Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Missbrukade arom- och smakord

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Ostronskal...
Jomen, dessa skiljer sig ju en hel del från tex räkskal.
För att hitta havsstrand så skall du absolut leta bla de Chabliser jag funnit. Inte garanterat att du finner det jag fann, men evt en start.

Annars är vått tegel min personliga absoluta mineraliska favoritaspekt. Kryllar av i CF från Loire tex
Tegel i CF från Loire är jag helt med på...Får hålla utkik efter kräft- och ostrondoftande mineraler helt enkelt.
 

chambertin

Medlem
Ostronskal...
Jomen, dessa skiljer sig ju en hel del från tex räkskal.
För att hitta havsstrand så skall du absolut leta bla de Chabliser jag funnit. Inte garanterat att du finner det jag fann, men evt en start.

Annars är vått tegel min personliga absoluta mineraliska favoritaspekt. Kryllar av i CF från Loire tex

Varför måste man ha med ordet "mineral" över huvud taget om man besrkiver ngt med havsstrand eller vått tegel ? Fattar inte det.
De två senare säger mig oändligt mycket mer vad det handlar om än "mineral".
Är det ostronskal, krita, musselkalk, granitgrus, skiffer, flinta, järn/rost eller ngt annat man menar så använd det i stället.
Då vet ju läsaren dessutom om personen menar doft eller smak vilket ofta inte är givet när man läser mineral och mineralisk i många anteckningar.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Varför måste man ha med ordet "mineral" över huvud taget om man besrkiver ngt med havsstrand eller vått tegel ? Fattar inte det.
De två senare säger mig oändligt mycket mer vad det handlar om än "mineral".
Är det ostronskal, krita, musselkalk, granitgrus, skiffer, flinta, järn/rost eller ngt annat man menar så använd det i stället.
Då vet ju läsaren dessutom om personen menar doft eller smak vilket ofta inte är givet när man läser mineral och mineralisk i många anteckningar.
Jag gillar verkligen hur du har lyckats formulera min poäng med tråden så in i bomben bra och konkret. Tack!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Finns ett begrepp jag verkligen avskyr:
"Sense of place"
Med en bra gaskromatograf kan man bestämma väldigt mycket spik-exakt i ett vin. Med ett olfaktoriskt organ som är sämre funtat än en gaskromatograf kan vi ju alltid kalla ett mer anonymt vin för "identitetslöst" och således erkänna att vi helt enkelt bara inte har koll/känslighet för detta vin ännu.
Men, jag har sett såååå många klagomål på att viner saknar "sense-of-place" och därför inte förtjänar några drickbara poäng.

Sedan, så har jag kräxts över dem som likställer "sense-of-förhatligt-place" med att vinet har ett mineraliskt uttryck...
...och att vin som saknar mineralitet helt enkelt blir vaskat, slaskat, såsat eller traskat.
PLASKAT!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Varför måste man ha med ordet "mineral" över huvud taget om man besrkiver ngt med havsstrand eller vått tegel ? Fattar inte det.
De två senare säger mig oändligt mycket mer vad det handlar om än "mineral".
Är det ostronskal, krita, musselkalk, granitgrus, skiffer, flinta, järn/rost eller ngt annat man menar så använd det i stället.
Då vet ju läsaren dessutom om personen menar doft eller smak vilket ofta inte är givet när man läser mineral och mineralisk i många anteckningar.
Om man har ont om tid, kan man alltid notera:
Ett fruktigt, elegant ungt vin med mineralisk karaktär.
Eller
Ett strävt vin utan frukt och utan mineralisk karaktär.
Det säger faktiskt mycket om dessa båda hypotetiska viner.

Jämför tex med hur det svenska pajasproffset och tex RJ skriver:
image.jpg

Säger absolut i n g e n t i n g .
 
Varför måste man ha med ordet "mineral" över huvud taget om man besrkiver ngt med havsstrand eller vått tegel ? Fattar inte det.
De två senare säger mig oändligt mycket mer vad det handlar om än "mineral".
Är det ostronskal, krita, musselkalk, granitgrus, skiffer, flinta, järn/rost eller ngt annat man menar så använd det i stället.
Då vet ju läsaren dessutom om personen menar doft eller smak vilket ofta inte är givet när man läser mineral och mineralisk i många anteckningar.

Nu har ju många på forumet betydligt bättre näsa än mig men ibland är det svårt att skilja på exempelvis granitgrus och skiffer. Även ostronskal och krita. Flinta, menar du flinta som slås mot varandra eller flintasten, den sistnämnda är inte så enkel att utskilja den heller. Så en doft av mineral är brett men kanske kan täcka mer än en sak.

