad som faller honom in. Man förstår att hans stil funkade i USA.
 

Andreas L

Medlem
SV: Mest intressanta vinpersonligheter.

vintomas skrev:
Jag tycker om vinskribenter som skriver lite mer "encyklopediskt", d.v.s. är bra författare som har och förmedlar djup kunskap och inte enbart är "jag tycker om det här"-vinkritiker eller författare av "smalare" guideböcker, för det är märkligt ont om sådana vinskribenter.

Jancis Robinson är väl den internationellt främste på det området, även om Tom Stevenson också har gett ut en del alster i den riktningen, men drar mycket mer åt det profilerade hållet (främst Champagne & Alsace). Chris Kissack (Wine Doctor) är utan tvekan den bäste "gratis"/online-skribenten i facket, och tog över rollen från Neal Martin (Wine Journal) när han blev anställd av Parker och slutade bli gratis. Intressant nog britter hela bunten.

Ingen av dem har mig veterligen gjort reklam för Gato Negro, eller sagt "här är det muskler i boxen", men de framstår trots det som kunniga och seriösa i mina ögon. ;)
[/quote


Robinson och Stevenson hann cementera sina positioner då det fortfarande fanns en marknad för vinskribenter, jag tror inte vi kommer få se sådana igen av den enkla anledningen att man inte tjänar något på att skriva idag, massvis av tidningar skär ner på sina vinkolumner och att skriva böcker är inte lönsamt. Det finns mycket gratis information på nätet, dessvärre är den stora delen av detta trams, då vem som helst med en internetuppkoppling kan bli vinexpert, jag inte om det är så intressant att veta vad Svenne i Hökarängen tycker att en Côtes du Rhône doftar och smakar. Jag håller med att det finns ett fåtal undantag som Wine Doctor som har ett välbetalt jobb och kan ha sitt seriösa vinskriveri som bisyssla, även om det finns flertalet som skriver entusiastiskt så har de sällan tiden, bredden eller erfarenheten att vara duktiga vinmänniskor. Jag håller med om att en stor del som skrivs i svensk media är trams, men en stor del av de bloggare som klankar ner på dessa är inte heller alltid några större begåvningar även om de gjort sig själva till stora experter...
Jag hade personligen förfrågningar om att skapa ett nyhetsbrev/medlemssida/skriva böcker en gång i tiden, men jag tror helt enkelt inte att någon skulle vara intresserad av att betala för detta och det jobb man skulle tvingas lägga ner, skulle ej heller betala sig.
 

Andreas L

Medlem
SV: Mest intressanta vinpersonligheter.

vintomas skrev:
Jag tycker om vinskribenter som skriver lite mer "encyklopediskt", d.v.s. är bra författare som har och förmedlar djup kunskap och inte enbart är "jag tycker om det här"-vinkritiker eller författare av "smalare" guideböcker, för det är märkligt ont om sådana vinskribenter.

Jancis Robinson är väl den internationellt främste på det området, även om Tom Stevenson också har gett ut en del alster i den riktningen, men drar mycket mer åt det profilerade hållet (främst Champagne & Alsace). Chris Kissack (Wine Doctor) är utan tvekan den bäste "gratis"/online-skribenten i facket, och tog över rollen från Neal Martin (Wine Journal) när han blev anställd av Parker och slutade bli gratis. Intressant nog britter hela bunten.

Ingen av dem har mig veterligen gjort reklam för Gato Negro, eller sagt "här är det muskler i boxen", men de framstår trots det som kunniga och seriösa i mina ögon. ;)

Robinson och Stevenson hann cementera sina positioner då det fortfarande fanns en marknad för vinskribenter, jag tror inte vi kommer få se sådana igen av den enkla anledningen att man inte tjänar något på att skriva idag, massvis av tidningar skär ner på sina vinkolumner och att skriva böcker är inte lönsamt. Det finns mycket gratis information på nätet, dessvärre är den stora delen av detta trams, då vem som helst med en internetuppkoppling kan bli vinexpert, jag inte om det är så intressant att veta vad Svenne i Hökarängen tycker att en Côtes du Rhône doftar och smakar. Jag håller med att det finns ett fåtal undantag som Wine Doctor som har ett välbetalt jobb och kan ha sitt seriösa vinskriveri som bisyssla, även om det finns flertalet som skriver entusiastiskt så har de sällan tiden, bredden eller erfarenheten att vara duktiga vinmänniskor. Jag håller med om att en stor del som skrivs i svensk media är trams, men en stor del av de bloggare som klankar ner på dessa är inte heller alltid några större begåvningar även om de gjort sig själva till stora experter...
Jag hade personligen förfrågningar om att skapa ett nyhetsbrev/medlemssida/skriva böcker en gång i tiden, men jag tror helt enkelt inte att någon skulle vara intresserad av att betala för detta och det jobb man skulle tvingas lägga ner, skulle ej heller betala sig.
 

Andreas L

Medlem
SV: Mest intressanta vinpersonligheter.

Själv tycker jag Robinson är tråkig och inte speciellt bra skribent, hon är produktiv och får ut mycket text och har väl blivit något av en institution... Som skribent tycker jag Hugh Johnson fortfarande är den bästa berättaren äver om jag inte tror på honom som vinbedömare. Glöm inte bort Robert Parker, även om han inte gör så mycket idag, älskade jag hans böcker om Rhône och Bourgogne från 90-talet. Jefford är bra, ibland aningen för pretentiös för min smak, men han har svårt att få ihop det, till och med på hans nivå apropå min kanske aningen off-topic om att vinskriveri inte är lönsamt. Tim Atkin är också en bra skribent och en kunnig vinbedömare, men även han skriver idag mindre och ägnar sig mer åt event och utbildning då skrivandet inte är lönsamt.
 
Toppen