Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Min resa till Champagne, september 2013

MartinE

Medlem
Jag är relativt nyregistrerad här, men har följt forumet länge och då fått många bra tips, inte minst inför resor. Nu tänkte jag betala tillbaka med att redogöra för min resa till Champagne i september! För att det inte skulle bli alldeles för långt har jag dock censurerat bort valda delar! :)

Jag åkte tillsammans med min sambo, som liksom jag uppskattar goda viner och bra mat. Eftersom ett viktigt syfte med resan var att kunna köpa så många flaskor som möjligt med sig hem, var det ett självklart val för oss att köra bil. Bortsett från inköp och besök hos producenter, såg vi fram emot flera trevliga restaurangbesök!

Eftersom de exakta resdagarna bestämdes relativt sent och vi hade en bestämd uppfattning var vi ville bo (i Épernay), hade vi tyvärr inte så många hotellalternativ att välja mellan. Det gjorde att jag för första gången någonsin bokade ett enstjärnigt hotell, nämligen Premiere Classe Épernay. Det kändes ganska nybyggt och hyfsat fräscht, men var väldigt spartanskt! Fast priset (ca 240 kr/natt) och läget gjorde att det ändå kände prisvärt och fyllde sin funktion. Men jag kommer inte att bo här igen! :)


Lördag 14 september: Till Épernay via Düsseldorf

Efter en övernattning i Düsseldorf (en mycket trevlig stad – rekommenderas!) på vägen ner, kom vi fram till Épernay vid fyratiden på lördagen. Efter att ha installerat oss på hotellet gick vi till det trevliga brasseriet La Banque, där de utöver god mat har ett brett sortiment champagne på glas. Vi började med ett glas Legras & Haas Extra Brut Blanc de Blancs i baren, eftersom köket inte hunnit öppna än. En bra start på resan! Därefter blev det en god trerättersmeny med tre glas passande champagne. Vi drack i tur och ordning Patrick Pougeoise Blanc de Blancs, Xavier Leconte Brut Réserve och Bernard Tornay Rosé. Den mest minnesvärda av dessa var Patrick Pougeoise, en mycket torr sak med inslag av salmiak, äpplen och persika.


Söndag, 15 september: Le Mesnil-sur-Oger och Épernay

Det är inte optimalt att tillbringa en söndag i Champagne eftersom det mesta är stängt, men man kan ju alltid njuta av omgivningarna! Vi började dagen med en biltur i Côte de Blancs och en promenad genom ett folktomt Le Mesnil-sur-Oger. Efter att ha spanat in Salon och de andra "husen" i byn blev det lunch på trevliga Restaurant Le Mesnil. Vi åt två rätter (ankfilé resp pasta med hummer samt en gudomlig chokladdessert) och delade på en halvflaska Le Mesnil Blanc de Blancs från det lokala kollektivet UPR. Vi drack alltså Le Mesnil på Le Mesnil i Le Mesnil! :) Den standardchampagnen är för övrigt mycket bra och ytterligare ett bevis på hur bra den lokala råvaran är! Efter lunchen körde vi tillbaka till Épernay för en promenad längs Avenue de Champagne innan vi tog oss till den kombinerade butiken/baren La Fine Bulle för en provning av fem champagner. Här drack vi Rigolot Marc Blanc de Blancs, Bauchet Origine, Pierre Leboeuf Brut, Collard-Picard Cuvée Selection och Paul Goerg Blanc de Blancs. De två sistnämnda var mycket goda! Innan vi lämnade passade jag även på att stämma av det aktuella sortimentet och prisnivån i butiken. Enligt en skylt hade de Comtes de Champagne 2002 för 109 € vilket kändes lovande, eftersom jag missat att köpa den årgången.


