Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mest vidriga kvalitetsvinsupplevelse i modern tid

Mattias Schyberg

Administratör
Ja, hur ser era värsta upplevelser egentligen ut?

Vi pratar här om vin som inte ligger på BiB-nivå, utan vin som anses vara av någorlunda kvalitet på pappret, men som ändå fått er att må illa och vilja kräkas. Avskyvärda viner, men korrekta enligt konstens alla regler.

För min del så vill jag nämna två i närtid...

1.) Chateau Kefraya Les Breteches (2011)
Kanske var det defekt, men ingen variant jag känner till. Det stank bränd spårvagnsbroms och hade någon konstig biarom som påminde om bakfyllespya. Nä, fy bubblan... det blev att vaska innan första glaset var uppdrucket!

2.) Lat 42 Gran Reserva (2000)
Har nämnt detta tidigare och kanske är det inte vidrigt per definition, men koncentrerad kräftspad med sötsliskig vanilj och rotmosavkok spetsat med rårörda lingon, låter väl ändå inte gott!? Nä, det blev vasken här också.

Nu vill jag höra allt om era värstingar. :)
 
Last edited:
Finns bara en tydligt exempel. Belle Epoque 1999. Svårslaget vin som ligger närmare 1000 kronor och levererar en unken doft med en underliggande total avsaknad av struktur.

Har inte så många exempel på kvalitetsvin som fått mig må illa om det inte är defekt. Druckit en hel del viner som inte når upp till förväntad nivå dock.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Finns bara en tydligt exempel. Belle Epoque 1999. Svårslaget vin som ligger närmare 1000 kronor och levererar en unken doft med en underliggande total avsaknad av struktur.

Har inte så många exempel på kvalitetsvin som fått mig må illa om det inte är defekt. Druckit en hel del viner som inte når upp till förväntad nivå dock.
Du har rätt, tror rubriken är smått överdriven. :) "Vin att vaska" är nog mer rätt i sammanhanget.
 

Vino fino

Medlem
Conde de Valdemar Finca Alto Cantabria 2007 (vitt): har man svårt för malo i kombination med överdriven ek (vilket jag har) är detta ett av de värsta kräkmedel man kan få i sig. Överjästa gröna bananer, dränkta i sur grädde, översköljda med en hink av kokos-vaniljsås sprinklat med hårdrostad formfranska.

Jag gillar Valdemars röda men detta vin är (var?) något slags löjligt försök att kopiera Wolf Blass Chardonnay a la 90-talet… vilka också var riktigt vidriga. Tvi vale
 
Conde de Valdemar Finca Alto Cantabria 2007 (vitt): har man svårt för malo i kombination med överdriven ek (vilket jag har) är detta ett av de värsta kräkmedel man kan få i sig. Överjästa gröna bananer, dränkta i sur grädde, översköljda med en hink av kokos-vaniljsås sprinklat med hårdrostad formfranska.

Jag gillar Valdemars röda men detta vin är (var?) något slags löjligt försök att kopiera Wolf Blass Chardonnay a la 90-talet… vilka också var riktigt vidriga. Tvi vale

Svårslaget :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Precis som någon tidigare skrev så finns det gott om viner som inte levt upp till förväntningarna, men det är väldigt få "kvalitetsviner" som är rent äckliga. Sen är det förstås en smaksak.

Hade med Apothic Red Winemaker's Blend (nr 6420) på en enklare Kalifornienprovning i höstas. Kan rekommendera det om man är nyfiken på hur Amerikanens vardagsvin smakar. Men jag hade svårt att få ner första klunken!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Precis som någon tidigare skrev så finns det gott om viner som inte levt upp till förväntningarna, men det är väldigt få "kvalitetsviner" som är rent äckliga. Sen är det förstås en smaksak.

Hade med Apothic Red Winemaker's Blend (nr 6420) på en enklare Kalifornienprovning i höstas. Kan rekommendera det om man är nyfiken på hur Amerikanens vardagsvin smakar. Men jag hade svårt att få ner första klunken!
Kul, svårt att få ner på vilket sätt?
 
Toppen