Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Min källare

Old Sparky

Medlem
Är ny på forumet men har läst ett tag.

Har samlat viner i två år. Jag har ett litet mål och det är att få ihop ett toppvin (bra årgång) från varje stort vinområde/land. När jag fått ihop dessa tänkte jag prova mig igenom allt :)

Så här ser det ut hittills:
Champange: 2002 Louis Roederer Champagne Cristal Brut
Rheinhessen: 2009 Weingut Keller Riesling G-Max
Australien: 2004 Penfolds Grange
Bordeaux 1: 2008 Château Lafite Rothschild
Bordeaux 2: 2007 Chateau D'yquem
Rhone: 2007 Domaine du Pégaü Châteauneuf-du-Pape Cuvée da Capo
Piedmont: 2004 Bruno Giacosa Barolo Riserva Le Rocche del Falletto di Serralunga d'Alba
Toscana: 2006 Tenuta dell'Ornellaia Masseto
USA: 2007 Maybach Family Vineyards Cabernet Sauvignon Materium
Loire: 2007 Domaine des Baumard Quarts de Chaume
Bourgogne: 2006 DRC La Taché

Är det bra val av viner? Vilka viner/områden bör läggas till?
 

Elvis

Medlem
SV: Min källare

Välkommen till forumet, vinder!

Jag kan bara utttala mig om Champagne. Cristal 2002 är en bra representant för toppåret 2002 av de champagner som släppts hittills. Dock tycker jag att den behöver tid i källaren innan den fullt kommer till sin rätt.
 

Caviste

Leverantör
Du har gjort det sjukt bra!

Saknar möjligen Montrachet. Men om du inte vill spela premox-lotteriet har jag full förståelse för.

Jag gillar norra Rhone och tycker nog ett la-la vin eller en Chave skulle höra hemma på den listan. Kan nog tänka mig att nollniorna är goda!


Martin
ITB
 
Trådskapare
Old Sparky

Old Sparky

Medlem
SV: Min källare

Caviste, tack så mycket!


Inköpslista ;)

Bordeaux 3: Petrus

Norra Rhone: Guigal La la la eller Chave

Bourgogne 2: DRC Montrachet

Alsace: Trimbach Clos st Hune

Chile: Casa Lapostelle Clos Apalta

Portugal: Quinta do Noval Nacional

Argentina: Catena Zapata / Achaval Ferrer???

Spain: Clos erasmus, Pingus???

Mosel: ???

Austria: ???

Madeira: ???

Sydafrika: ???

Nya Zeeland: ???
 

Bubblaren

Medlem
SV: Min källare

vinder skrev:
Caviste, tack så mycket!


Inköpslista ;)

Bordeaux 3: Petrus

Norra Rhone: Guigal La la la eller Chave

Bourgogne 2: DRC Montrachet

Alsace: Trimbach Clos st Hune

Chile: Casa Lapostelle Clos Apalta

Portugal: Quinta do Noval Nacional

Argentina: Catena Zapata / Achaval Ferrer???

Spain: Clos erasmus, Pingus???

Mosel: ???

Austria: ???

Madeira: ???

Sydafrika: ???

Nya Zeeland: ???

Österrike??
 
Trådskapare
Old Sparky

Old Sparky

Medlem
SV: Min källare

Oj, skrev visst några på engelska. Men javisst ska Österrike vara med. Har du förslag på bästa representanten därifrån?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Min källare

vinder skrev:
Oj, skrev visst några på engelska. Men javisst ska Österrike vara med. Har du förslag på bästa representanten därifrån?

Ahh, mitt misstag. Kollade på bara på slutet på din lista :)

Nog för att jag tycker vinerna från Österrike är bra, är galet förtjust i GV. Men du ska fråga Peder och Magnus (osäker på om Magnus finns här numera).
 
SV: Min källare

Tänkte vitt bourgogne men sedan la du ju till en OK Montrachet :) Du kan ju när du ändå är i den klassen titta efter Domaine Leroy istället för DRC.

För Champagne, Cristal är bra men vill du gå till toppen så kan du ju istället titta på en Bollinger VVF 02. Släpps ju i Sverige snart och finns att köpa utomlands.

Håller med om vinerna, riktigt bra saker.

PS. Hur får man en inbjudan till provningen ;D
 

Bubblaren

Medlem
SV: Min källare

Jag funderar på en annan sak - har du 1 av varje? Lätt hänt man öppnar före bäst före (eller efter). Eller det är korkat. Har du fler så du kan få en riktigt lång upplevelse?
 

CH

Medlem
SV: Min källare

Var tyvärr inte speciellt imponerad av Trimbach Clos st Hune då jag provade den. Finns flertalet Österrikiska Riesling som jag föredrar och bäst av dem alla har FX Pichler - Unendlich från Wachau varit. Den bör absolut vara med på din lista.
Sedan känner jag att du kanske borde bryta ner USA i flera delar. Finns otroligt mycket bra vin därifrån och personligen är jag samt några till på forumet väldigt svaga för SQN.