Måndag, 16 september: La Briqueterie, Pierre Moncuit och Gimonnet-Gonet

Först blev det en tur till Avize. Vi hade inte bokat några besök här men hoppades på att det skulle funka att spontanbesöka Michel Gonet eller Franck Bonville. På väg in i byn passerade vi Jacques Selosse och deras hotell/restaurang. Efter att ha parkerat promenerade vi bort mot Michel Gonet. På vägen dit gick vi förbi Agrapart, som inte oväntat hade stängda grindar (och den enda som sågs till var hans hund). Hos Gonet var det öppet, men folktomt! Inte ens hunden var hemma… På väg mot Franck Bonville passerade vi de Saint Gall, mötte ett par bilar men såg för övrigt inte en enda människa! Dörren till Franck Bonville var öppen men det fanns inte någon där heller! Något besvikna, men framförallt förvånade, kunde vi konstatera att klockan började närma sig lunch. Vi körde därför till fantastiska La Briqueterie (med en stjärna i Guide Michelin) i Vinay. På vardagar har de ett mycket prisvärt luncherbjudande, som innebär att man får en hel meny för samma pris som varmrätten (40 €), inkl ett glas champagne och kaffe! Det blev totalt tre små aptitretare, tre ordinarie rätter, två överraskningsrätter samt hemgjorda praliner till kaffet! Champagnen de bjöd på var ett glas från Edouard Gauthier (god). Allt som allt en fantastisk lunch i en jättetrevlig miljö! Vi pratade en del med sommelieren och berättade om vårt misslyckade besök i Avize. Hans teori var att många passat på att smita iväg på semester eftersom skörden blivit försenad p g a det dåliga vädret. Hur det var med den saken vet jag inte, men vi tog en tur tillbaka till Avize efter lunchen och bortsett från några andra turister var det faktiskt helt folktomt överallt! Vi satte oss därför i bilen och körde tillbaka till Le Mesnil-sur-Oger. Och där hade vi bättre lycka! Först besökte vi Pierre Moncuit (tack för tipset, Elvis!) som verkligen imponerade med sina fina viner! Mottagandet i sig var lite stelt, vi såg en skymt av Nicole Moncuit och även dottern visade sig men det var en av deras anställda som tog hand om oss. Vi provade fyra av deras viner (Pierre Moncuit Delos, Brut Rosé samt ”de vanliga” årgångsvinerna från 2004 och 2005). Alla var mycket bra, men framförallt 2004:an imponerade på mig! Köpte sex flaskor (det är alltid smidigt att köpa sex flaskor eftersom det är vad som ryms i en låda och då blir det smidigare och säkrare att transportera flaskorna). Därefter gick vi tvärs över gatan och besökte Gimonnet-Gonet! Philippe Gimonnet och hans son, som också är aktiv i firman, tog emot oss och bjöd på en enkel, men personlig provning! Vi fick prova fyra av deras champagner, bl a Cuvée Prestige 2008. Sonen underströk att 2008 är den bästa årgången de senaste tio åren, åtminstone här i Le Mesnil. Köpte sex flaskor här också, bl a två av deras prestigevin Carat du Mesnil (2005). På kvällen blev det middag på La Banque igen. Den här gången var dock maten (pasta med kycklingbröst) lite tråkigare. Men champagnen vi drack till var riktigt bra, Janisson Baradon Brut Sélection.


