Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mest prisvärd årgångs-Bollinger?

Elvis

Medlem
Vilken av dessa skulle ni vilja säga är mest prisvärd på Systemet just nu:

Bollinger GA 1999, 799 kr
Bollinger GA 1997 magnum, 1665 kr
Bollinger RD 1996, 1160 kr
Bollinger GA Rosé 1999, 1315 kr

Jag gillar tycker mycket om vanlig Bollinger men har inte smakat någon av dessa.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Mest prisvärd årgångs-Bollinger?

Elvis skrev:
Vilken av dessa skulle ni vilja säga är mest prisvärd på Systemet just nu:

Bollinger GA 1999, 799 kr
Bollinger GA 1997 magnum, 1665 kr
Bollinger RD 1996, 1160 kr
Bollinger GA Rosé 1999, 1315 kr

Jag gillar tycker mycket om vanlig Bollinger men har inte smakat någon av dessa.

RD -96 är den enda av dem jag druckit och vinet och årgången är superb. -99 väntar jag med.

Söker du lagringsbara viner eller ska du konsumera direkt, eller vill du bara ha en prisvärdhetskalkyl?
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Mest prisvärd årgångs-Bollinger?

Är Bollinger RD 1996 i klass med Bollinger GA 1996?

Söker du lagringsbara viner eller ska du konsumera direkt, eller vill du bara ha en prisvärdhetskalkyl?

Jag söker viner som jag ska dricka, men det kan lika gärna vara nu som om 2-3 år.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Mest prisvärd årgångs-Bollinger?

Bollinger GA och RD 1996 är i precis samma vin, med skillnaden att RD helt enkelt legat längre med fällningen och är sent degogerad, eller då "Recently Disgorged". Personligen föredrar jag de orginaldegorgerade GA flaskorna, men det finns ju massor med folk som älskar RD! Den sena degorgeringen gör ju att vinet är "yngre" i framtoningen än de orginaldeggade, men jag tycker också att utvecklingen i RD flaskorna går betydligt fortare än i de orginaldeggade. Kan dock inte säga varför riktigt, det finns säkert en jättebra förklaring på detta!

Men med detta sagt så, Jag skulle nog köpa på mig ett gäng 1999 GA, och sen plocka några RD också, det är garanterat inte något dåligt vin!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Mest prisvärd årgångs-Bollinger?

Elvis skrev:
Vilken av dessa skulle ni vilja säga är mest prisvärd på Systemet just nu:

Bollinger GA 1999, 799 kr
Bollinger GA 1997 magnum, 1665 kr
Bollinger RD 1996, 1160 kr
Bollinger GA Rosé 1999, 1315 kr

Jag gillar tycker mycket om vanlig Bollinger men har inte smakat någon av dessa.
Köp RD1996, 96 är en ruggigt bra årgång och så även för Bollinger.

Angående RD conceptet tycker jag det haltar lite, Bollinger Degorgerar flaskor av varje årgång allt eftersom man säljer eller enligt release plan (alla dessa är utan Deg. datum!!).Så när skörden blir stor/försäljningén går långsamt så kommer GA att degogeras under många år. Detta gör (enl. mig) att när RD släpps (ny årgång) är det större skillnad mellan den 1a och sista GA (och här saknas Deg. datum) än mellan 1a RD och sista GA!! ;D
 

v_skogh

Medlem
SV: Mest prisvärd årgångs-Bollinger?

Elvis skrev:
Vilken av dessa skulle ni vilja säga är mest prisvärd på Systemet just nu:

Bollinger GA 1999, 799 kr
Bollinger GA 1997 magnum, 1665 kr
Bollinger RD 1996, 1160 kr
Bollinger GA Rosé 1999, 1315 kr

Jag gillar tycker mycket om vanlig Bollinger men har inte smakat någon av dessa.

Bollinger RD 1996 finns inte på Bolaget. Det hade varit mitt givna val annars, utan att ha druckit den.
GA 99:an är helt klart en bra vin, om än lite för ungt än.
Ställde GA 99 mot SC för ett tag sedan och enligt mig så va SC:n bättre och ska tydligen vinna på lagring.
Min pengar hade såldes hamnat på Special Cuvee för lagring.
Men handla idag, för imorgon höjs priset på Bollinger.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Mest prisvärd årgångs-Bollinger?

