Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mögel i ny Vinkyl - Reklamationshantering

matage

Medlem
Fick igår hem min sprillans Climadiff och efter sju sorger och åtta bedrövelser, lätt blodvite och många svordomar baxat den på plats.
Tar bort transportspärrarna för dörren och tycker den luktar lite unket när dörren öppnas..

Det visar sig att varenda hylla är mögelangripen, mögel på horisontella lackade ytor och fästena till utdragshyllan har börjat rosta.
Att återemballera och få ut den igen är inget jag är så sugen på så jag ser två alternativ.
- Begära att den byts ut "på plats".
- Begära nya hyllor och mögelsanera den lackade plåten och få en redig slant tillbaka.

Jag skulle kunna tänka mig alt 2 men å andra sidan oroar jag mig för om något annat skadats/börjat rosta...




image1.jpeg
image2.jpeg
image3.jpeg
image4.jpeg
 

NoSense

Medlem
Den där har nog stått på lagret väldigt länge. Går det att klura ut tillverkningsdatum? Håll oss gärna uppdaterade om hur det går efter kontakt med säljaren. Går det åt skogen får du gärna hänga ut dom med namn som varning åt oss andra som går i köptankar.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Fy attans!
Alternativ 1 måste vara det enda alternativet. Alternativ 2 kan bli hur jobbigt som helst och sluta med att du måste byta ut skåpet helt i alla fall!
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Fy attans!
Alternativ 1 måste vara det enda alternativet. Alternativ 2 kan bli hur jobbigt som helst och sluta med att du måste byta ut skåpet helt i alla fall!
Sant!
Antar att det blir en intressant diskussion med dem eftersom det i villKoren står att man ska packa i orginalemballage igen dvs mickla ut eländet igen - nåt som jag grinigt nog anser inte är MITT problem..

Den där har nog stått på lagret väldigt länge. Går det att klura ut tillverkningsdatum? Håll oss gärna uppdaterade om hur det går efter kontakt med säljaren. Går det åt skogen får du gärna hänga ut dom med namn som varning åt oss andra som går i köptankar.
Enligt vad jag kan läsa från besiktningsnoten som låg i skåpet är det tillverkat i oktober 2018 (lite otydlig månad men åtminstone tvåsiffrig)
 

Pontus

Medlem
Man undrar ju hur detta är möjligt? Det är definitivt inget du ska behöva lyfta ett finger för att åtgärda. Begär byte på plats.
 

sunqan

Vinös
Ta kontakt med dem med en gång, ingen mening att spekulera i hur de vill göra. I detta läge finns det ju risk att bärande delar av konstruktionen är rostangripna, plus att du riskerar att få mögelangrepp på dina flaskor så det rimliga är att skåpet byts. Är det vinkylen.se du handlat av?

Konsumentköplagen säger att det inte ska kosta dig nånting, de kan önska att man återanvänder originalemballaget vid en reklamation, men de kan aldrig kräva det. Detta är alltså under förutsättning att du köpt skåpet i egenskap av privatperson.
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Ta kontakt med dem med en gång, ingen mening att spekulera i hur de vill göra. I detta läge finns det ju risk att bärande delar av konstruktionen är rostangripna, plus att du riskerar att få mögelangrepp på dina flaskor så det rimliga är att skåpet byts. Är det vinkylen.se du handlat av?

Konsumentköplagen säger att det inte ska kosta dig nånting, de kan önska att man återanvänder originalemballaget vid en reklamation, men de kan aldrig kräva det. Detta är alltså under förutsättning att du köpt skåpet i egenskap av privatperson.
Yep, det är från Vinkylen och jag mailade dem så snart jag upptäckte det nu i helgen.

Vid närmare eftertanke håller jag helt med om att rubbet måste bytas och det borde ju vara en nobrainer från reklamationshänseende.
Vi får väl se var dialogen landar när det gäller logistiken dock eftersom jag inte får ut eländet på egen hand. To be continued..
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Hur har det gått med detta? Har du fått återkoppling än?
Första budet var att de skulle skicka nya hyllor och filter men jag har begärt byte på plats.
Fick nyss besked att de ska lösa det men att det kan bli längre ledtid pga semestertider eftersom deras normala transportfirma bara kör till tomtgräns.

Helt klart mer mögel än vad man såg vid första ögonkastet för nu luktar det gammal jordkällare i den delen av rummet så jag har precis begärt OK på att jag ställer skåpet utomhus under tak tills de kan hämta det. Känns inte särskilt fräscht att ha det inne i huset..
 

ChristianB

DipWSET
Första budet var att de skulle skicka nya hyllor och filter men jag har begärt byte på plats.
Fick nyss besked att de ska lösa det men att det kan bli längre ledtid pga semestertider eftersom deras normala transportfirma bara kör till tomtgräns.

Helt klart mer mögel än vad man såg vid första ögonkastet för nu luktar det gammal jordkällare i den delen av rummet så jag har precis begärt OK på att jag ställer skåpet utomhus under tak tills de kan hämta det. Känns inte särskilt fräscht att ha det inne i huset..
Jag fick vänta åtta veckor extra på sju stycken hyllor som inte kom i första leveransen, så det finns nog en risk att det drar ut på tiden...
 

buteljen

Medlem
Jag köpte likadant skåp och hade också lite mögel under några av hyllorna. Men inte alls lika mycket som dig.
Fick ett set nya hyllor på några dagar + nytt filter. Allt hanterades väldigt snabbt och bra. Hade kontakt med Malin.
Hoppas att det löser sig snabbt för dig också!!
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Då var detta löst med lite extra fördröjning pga logistikfirman som gjorde det enkelt för sig i semestertider.
"Vi har försökt avisera besök flera gånger"... Jag hade ett missat samtal den veckan från okänt nummer och inga meddelanden...

Anyway - ny kyl på plats, mögel-kyl på väg tillbaka till Climadiff och jag kan strax börja migrera viner och sälja av gamla Norcool-skåpet :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Då var detta löst med lite extra fördröjning pga logistikfirman som gjorde det enkelt för sig i semestertider.
"Vi har försökt avisera besök flera gånger"... Jag hade ett missat samtal den veckan från okänt nummer och inga meddelanden...

Anyway - ny kyl på plats, mögel-kyl på väg tillbaka till Climadiff och jag kan strax börja migrera viner och sälja av gamla Norcool-skåpet :)

Så skönt att det löste sig :)
 
Toppen