Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Middag på Formel B

MartinE

Medlem
I fredags kväll blev det ett besök på Formel B i Köpenhamn – eller i Frederiksberg om man ska vara petig! Restaurangen har en välförtjänt stjärna i Guide Michelin och erbjuder, förutom en fantastisk vinlista, en meny med ett 20-tal rätter av förrättsstorlek, där samtliga kostar 130 DKK. Utifrån denna kombinerar man fritt och skapar sin egen meny.

Jag började med pilgrimsmusslor med gröna jordgubbar, gul curry och örter:

Formel B - 1.JPG

Därefter blev det havskräfta med bl a grön och vit sparris, morotspuré och ärtor:

Formel B - 2.JPG

Som tredjerätt valde jag stekt duvbröst med confiterat duvlår, grön sparris, rabarber och vaniljkräm:

Formel B - 3.JPG

Och sedan "utvalda franska ostar", vilket bl a inkluderade en magisk getost, en gudomlig gruyère och ett fantastiskt grovt bröd:

Formel B - 4.JPG

Till detta en mycket trevlig flaska 2006 David Léclapart L'Artiste.
Och avslutningsvis en rejäl kanna presskaffe (gott) med två bitar petit fours. Allt som alla en mycket trevlig middag med fantastiska rätter! Och utan att bli rånad! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
I fredags kväll blev det ett besök på Formel B i Köpenhamn – eller i Frederiksberg om man ska vara petig! Restaurangen har en välförtjänt stjärna i Guide Michelin och erbjuder, förutom en fantastisk vinlista, en meny med ett 20-tal rätter av förrättsstorlek, där samtliga kostar 130 DKK. Utifrån denna kombinerar man fritt och skapar sin egen meny.

Jag började med pilgrimsmusslor med gröna jordgubbar, gul curry och örter:

Visa bifogad bild 1227
Därefter blev det havskräfta med bl a grön och vit sparris, morotspuré och ärtor:

Visa bifogad bild 1228
Som tredjerätt valde jag stekt duvbröst med confiterat duvlår, grön sparris, rabarber och vaniljkräm:

Visa bifogad bild 1229
Och sedan "utvalda franska ostar", vilket bl a inkluderade en magisk getost, en gudomlig gruyère och ett fantastiskt grovt bröd:

Visa bifogad bild 1230
Till detta en mycket trevlig flaska 2006 David Léclapart L'Artiste.
Och avslutningsvis en rejäl kanna presskaffe (gott) med två bitar petit fours. Allt som alla en mycket trevlig middag med fantastiska rätter! Och utan att bli rånad! :)
Deijligt värre!
 

Arvid

Medlem
En av mina favoritkrogar, i hela världen. Klart undervärderad.

De har här i veckan öppnat en bistro som de kallar uformel, även om jag tycker att Formel B är både oformell och "billig" nog.
Hemsida (direkt till meny och vinlista): http://uformel.dk/mad-og-vin/
 
Toppen