Bollinger RD 1996 finns inte på Bolaget. Det hade varit mitt givna val annars, utan att ha druckit den.

Åh nej, den är slut. Igår fanns det tre kvar i Sumpan (enligt Systemets webbplats), i morse två och nu ingen... :(

Jag tröstköpte två GA 1999 i stället.
 

v_skogh

Medlem
SV: Mest prisvärd årgångs-Bollinger?

Elvis skrev:
Åh nej, den är slut. Igår fanns det tre kvar i Sumpan (enligt Systemets webbplats), i morse två och nu ingen... :(

Jag tröstköpte två GA 1999 i stället.

Jag ringde till Bolaget för jag vill också ha en. Men som vanligt så har de gjort fel, den har med andra ord inte funnits sen släppet i december (har för mig att den släpptes då)...
GA 99 är bra :D
 

Konjären

Medlem
SV: Mest prisvärd årgångs-Bollinger?

Minst prisvärd årgångsbollinger tillgänglig just nu är utan tvekan 2003 by Bollinger. Detta sagt utan att ha provat alla andra just nu tillgängliga, men jag är rimligt säker på min sak efter helgen...
 

v_skogh

Medlem
SV: Mest prisvärd årgångs-Bollinger?

Konjären skrev:
Minst prisvärd årgångsbollinger tillgänglig just nu är utan tvekan 2003 by Bollinger. Detta sagt utan att ha provat alla andra just nu tillgängliga, men jag är rimligt säker på min sak efter helgen...

Du har alltså provat 2003 by Bollinger.
Antar att du inte gillade men ge gärna lite input.
 

Konjären

Medlem
SV: Mest prisvärd årgångs-Bollinger?

Åh, den är egentligen inte så mycket att skriva om i mitt tycke. Det är inget dåligt vin, men man betalar mycket för den tjusiga lådan. Hade det sålts för samma pris som standardcuvéen hade det känts okej, men till priset av en GA hade jag väntat mig mer. Äpple och citrus, men låg syra. PÅ SB:s smaknoteringar pratar man om "bränt" och "rostat"; inget vi noterade direkt. Kvällens sämsta champagne. Mer noter finns på http://konjaren.blogspot.com/
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Mest prisvärd årgångs-Bollinger?

Konjären skrev:
Åh, den är egentligen inte så mycket att skriva om i mitt tycke. Det är inget dåligt vin, men man betalar mycket för den tjusiga lådan. Hade det sålts för samma pris som standardcuvéen hade det känts okej, men till priset av en GA hade jag väntat mig mer. Äpple och citrus, men låg syra. PÅ SB:s smaknoteringar pratar man om "bränt" och "rostat"; inget vi noterade direkt. Kvällens sämsta champagne. Mer noter finns på http://konjaren.blogspot.com/
låter inte som 2003 by Bollinger var en helt OK flaska, låg syra??även om Bollinger normalt har en tung fight mot Selosse. vad var det för deg. datum på Selossen?
Selosse får väl ses som en svårslagen Champagne för de flesta. sist jag provade 96an mot Salon 96(som är en grym Champagne) var Selossen överlägsen i alla avseenden ;D great Champagne
Tycker ändå att det var kul av Bollinger att prova ett enårs projekt
 

v_skogh

Medlem
SV: Mest prisvärd årgångs-Bollinger?

Konjären skrev:
Åh, den är egentligen inte så mycket att skriva om i mitt tycke. Det är inget dåligt vin, men man betalar mycket för den tjusiga lådan. Hade det sålts för samma pris som standardcuvéen hade det känts okej, men till priset av en GA hade jag väntat mig mer. Äpple och citrus, men låg syra. PÅ SB:s smaknoteringar pratar man om "bränt" och "rostat"; inget vi noterade direkt. Kvällens sämsta champagne. Mer noter finns på http://konjaren.blogspot.com/

Trevligt att läsa om Veuve 88, det lilla då skrivit ;)
Har några till förfogande och första flaskan öppnas snart.
 

Konjären

Medlem
SV: Mest prisvärd årgångs-Bollinger?

