Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Midnattsolen

Bubblaren

Medlem
Kommit på att jag aldrig sett midnattsolen och att jag nu har världens chans för jag ska på jobb i Gällivare i juni!

Har någon av er tips på boende, aktivitet och/eller matställen därikring?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Midnattsolen

Tja, sist jag var där (2001) så fanns det någon pub som stängde vid 20.00 på torsdagar samt en pizzeria. Kommer dock inte ihåg vad någon av dem heter.

Bäst käk får du nog om du tar bussen ut på kalfjället, sen båt över den där sjön och käkar på Saltoluokta fjällstation (jag tror att det ligger där i krokarna. Har jag fel kan du med fördel stryka allt jag skrivit här...).
 

kayaker

Cyklist
SV: Midnattsolen

Saltoluokta Fjällstation är ett bra utflyktsmål men det tar några timmar enkel väg att ta sig dit. Närmare till så är väl Dundret ett givet utflyktsmål. Muddus ligger hyfsat nära om du kan tänka dig lite vandring i en fin Nationalpark med mycket mygg.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Midnattsolen

Saltoluokta vore läckert, riktigt läckert. Men jag kommer att komma upp en fredag och ska jobba ngr timmar på måndag och leverera till kund på tisdag.

Försökte hitta ngt vandrarhem men det tycks inte finnas, bara fjällstation.

Eftersom ja är där över en helg räknar jag medd det finns ett gediget uteliv för mig, inte ute bara på fjället :)
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Midnattsolen

Det finns nån lirare på forumet som är född i trakterna och har hyfsat bra koll... Jag ska be honom fundera lite. ;)
Saltoluokta är väl trevligt, men det blir i så fall en heldagsutflykt. Det finns närmre gastronomi, även om det är liiiite tunnsått...
 

Lambo

Medlem
SV: Midnattsolen

För nått år sen så övernattade jag på Grand i Gällivare och åt på deras restaurang.
Dom hade en spännade meny med dilikatesser från norr som löjrom, älg och så klart ren!
Kommer ihåg att renen var överjävligt bra!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Midnattsolen

Salto har jag inte varit på sen jag jobbade där (underligt nog sammanfaller mitt senaste besök i Gällivare med arbetet på salto) sommaren 2001 vill jag minnas att det var.

Men jag har hört mycket gott om stället på senare tid och Johan som är platschef pluggade någon årskurs över mig i Hyttan.

Men som redan nämnts, det tar ett tag att ta sig dit, så man behöver lite tid.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Midnattsolen

;D
Har du knegat i Saltoluokta?? Det var värst!
Jorå, där har man ju varit några gånger... Före din tid dock, kanske ska tilläggas.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Midnattsolen

Jag blev lurad.

Lämlar, renat turister, samer och skit!

Det bästa var en turisthagga som hörde hur det prasslade i lingonriset och panikartat skrek "en orm!, en orm!"
 

Keen

slan
SV: Midnattsolen

Krug skrev:
Jag blev lurad.

Lämlar, renat turister, samer och skit!

Det bästa var en turisthagga som hörde hur det prasslade i lingonriset och panikartat skrek "en orm!, en orm!"


...men det var bara du som stod och kissade? Därav hennes utropp?
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Midnattsolen

Keen skrev:
...men det var bara du som stod och kissade? Därav hennes utropp?

Ha ha ha... "stående ovationer" ;D


F ö så fick jag just veta jag ska vara valförättare på söndagen så jag får nöja mig med att vara i Gällivare bara en dag före leveransen på den där tisdagen i juni :-\
Och den natten lär jag behöva sova tyvärr!
 

SUPRA

Bäst
SV: Midnattsolen

Det är coolare med middagsmörker...

Det är då man sållar agnarna från vetet.
 

Jos

Medlem
SV: Midnattsolen

Jag bodde på hotellet i Dundret för två år sedan och minns att maten var helt ok men har för mig att de hade en bra vinlista med äldre årgångar till bra priser. Kanske minns fel men kan vara värt att kolla.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Midnattsolen

Bakom molnen står solen högt trots tidig kväll. Det ligger snö på Dundret. Det är skräpigt, bristande renhållning i "stan" helt enkelt. Folk är korta (!). Folk är vänliga (!!). SS har Bolle rosé. ICA Maxi saknar skylt för entrén (förmodligen vet ALLA infödda vart den är, men jag går kvarteret runt och gissar friskt). Bil går före gående trafikant - jisses, Stockholms bilister är fullkomliga änglar emot dessa infödingar. På hotellet är 3 pers i personalen engagerade för att jag ska kunna få glutenfri middag, en sa -"Du kanske får renfilé" ;D

Bastun är gemensam på hotellet och jag har bara sett manliga gäster - kanske borde basta trots allt ::)

I övrigt helt slut i rutan efter att ha räknat EU-röster igår, när det missstämmer det tar det lite extra tid kan man iskallt konstatera.

Det är ett tufft liv att vara handelsresande.
 
Toppen