Tisdag, 17 september: Tarlant, Le Grand Cerf, Leclerc Briant, m fl

Vi började dagen med ett besök hos fantastiska Tarlant i Œuilly. Den här gången hade vi bokat besök, men de hade tyvärr missat bokningen… De tog dock emot oss ändå och vi fick en lång, personlig guidning av en mycket trevlig och kunnig japansk tjej! Min sambo, som fick lära sig en hel del kring tekniker, druvor och terroir, tyckte helt klart att det här besöket var en av resans höjdpunkter. Till skillnad från de flesta ”mindre” producenter tar Tarlant betalt för att man besöker dem (10 € per person), men med tanke på det engagemang de visade upp och att de var generösa vid provningen tycker jag helt klart att det var värt det. Och jämfört med de stora husen, som ofta tar dubbelt så mycket betalt för opersonliga visningar med ibland ganska okunniga guider, är det så klart väldigt prisvärt! Vi provade fem av deras viner (Zero, Réserve, Tradition, Prestige 2000 och Cuvée Louis). Köpte även här sex flaskor. Därefter körde vi till fina Le Grand Cerf i Montchenot, på vägen mellan Reims och Épernay, för att äta lunch. Även denna restaurang har en välförtjänt stjärna i Guide Michelin. Vi åt fyra rätter (och fick även en extra förrätt samt hemgjorda praliner till kaffet). De har en imponerande bredd bland sina champagner i vinlistan, men vi nöjde oss med var sitt glas Franck Bonville Rosé (en slags kompensation för att vi missade Bonville dagen innan)! Maten var mycket bra, även om det inte var lika prisvärt som på La Briqueterie. Därefter åkte vi tillbaka till Épernay för ett besök hos Leclerc Briant. Jag valde att endast prova deras båda enklaste viner, Cuvée Extra (Blanc de Noirs) och Cuvée de Réserve, eftersom jag inte druckit dessa tidigare. Båda var väldigt trevliga och jag köpte en flaska av varje. Jag avstod däremot möjligheten att köpa fler flaskor av Cuvée Divine 2004, även om priset var mycket bra. Jag frågade dock kvinnan som tog emot oss om de inte hade några äldre årgångar till salu… Efter en tur ut på lagret kom hon tillbaka och det visade sig att de hade Cuvée Divine 1989 som de bara ville ha 45 € för. Jag kunde givetvis inte motstå den frestelsen utan köpte fyra flaskor! Min sambo var också glad för fyndet, men påminde om att vi trots allt har ett begränsat bagageutrymme och att hon gärna ville få plats med vårt övriga bagage också… Sedan körde vi ner mot Avenue de Champagne, där Michel Gonet har ett representationshus sedan ett par år. Eftersom vi inte hade någon lycka vid besöket i Avize passade vi på här istället! De har alltid ett gäng äldre årgångar i lager till bra priser och jag köpte fyra flaskor, bl a Cuvée Prestige 1998 och 2001. Sedan gick vi till Paul-Etienne Saint Germain lite längre ner på gatan. Jean-Michel och Agnès Lagneau blir alltid lika glada när man besöker dem! Vi fick prova deras senaste vin, Sublime 2006, som var bra. Jag hade hoppats på att få tag på en flaska av den fantastiska Exception (100 % pinot noir från Verzenay), men möttes av beskedet att de precis sålt det resterande lagret till Asien. Eftersom Jean-Michel märkte att jag blev besviken hämtade han dock en flaska från sin privata källare! Jag köpte denna och två av deras övriga champagner. Nu tyckte min sambo att vi borde vara nöjda med inköpen för den här resan! Jag hade dock några inköpsplaner till i åtanke… ;)

(Forts i nästa inlägg!)
 
Last edited:
Trådskapare
MartinE

MartinE

Medlem
(Fortsättning från föregående inlägg)

