Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

"Mest prisvärda" viner för 2024 har korats

Mexikanaren

Medlem
Ja, som titeln säger så har det uppenbarligen korats vilka 2024 års topviner i förhållande till prisgrupp och då en prisvärdhet inom denna prisgrupp (ges ut som guld, silver, brons för top 3)
Fanns en del oväntade som tog hem "medaljer" så som en del kändisviner m.fl
Tänkte att detta kunde vara intressant för en del att läsa, om inte annat som kuriosa och kanske få inspiration att testa något nytt.

I korthet så som jag har förstått det så är det en jury av diverse skribenter, osv som har blindprovat viner inom X kategori för att sedan rösta fram de tre mest prisvärda(?).
I sin helhet så provades 880 viner under hela testet

Juryn bestod av:
  • Bengt-Göran Kronstam, tävlingens ordförande & provningsledare tillika med en framträdande roll på den svenska vinscenen sedan 1973
  • Gunilla Hultgren Karell, etablerad vinskribent för Expressen, Allt om vin, Matmagasinet med flera
  • Susanne Berglund Krantz, WSET Diploma, vinutbildare, vloggare och bloggare på Punkvin/@punkvin, VDP ambassadör
  • Jan Rosborn, vinkonsult och föreläsare på Restaurangakademien
  • Claes Löfgren, vinskribent och en av världens bästa vinfotografer
  • Magnus Waern, skribent och ordförande emeritus i Sveriges vinskribenters förening, numera sammankallande i föreningens valberedning
  • Ulf Engelhardt, sommelier
  • Sofia Ander, vinskribent för DinVinguide.se, Svd, Nya Wermlands-Tidningen och Vin&Bar
  • Linda Pérez, Mat- och dryckesredaktör för SvD
  • Anders Melldén, vinjournalist, vinboksförfattare och föreläsare på Vinkällan Dryckesutbildningar
  • Fredrik Schelin, vinskribent, champagnekännare

    Länkar:

    För att se själva testet och att se vilka rakningarna blev:
    https://online.fliphtml5.com/gvhxi/evfk/#p=1 (länk till detta finns även på sidan under länken ovan)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Ja, som titeln säger så har det uppenbarligen korats vilka 2024 års topviner i förhållande till prisgrupp och då en prisvärdhet inom denna prisgrupp (ges ut som guld, silver, brons för top 3)
Fanns en del oväntade som tog hem "medaljer" så som en del kändisviner m.fl
Tänkte att detta kunde vara intressant för en del att läsa, om inte annat som kuriosa och kanske få inspiration att testa något nytt.

I korthet så som jag har förstått det så är det en jury av diverse skribenter, osv som har blindprovat viner inom X kategori för att sedan rösta fram de tre mest prisvärda(?).
I sin helhet så provades 880 viner under hela testet

Juryn bestod av:
  • Bengt-Göran Kronstam, tävlingens ordförande & provningsledare tillika med en framträdande roll på den svenska vinscenen sedan 1973
  • Gunilla Hultgren Karell, etablerad vinskribent för Expressen, Allt om vin, Matmagasinet med flera
  • Susanne Berglund Krantz, WSET Diploma, vinutbildare, vloggare och bloggare på Punkvin/@punkvin, VDP ambassadör
  • Jan Rosborn, vinkonsult och föreläsare på Restaurangakademien
  • Claes Löfgren, vinskribent och en av världens bästa vinfotografer
  • Magnus Waern, skribent och ordförande emeritus i Sveriges vinskribenters förening, numera sammankallande i föreningens valberedning
  • Ulf Engelhardt, sommelier
  • Sofia Ander, vinskribent för DinVinguide.se, Svd, Nya Wermlands-Tidningen och Vin&Bar
  • Linda Pérez, Mat- och dryckesredaktör för SvD
  • Anders Melldén, vinjournalist, vinboksförfattare och föreläsare på Vinkällan Dryckesutbildningar
  • Fredrik Schelin, vinskribent, champagnekännare

    Länkar:

    För att se själva testet och att se vilka rakningarna blev:
    https://online.fliphtml5.com/gvhxi/evfk/#p=1 (länk till detta finns även på sidan under länken ovan)
Det var inte mycket till blindprovning...

"Den enda information provarna får är vad vinet kostar."

"i de fall flaskornas form kan avslöja innehållet dekanteras till en neutral karaff" (varför inte alla viner?)

Visst får man en relativ bedömning inom varje prisintervall men hade varit betydligt roligare om de blandat friskt utan prisinfo, för jag utgår från att de sätter absoluta betyg. :cool:
 
Trådskapare
Mexikanaren

Mexikanaren

Medlem
Det var inte mycket till blindprovning...

"Den enda information provarna får är vad vinet kostar."

"i de fall flaskornas form kan avslöja innehållet dekanteras till en neutral karaff" (varför inte alla viner?)

Visst får man en relativ bedömning inom varje prisintervall men hade varit betydligt roligare om de blandat friskt utan prisinfo, för jag utgår från att de sätter absoluta betyg. :cool:

Något jag personligen hade kunnat ifrågasätta är att de får veta vad vinerna kostar i de högre prisintervallerna.

T.ex att man får testa ett glas roséchampagne som kostar 829kr, vilket innebär att även om namnet på vinet inte står utsatt så kan många av dessa vinkännare antagligen luska ut vad det är man smakar på oavsett.
Till det priset på bolaget så finns det ju endast 2st, Bollinger och Roederer t.ex
 

Ozric

Medlem
Smakpanelen verkar definitivt bestå av en stor andel rieslingfantaster, men som vinskribent så måste man väl tycka om riesling för att inte bli utfryst? ;)
:p
(Jag säger det mest för att jag själv inte är så förtjust i viner som luktar cykelaffär)
 
Smakpanelen verkar definitivt bestå av en stor andel rieslingfantaster, men som vinskribent så måste man väl tycka om riesling för att inte bli utfryst? ;)
:p
(Jag säger det mest för att jag själv inte är så förtjust i viner som luktar cykelaffär)
Spottade ut kaffet åt ”Cykelaffär”. Pendelstågsbromsar är min go to men cykelaffär kommer bli en ny dito.
 

Bastardo

Medlem
Det fanns inga tungviktare med, enligt mig … :) Men det är ändå ett försök att göra något annorlunda och kul.
Så klart ska man ta sånt som underhållning, men en och annan godbit man kanske hittar ändå.
 
Toppen