Finns alltid en risk när man provar vin att man tappar översikten för alla detaljer. Man ser helt enkelt inte skogen för alla träd. För mig är det först de grova dragen som är viktiga. Röd, grön , gul frukt, struktur, balans tannin/frukt , volym etc. Kan också vara mineraler. Tycker ibland en del beskrivningar (och jag är inte duktig på anteckningar) är så detaljerade att man till slut inte vet hur vinet egentligen var
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Finns ett begrepp jag verkligen avskyr:
"Sense of place"
Med en bra gaskromatograf kan man bestämma väldigt mycket spik-exakt i ett vin. Med ett olfaktoriskt organ som är sämre funtat än en gaskromatograf kan vi ju alltid kalla ett mer anonymt vin för "identitetslöst" och således erkänna att vi helt enkelt bara inte har koll/känslighet för detta vin ännu.
Men, jag har sett såååå många klagomål på att viner saknar "sense-of-place" och därför inte förtjänar några drickbara poäng.

Sedan, så har jag kräxts över dem som likställer "sense-of-förhatligt-place" med att vinet har ett mineraliskt uttryck...
...och att vin som saknar mineralitet helt enkelt blir vaskat, slaskat, såsat eller traskat.
PLASKAT!
Allt handlar om vad man tror på. Jag tycker de flesta regioner/land i världen har kännetecken som avslöjar vinets ursprung. Vissa är tydligare än andra. Desto mer man dricker från ett särskilt område ju mer nyansskillnader lär man sig att urskilja. Detta är dock inte vad som brukar menas med "sense of place", vilket snarare brukar handla om att vinet skall vara transparent och spegla den jordmån vinrankan vuxit i.

Jag väntar fortfarande på att hitta en anledning att tro. Troligtvis får jag vänta länge...

Men visst tusan påverkar parametrar som läge, jordmån, klimat, druva och vinifieringsfilosofi vinets karaktär. Om summan av dessa borde benämnas som "sense of place" känns dock lite opedagogiskt.
 
Last edited:
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Nu har ju många på forumet betydligt bättre näsa än mig men ibland är det svårt att skilja på exempelvis granitgrus och skiffer. Även ostronskal och krita. Flinta, menar du flinta som slås mot varandra eller flintasten, den sistnämnda är inte så enkel att utskilja den heller. Så en doft av mineral är brett men kanske kan täcka mer än en sak.

Finns alltid en risk när man provar vin att man tappar översikten för alla detaljer. Man ser helt enkelt inte skogen för alla träd. För mig är det först de grova dragen som är viktiga. Röd, grön , gul frukt, struktur, balans tannin/frukt , volym etc. Kan också vara mineraler. Tycker ibland en del beskrivningar (och jag är inte duktig på anteckningar) är så detaljerade att man till slut inte vet hur vinet egentligen var
Kan hålla med om att man lätt blir lite för teknisk i sina beskrivningar. Känner det med mina egna och önskar faktiskt att bli bättre på att försöka fånga känslan snarare än diverse detaljer.

Trots detta är mineral ett för brett ord att använda (enligt mig) då det i princip kan vara vad som helst för många. Om det sedan måste skiljas på krita och ostronskal är kanske lite överdrivet, men om det är en grundssmaksälta eller en havsarom, kan nog vara värt att skilja på. Eller petroleumtonen i riesling, som känns fet och oljig, vilket för mig är totalt annorlunda än dragning åt stendamm som snarare har en uttorkande och stram karaktär.
 

johan4711

Medlem
För mig är mineralitet en fråga om textur och struktur i vinet. Jag hittar den karaktären ofta i Alsace-riseling eller Mosel-riesling och ger en slags kärvhet på tungan utan att det är tanniner. Och jo, det överanvänds nog och är antagligen en halvfalsk markör på kvalitet.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
För mig är mineralitet en fråga om textur och struktur i vinet. Jag hittar den karaktären ofta i Alsace-riseling eller Mosel-riesling och ger en slags kärvhet på tungan utan att det är tanniner. Och jo, det överanvänds nog och är antagligen en halvfalsk markör på kvalitet.
Kul, kärvhet på tungan var en ny variant av mineralitet för mig, kärt barn har många namn. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Som av en händelse dök följande erbjudande upp i in-lådan. Floskeltoppen eller tydlig beskrivning med bra köpmarkörer?

2011 Saint Aubin Clos de la Chateniere (Lamy) (750ml) - $52.50/bottle

"92 out of 100♥...This is aromatically similar to the Les Frionnes but with the addition of mineral reduction hints. There is a highly sophisticated mouth feel to the gorgeously textured, intense and strikingly well-detailed middle weight flavors that exude a fine minerality on the beautifully balanced and explosively long finish. One to strongly consider as this is first-rate." - Burghound
 
Toppen