Onsdag, 18 september: Ayala, Bonnaire och Diebolt-Vallois

Den här dagen inleddes med en tur till Aÿ och ett besök hos Ayala. De hade precis upptäckt vår provningsförfrågan när vi kom dit, men den jättetrevliga tjejen tog hand om oss ändå på ett bra sätt. Vii fick smaka fyra av deras champagner: Brut Majeur (baserad på 2008 och 2009), Brut Natur (2007/2008), Blanc de Blancs 2005 och Rosé Majeur (2009/2010). Eftersom jag började inse att sambon trots allt hade en viss poäng i sin oro kring bagageutrymmets begränsningar, nöjde jag mig med att köpa tre flaskor här (bl a en Perle d’Ayala 2002). Därefter tog vi en promenad i den vackra staden Aÿ, som stoltserar med hus som Bollinger, Gosset och Deutz. Vi hade planerat att äta lunch på Le Vieux Puits, men det visade sig tyvärr att de hade stängt. Vi stannade därför till vid en bar där sambon fick låna toaletten och jag drack en Leffe Blonde – trevligt med en öl för omväxlings skull – innan vi körde tillbaka till Épernay för att äta lunch där istället. Tyvärr innebar det att vi inte hann med det planerade besöket i grannbyn Mareuil-sur-Aÿ. Vi valde att äta på Bistrot Le 7, som är enstjärniga Le Berceauxs bakficka. Jag tycker faktiskt det är klart trevligare här än på Le Berceaux! Vi åt vaktel med anklever och linser, som var väldigt bra. Till det drack vi en halvflaska Louis Casters Cuvée Superieure (100 % pinot meunier; underbar doft, men ganska platt smak). På eftermiddagen hade vi bokat ett besök hos Diebolt-Vallois i Cramant. Eftersom vi kom dit för tidigt passade vi även på att spontanbesöka Bonnaire! Vi hann prova tre av deras viner: Grand Cru Blanc de Blancs, Variance och Millésime 2005. Den sistnämnda var mycket bra! Jag köpte en flaska av denna samt en 1991 och en 2000. Hos Diebolt-Vallois träffade vi både Jacques Diebolt och hans dotter Isabelle, som var väldigt trevliga. En svensk flagga och en dalahäst i provningsrummet visade också att de är vana vid att få besök från Sverige! Vi fick totalt prova sex av deras champagner. Först den gröna (Blanc de Blancs), sedan Prestige Brut (2008/2009/2010), Millésime 2006 (mycket bra) och Fleur de Passion 2005 (fantastisk). Sedan plockade Isabelle fram en överraskning: Fleur de Passion 2006, som förvisso redan släppts i Sverige som första marknad i världen men som inte fanns till salu i Frankrike än. Vi fick prova denna blint innan hon avslöjade vad det var. I mitt tycke var den alldeles för ung och jag tycker det är synd att den svenska importören ”tvingat fram” denna tidiga release (jag antar att det är så, men rätta mig gärna om jag har fel)! På slutet fick vi även prova deras rosé (bra). Jag frågade Isabelle om hon hade några äldre flaskor till salu. Hon beklagade att det mesta var slut men letade ändå fram en flaska Fleur de Passion 2002 och en Millésime 2004. Jag köpte dessa samt ytterligare fyra flaskor. Nu tvivlade sambon starkt på att vi skulle få plats med allt i bilen och jag började så smått överväga en plan b (sätta sambon och väskorna på ett flyg hem)… :) Tillbaka i Épernay blev det ett kort besök i Moëts butik, där de har ett hyggligt utbud av gamla årgångar men till höga priser, innan vi gjorde ett besök i butiken/baren C-Comme, som har ett brett utbud av odlarchampagner. Varje vecka erbjuder de sex olika champagner på glas, för 5,50 (10 cl) eller 6:50 € (14 cl) per glas. Vi testade Jacques Chaput Blanc de Noirs (OK) och Siret Brut Rosé (bra), gjord m h a maceration.


Torsdag, 19 september: Épernay, L’Assiette Champenoise och Reims

Planen med den här dagen var att tillbringa eftermiddagen i Reims, där vi bl a skulle besöka lite champagnebutiker. Som en förberedelse inför det inledde vi med ett titta in ett par av de affärer vi ännu inte hunnit med ”hemma” i Épernay. Först ett kort besök på 520, som är en otroligt fräsch butik med ett fantastiskt utbud! De har bl a ett brett utbud viner från kultodlare som Agrapart, Leclapart, Egly-Ouriet och Selosse. Och inte minst många viner från Jacquesson, som är en av mina största favoriter! Tyvärr är prisnivån ganska hög, framförallt jämfört med de övriga butikerna i Champagne. Därefter gjorde vi ett litet stopp hos Salvatori och kunde konstatera att hon fortfarande är billig på det mesta! Sedan gick bilturen till Reims och dagens absoluta höjdpunkt: lunchen på tvåstjärniga L’Assiette Champenoise! Jag ska inte avslöja några detaljer, för att inte förstöra överraskningsmomenten för er som ännu inte varit här, men det var en fantastisk fyrarättersmeny med flera extrarätter och ett inledande glas Charles Heidsieck Rosé Réserve (mycket bra). Mycket mätta, och oändligt belåtna, rullade vi vidare mot centrum. Varvat med lite sightseeing besökte vi sedan några av champagnebutikerna i Reims. Först Vinocave, som är en relativt liten butik med ett trevligt men inte särskilt spektakulärt sortiment. Prismässigt är den vare sig dyr eller särskilt billig. Sedan Nicolas, en ganska liten butik med väldigt ordinärt sortiment, nästan mer whisky än champagne, men med ett bra utbud av kylda flaskor. Butiken stank dock av cigarettrök vid vårt besök, så vi flydde ganska snabbt. Då var det betydligt trevligare på Le Parvis vid katedralen! Det är en stor butik med bra sortiment och även om de har rena fantasipriserna på många av sina äldre prestigecuvéer, så går det att hitta mycket som är väldigt prisvärt. Här köpte jag senare en Belle Epoque 2002 och två flaskor Jacquesson (en 734 och en 736). Därefter besökte vi Cave de Sacres, som också ligger vid katedralen. De har ett väldigt bra utbud, bl a många äldre årgångar av Clos de Goisses och Henriot, och ganska bra priser, men deras personal är på gränsen till otrevlig! Framförallt kvinnan, som förmodligen äger stället, verkar behandla alla turister som potentiella tjuvar… :( Till slut blev det även ett besök på Le Vintage, på andra sidan katedralen. Det är en mycket trevlig butik med mycket champagne, men som även säljer stilla viner och sprit. Utbudet champagne är helt OK men kommer inte i närheten av Le Parvis eller butikerna i Épernay. Efter den shoppingturen var vi så klart rejält törstiga och besökte den mycket trevliga vinbaren Winebar på Place du Forum, där vi drack var sitt glas Bollinger La Grande Année 2004 (fantastisk).