Ser förövrigt inget från Spanien/Portugal i din lista. Kolla med chambertin och R.P så kan de säkert komma med lämpliga förslag om du vill ha med något därifrån.
 
SV: Min källare

CH skrev:
Ser förövrigt inget från Spanien/Portugal i din lista. Kolla med chambertin och R.P så kan de säkert komma med lämpliga förslag om du vill ha med något därifrån.

Portugal: Quinta do Noval Nacional
Spain: Clos erasmus, Pingus???

CH skrev:
Var tyvärr inte speciellt imponerad av Trimbach Clos st Hune då jag provade den. Finns flertalet Österrikiska Riesling som jag föredrar och bäst av dem alla har FX Pichler - Unendlich från Wachau varit. Den bör absolut vara med på din lista.
Sedan känner jag att du kanske borde bryta ner USA i flera delar. Finns otroligt mycket bra vin därifrån och personligen är jag samt några till på forumet väldigt svaga för SQN.

För Österrike finns väl fler än FX Pichler, bland annat Emmerich Knoll gör bra viner.
 

kayaker

Cyklist
SV: Min källare

vinder skrev:
Argentina: Catena Zapata / Achaval Ferrer???
Catena Zapata kan du ju undersöka nu när de släpps. Av vad jag hört av personer jag har förtroende för så är de bra representanter för vad de kan prestera i Sydamerika.
Mosel: ???
Egon Müller

Austria: ???
Överlämnar jag åt Österrikeexpertisen. :)
Sydafrika: ???
Eben Sadies Columella kanske?

Nya Zeeland: ???
Felton Road, Escarpment, Schuster eller Te Muna Road är bra representanter.

Mer tankar:
- Mer Australien? Isåfall Clarendon Hills eller Giaconda

- Mer från Italien tycker jag nog kan vara på sin plats. http://www.barolobrunello.com/

- Nahe: Någon Grosses Gewächs från Dönnhoff, t.ex. Hermannshöhle och/eller Emrich Schönlebers Halenberg GG.
 
Trådskapare
Old Sparky

Old Sparky

Medlem
SV: Min källare

Tack allihopa för bra och shyssta svar!!

Jag har tagit till mig era förslag och även gjort lite egen research.

Här kommer en sammanställning:

I källaren:
Champange: 2002 Louis Roederer Champagne Cristal Brut
Rheinhessen: 2009 Weingut Keller Riesling G-Max
Australien: 2004 Penfolds Grange
Piedmont: 2004 Bruno Giacosa Barolo Riserva Le Rocche del Falletto di Serralunga d'Alba
Toscana: 2006 Tenuta dell'Ornellaia Masseto
USA: 2007 Maybach Family Vineyards Cabernet Sauvignon Materium
Loire: 2007 Domaine des Baumard Quarts de Chaume
Bourgogne: 2006 DRC La Taché
Bordeaux "Left Bank": 2008 Château Lafite Rothschild
Bordeaux Sauternes: 2007 Chateau D'yquem
Rhone: 2007 Domaine du Pégaü Châteauneuf-du-Pape Cuvée da Capo

Inköpslista:
Bordeaux "Right Bank": Petrus
Norra Rhone: Guigal La Mouline / La Landonne / La Turque
Bourgogne Vit: DRC Montrachet / Leroy Corton-Charlemagne
Alsace: Trimbach Clos st Hune
Chile: Casa Lapostelle Clos Apalta
Argentina: Catena Zapata / Achaval Ferrer
Spain: Clos Erasmus / Pingus
Mosel: Egon Möller Schatzhofberger Auslese/Spatlese Goldkapsel
Österrike: Kracher "Grand Cuvee" TBA / F.X.Pichler Unendlich / Franz Hirzberger Singerriedel Riesling Smaragd / Emmerich Knoll
Portugal: Quinta do Noval Nacional
Sydafrika: Sadie Columella
Nya Zeeland: Felton Road / Escarpment / Schuster / Te Muna Road
Nahe: Dönnhoff Hermannshöhle GG / Emrich Schönlebers Halenberg GG
Brunello di Montalcino:?
Madeira:?

Vad missat? Vilka tycker ni på de två sista?
 

kayaker

Cyklist
SV: Min källare

vinder skrev:
Brunello di Montalcino:?
Madeira:?

Vad missat? Vilka tycker ni på de två sista?
Vad gäller Brunello så tror jag på Il Poggione eller Salvioni snarare än Biondi-Santi men jag har inte provat någon av dem. Il Poggione har jag hört en del gott om.
 
Toppen