Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Min första blindprovning. Gick sådär.

SUPRA

Bäst
Med risk för att bli avstängd från forumet kommer här en historia från i helgen.
Var på landet och drack på fredagen nedan nämnda BiB till maten. Tyckte verkligen inte om det, så jag gick över till öl.
Efter ett snabbesök till Trosa Systembolag fylldes lagret på. Det skulle bli kyckling till middag så jag letade efter
ett dyrare vin som hade en kycklingsymbol på sig, vilket visade sig svårt. I hyllorna "över 100 kr" hittade jag inget intressant,
men i en glasmonter fanns lite saker som jag hoppades mer på. Hittade där till slut Pomerol 2006 (Château Mazeyres)
som tydligen skulle passa till fågel. Lustigt nog finns inte den symbolen eller beskrivningen på systembolagets hemsida... ::)
Jag köpte dessutom ett gäng Xavier Châteauneuf-du-Pape 2007.

Till den sena lunchen öppnade jag en av varje flaska så de skulle få tid att lufta sig. Dessutom passade jag på att snabbtesta vinerna.
Xaviern kändes härlig, C9dP-lik, kryddig, och Pomerolen tyckte jag var len och lättdrucken. Bra viner båda två och även om jag oblint skulle välja C9dPappen
varje dag så var det svårt att inte gilla Pomerolen lika mycket.

Tiden gick och det blev dags för en sen middag.

Förutsättningar: En sista-sekunden blindprovning. Skrikiga, vrålhungriga småbarn vid bordet. Dåligt fokus på uppgiften.
Tanken, om det fanns någon, var att pricka in sina favoriter i ragnorning. Jag försökte också pricka in vilket vin som var vad, minns inte om de andra gjorde likadant.
Jag markerade karafferna och en annan hällde upp, därmed borde ingen haft kännedom om vad som hälldes i glasen.

Deltagare: 4 st.

Glas: Plastmuggar (man tager vad man haver) ;D

Tidsåtgång: Kanske 15-20 minuter.

Provade viner:
Château Mazeyres 2006 (nr 96923) 220 kr
Xavier Châteauneuf-du-Pape 2007 (nr 6267) 199 kr
Okänd BiB "som Kronstam tycker om".

Resultat:
Efter en snabb provning (några minuter) så är jag mycket säker på vilken som är min vinnare. Jag är också säker på vilka viner som är i vilket glas.
Tyvärr har jag inte alla rätt. ;D

Vinnaren, vilken fick 3 förstaröster är Xavier.
Tvåan blev BiBen som fick en förstaröst (inte min) samt 3 andraplatser.
En mycket tydlig trea är Pomerolen som samtliga satte på sista plats.

::)
 

Lando

Medlem
SV: Min första blindprovning. Gick sådär.

Kul historia, tror det händer alla faktiskt. Ännu värre med en helt blind provning där man inte vet vad som bjuds över huvud taget. Kul är det i alla fall, lätt den bästa provningsformen tycker jag!
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Min första blindprovning. Gick sådär.

Lando skrev:
Ännu värre med en helt blind provning där man inte vet vad som bjuds över huvud taget.

Vi ska testa med skumpa vs. mousserande senare. Jag bävar!
Men där hävdar farsan att han minsann ska kunna känna igen en riktig kvalitetsskumpa - det var han som gillade BiBen bäst.

Hur vanligt är det på helt blinda provningar att folk gissar vita viner som röda, eller tvärtom?
 

anders

Medlem
SV: Min första blindprovning. Gick sådär.

SUPRA skrev:
Hur vanligt är det på helt blinda provningar att folk gissar vita viner som röda, eller tvärtom?

Det är inte så lätt som man kan tro om man inte ser färgen. Tar du ett lättare rödtjut utan druvkaraktör eller något tannininnehåll att tala om så är det inte alla gånger man prickar in färgen.
 
SV: Min första blindprovning. Gick sådär.

SUPRA skrev:
Vi ska testa med skumpa vs. mousserande senare. Jag bävar!
Men där hävdar farsan att han minsann ska kunna känna igen en riktig kvalitetsskumpa - det var han som gillade BiBen bäst.

Hur vanligt är det på helt blinda provningar att folk gissar vita viner som röda, eller tvärtom?

Tror inte du behöver bäva faktiskt! Jag körde en champagne-provning (6 viner blint, varav en ej var Champagne) med ca. 20 vinintresserade kollegor för några månader sedan; intressant att se hur många som reagerade negativt när Anna de Cordoniu testades som vin nummer 4, ungefär "vad f-n är detta?" hördes i princip runt hela bordet.

7-8 personer valde Krug GC (lagrad ca. 5 år) som bästa vin och ytterligare 7-8 valde Veuve -89 på magnum. Endast två valde "Anna"... (Resterande viner var Launois 2002, André Clouet, Billecart NV; varav Billecart fick någon röst och Clouet någon.)
 

kayaker

Cyklist
SV: Min första blindprovning. Gick sådär.

SUPRA skrev:
Hur vanligt är det på helt blinda provningar att folk gissar vita viner som röda, eller tvärtom?
Med ett par av de vita viner på Chiavennasca (Nebbiolo) jag testade för ett år sedan hade det nog gått att lura de flesta...
 

Lambo

Medlem
SV: Min första blindprovning. Gick sådär.

SUPRA skrev:
Vi ska testa med skumpa vs. mousserande senare. Jag bävar!
Men där hävdar farsan att han minsann ska kunna känna igen en riktig kvalitetsskumpa - det var han som gillade BiBen bäst.

Min brorsa gissade för många års en vid en blindprovning att Freixnet var Dompa och tvärtom. Det får han fortfarande höra...!
Sjukt kul med halvblinda provningar!
 

Arvid

Medlem
SV: Min första blindprovning. Gick sådär.

Angående bildprovning och att missta vitt för rött.

So much for objectivity. But results like this shouldn't be surprising. I've blogged about this before, but it's such a cool experiment that it's worth repeating. In 2001, Frederic Brochet, of the University of Bordeaux, conducted two separate and very mischievous experiments. In the first test, Brochet invited 57 wine experts and asked them to give their impressions of what looked like two glasses of red and white wine. The wines were actually the same white wine, one of which had been tinted red with food coloring. But that didn't stop the experts from describing the "red" wine in language typically used to describe red wines. One expert praised its "jamminess," while another enjoyed its "crushed red fruit." Not a single one noticed it was actually a white wine.

The second test Brochet conducted was even more damning. He took a middling Bordeaux and served it in two different bottles. One bottle was a fancy grand-cru. The other bottle was an ordinary vin du table. Despite the fact that they were actually being served the exact same wine, the experts gave the differently labeled bottles nearly opposite ratings. The grand cru was "agreeable, woody, complex, balanced and rounded," while the vin du table was "weak, short, light, flat and faulty". Forty experts said the wine with the fancy label was worth drinking, while only 12 said the cheap wine was.

http://scienceblogs.com/cortex/2007/11/ ... f_wine.php

Hela Brochets studie har tidigare funnits online, men nu hittar jag den ej. Har den kanke på datorn någonstans. Underhållande läsning.

Finns här på franska, ska maila och fråga om den på engelska: http://www.academie-amorim.com/documents/brochet.pdf

Finns även andra studier som hävdar att synintrycken spelar in så mycket som 50%. Tänk på det när ni provar, får ni något som ser ut som gammal Bourgogne/Nebbiolo i glasen så kommer ni säkerligen att använda "röda bär"-ord för att beskriva det, likaså om ni får något bläcksvart så kommer ni inte säga jordgubbe, även om det kanske är den framträdande aromen.
 
Toppen