Fredag, 20 september: Shopping i Épernay och sedan hemfärd

Efter att ha stuvat in alla flaskorna och det övriga bagaget i bilen blev det så klart en liten shoppingrunda i Épernay också. Vi började med ett besök på La Fine Bulle, där jag alltså hade hoppats på att få tag på Comtes de Champagne 2002. Men den var så klart slut sedan länge – trots att det stod på skylten att de fortfarande hade den… Jag köpte två andra flaskor istället, bl a en Paul Dangin gjord på 100 % pinot blanc. Sedan blev det så klart en runda till Salvatori där jag köpte sex flaskor, bl a två Gosset 2004 för det fantastiska priset 34 € per flaska och två Belle Epoque 2004. Lyckligtvis fanns det därefter precis plats för en låda till i bagageutrymmet, så det blev ett besök på 520 också där jag köpte tre flaskor Agrapart, två Egly-Ouriet och en Léclapart. Därefter var det dags att börja köra norrut igen!

Totalt sett en mycket trevlig resa med nio besök, 49 testade champagner och 61 flaskor med hem! Men ju mer man är i Champagne desto mer inser man hur mycket det finns kvar att upptäcka. På nästa resa (jodå, det kommer definitivt bli fler resor hit) ser jag bl a fram emot att hinna med att besöka Mareuil-sur-Aÿ, Ambonnay och så södra Champagne, ner mot Troyes, där jag inte varit tidigare!
 
Fantastiskt välskriven berättelse, TACK för att du tog dig tid att skriva det här. Reseberättelser är alltid intressanta och något som jag samt många andra uppskattar att läsa.

Ett tips när jag läser igenom din berättelse är att försöka boka fler besök i förväg. Spontanbesök är trevliga men ett par bokade per by är alltid bra.

PS. Slog ihop ämnena, det blev lättare att läsa. Hoppas att det var ok.
 
Last edited:
Trådskapare
MartinE

MartinE

Medlem
Fantastiskt välskriven berättelse, TACK för att du tog dig tid att skriva det här. Reseberättelser är alltid intressanta och något som jag samt många andra uppskattar att läsa.

Ett tips när jag läser igenom din berättelse är att försöka boka fler besök i förväg. Spontanbesök är trevliga men ett par bokade per by är alltid bra.

PS. Slog ihop ämnena, det blev lättare att läsa. Hoppas att det var ok.

Tack själv! Och tack för att du slog ihop dem - det lyckades inte jag med!

Det är ett bra tips! :) Men det hanns helt enkelt inte med den här gången.
 

moos

Medlem
Trevlig resa ni har haft. Ett tips till nästa tur är att ni tar varsin bil så är bagageproblemet löst. :)
 
Toppen