Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mest njutning per krona

Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
Bra tråd pga nyttig info men principiellt känns prisvärdhet som fel spår att gå. Om ett vin för 51 SEK får 60 poäng (ta tex Ch Prat Majou Gay som alldeles för många har hyllat som prisvärt) så måste ett 100 poängsvin max kosta 85 SEK för att få samma kvot.
Var mest tänkt som individuell ögonöppnare, inte något race i "prisvärdhet" a la Kronstam. De flesta av oss skriver ju inte för de grillande massorna utan sätter poäng mer för att katalogisera egna intryck så att man har historik på allt man dragit i sig. Det kan i det sammanhanget vara kul att göra en slagning på vilka viner som har givit mest (individuell) njutning per krona.

Sen vad gäller skalan så visst håller jag med dig. Men den är väl inte linjär? Efter 90p börjar det bli svårt, för att inte säga mycket svårt, att ta nästa kliv uppåt. Skillnaden mellan 90 och 100 poäng rent prismässigt kan lätt bli 1000%. Och mellan 80 och 85 finns en hel drös med mediokra viner som ändå är korrekta i formell mening. Det som däremot är intressant, tycker jag, är om man givit 95p till något som kostar under en femhundring. Eller ännu bättre under en trehundring.
 

grappa

Medlem
Var mest tänkt som individuell ögonöppnare, inte något race i "prisvärdhet" a la Kronstam. De flesta av oss skriver ju inte för de grillande massorna utan sätter poäng mer för att katalogisera egna intryck så att man har historik på allt man dragit i sig. Det kan i det sammanhanget vara kul att göra en slagning på vilka viner som har givit mest (individuell) njutning per krona.

Sen vad gäller skalan så visst håller jag med dig. Men den är väl inte linjär? Efter 90p börjar det bli svårt, för att inte säga mycket svårt, att ta nästa kliv uppåt. Skillnaden mellan 90 och 100 poäng rent prismässigt kan lätt bli 1000%. Och mellan 80 och 85 finns en hel drös med mediokra viner som ändå är korrekta i formell mening. Det som däremot är intressant, tycker jag, är om man givit 95p till något som kostar under en femhundring. Eller ännu bättre under en trehundring.
Fullständigt rätt, håller definitivt med om att tråden är intressant! Dessutom har du rätt i att skalan kan inte vara linjär, men tyvärr är det många (tex GPs skribent) som verkar använda en linjär skala.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Inspirerad av debatten om huruvida finewines har blivit mediumwines gjorde jag en slagning i CT för att kolla vilket vin som givit mig mest poäng (=egen njutning) per krona. Nykter läsning!

Jag gjorde en avancerad sökning på mina noter, med ett maxpris (i mitt fall satte jag schablonmässigt 40 dollar), och sen filtrerade jag på poäng.

Vill gärna höra från er medlemmar som kör CT: vilket vin är det mest "kostnadseffektiva" ni druckit?

Kul tråd !
instämmer helt med att det inte alltid är priset man blir imponerad utav. men att blunda helt för att faktist priset = kvalitét är lite väl naivt, många gånger betalar man för ett namn. men man skall icke underskatta de mindre producenterna som ofta kan överraska.
Några viner som har varit några utav mina största upplevelser som inte har behövt kosta skjortan har bland annat varit:

Selosse 1990 som på sin tid för 15år sedan fortfarande var en knappt igenkänd odlare kostade en bra bit under tusenlappen

Cédric Bouchard Roses de Jeanne les Ursules 2006 med otrolig koncentration och personlighet är det fortfarande en av de bästa Pinot jag druckit för sina knappa 350 pix.

Selosse Rosé måste jag återigen slå ett slag för, om du lyckas spara en i minst fem år innan man börjar dricka är det en av de absolut bästa roséer alla kategorier, jag tycker fortfarande den är flera gången bättre än Comtes, Dompa & Krug som kostar flera gånger mer.

Savart Millésime 2008 är ett vandrande monster i snygg odlar-kostym med massvis av personlighet som jag är helt förälskad i och måste vara en av de absoluta bästa skumpor jag testat för sina 300pix
 

gece

Man vänjer sig.
Vitt vin (utan bubblor) är också underprissatt om man jämför med rödtjut med samma kvalitet och ursprung... och rena vitvinsapellationer är ju gratis vinst. Jag blev totalt förälskad i 2007 Domaine des Baumard Clos du Papillon Savennières som var ett av de mest komplexa viner jag druckit. Satt halva kvällen och sniffade och hittade liksom bara mer och mer och mer och mer och mer och mer hela tiden. C:a 250 spänn när den krängdes på SB för ett par år sen, och hade jag pröjsat det trippla hade jag varit klart nöjd med dealen.
 
Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
Vitt vin (utan bubblor) är också underprissatt om man jämför med rödtjut med samma kvalitet och ursprung... och rena vitvinsapellationer är ju gratis vinst. Jag blev totalt förälskad i 2007 Domaine des Baumard Clos du Papillon Savennières som var ett av de mest komplexa viner jag druckit. Satt halva kvällen och sniffade och hittade liksom bara mer och mer och mer och mer och mer och mer hela tiden. C:a 250 spänn när den krängdes på SB för ett par år sen, och hade jag pröjsat det trippla hade jag varit klart nöjd med dealen.
04'an dök upp i förrgår på Cheninmaraton chez @vintomas sous la direction @KockJohan .

Hade aldrig druckit innan men jag blev mkt imponerad. Gjord i en lite mer delikat, feminin, finessrik stil som passar mig alldeles utmärkt.
 
Toppen