Jo, jag kan hålla med om att det är en kul grej med en vintage från ett annorlunda år, men man har braskat i rejält med prislappen. Tycker inte att det var i närheten av de GA och RD jag provat. Det här var första vinet för kvällen, och vi var samstämmigt inte imponerade. Om jag skall utveckla mig lite så tyckte jag att det kändes "lättare" i stilen och inte så fylligt som jag väntat mig av en Bollinger, och även om inte höga syror kanske är husets första signum så upplevdes det en smula platt. Åtminstone för prislappen. Jag är mycket nyfiken på fler som har provat detta vin? Tidningsrecensionerna jag sett var överlag positiva, vill jag minnas...
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Mest prisvärd årgångs-Bollinger?

Apropå recensioner, har ni tips på några bra källor till recensioner av champagne? Svenska dagstidningar lägger ju mest fokus på viner under 100 kr och lådviner... ::)

Jag lyckas ofta googla till mig champagnerecensioner när jag letar efter någon specifik men oftast hamnar jag på sidor som säljer champagne i stället. Jag är van vid att information på nätet är gratis, så Richard Juhlins champagneklubb känns lite för dyr.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Mest prisvärd årgångs-Bollinger?

Konjären skrev:
Jo, jag kan hålla med om att det är en kul grej med en vintage från ett annorlunda år, men man har braskat i rejält med prislappen. Tycker inte att det var i närheten av de GA och RD jag provat. Det här var första vinet för kvällen, och vi var samstämmigt inte imponerade. Om jag skall utveckla mig lite så tyckte jag att det kändes "lättare" i stilen och inte så fylligt som jag väntat mig av en Bollinger, och även om inte höga syror kanske är husets första signum så upplevdes det en smula platt. Åtminstone för prislappen. Jag är mycket nyfiken på fler som har provat detta vin? Tidningsrecensionerna jag sett var överlag positiva, vill jag minnas...
Har inte provat 2003 by Bollinger än. Köpte mina flaskor i Frankrike (ca 50 Euro) skall hämta dom i maj, så innan dess blir det nog inget provande! Bollinger själva säger att det är en väldigt otypisk Bollinger.
För mig är nog Bollinger 1996 bland det bästa dom gjort, magisk Champagne ;D
 

Konjären

Medlem
SV: Mest prisvärd årgångs-Bollinger?

50 Euro känns mer rimligt, men nästan i styvaste laget även det. SB:s 749:- är onödigt dyrt. Skall bli spännande att höra din åsikt!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Mest prisvärd årgångs-Bollinger?

Konjären skrev:
50 Euro känns mer rimligt, men nästan i styvaste laget även det. SB:s 749:- är onödigt dyrt. Skall bli spännande att höra din åsikt!
Bollinger kostar mkt pengar i Sverige.Importören tror sig kunna sälja mera än sin tilldelningen "så upp med priset vi säljer ändå vad vi har".
Enligt mig finns det vissa importörer(Champagner) som håller höga priser iSverige, Henriot, Bollinger,Deutz. Låga, Pol Roger, Roederer/Cristal (gratis!), Perrier Jouet/Belle Epoque
(däremot har man alltid sålt VVF billigt som attan, mkt pengar men klart lägre än i andra länder, men här har man väl eftersträvat samma marginal som övriga Bollinger istället för att förstå efterfrågan på denna raritet, 3500 i Sverige, 6000 i Frankrike och England)

Hur som helst, Bollinger är superb Champagne, vet inte om du provat deras Rose, grymt bra, 96 Rose (särskilt på magnum) är enorm, kraft och massvis med smak. SUPER
99an finns väl på SB, men igen mkt pengar jfm Frankrike och även England! har man högre pris en engelsmännen på Champagne då ligger man högt :eek:

Ber att få återkomma när jag provat 2003 by Bollinger
 

Keen

slan
SV: Mest prisvärd årgångs-Bollinger?

Fick iallafall dricka standardvarianten igår. Med tanke på hur god den är, så måste jag snarast införskaffa lite årgångsvarianter
 

v_skogh

Medlem
SV: Mest prisvärd årgångs-Bollinger?

Keen skrev:
Fick iallafall dricka standardvarianten igår. Med tanke på hur god den är, så måste jag snarast införskaffa lite årgångsvarianter

Ja standardvarianten håller verkligen hög klass. Iofs höjde bolis priset på den i veckan men inte med särskilt mycket, vad blev det? 20 spänn?
Det verkade som svenska importören hade velat få bra mer betalt för den.

Snart är det champagneprovning för min del, bara några timmar kvar :D
 
Toppen