Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mölstad tycker till

Peder

Medlem
Vinbloggare utan identitet heter dagens artikel från Mikael Mölstad i SvD och med tanke på rubriken är det mycket konstigt att man inte publicerat det på nätet.

Själv kan jag tycka att det finns poänger ibland när det gäller frågan till varför man skall vara anonym som vinbloggare och inte ens en vinbloggare behöver vara trovärdig (min åsikt), men här följer en del citat från artikeln?

  • Texterna är nördiga och introverta ofta från vinbloggare.
  • Vinbloggare berättar inte vilken mat de ätit till vinet (gör man det till varje vin man recenserar i AOV?)
  • Det är Fascinerande att varje vindrickare kan bli sin egen vinrecensent.
  • Trovärdig konsumentjournalistik verkar inte ligga för någon av dessa människor.
När det gäller att texter är nördiga från vinbloggare så är det inget som gäller tidningsmurvlarna kanske eftersom man bara använder orden fynd, prisvärd och lätta ord.

Att man inte berättar om vilken mat man ätit till vinet beror kanske på att man provat vinerna på samma sätt som Mölstad gör på Systembolaget's huvudkontor utan mat.

Att det är fascinerande att varje vindrickare kan bli sin egen vinrecensent är lika fascinerande som att SvD o DN har gubbar i pensionsålder som skriver om vin. Dessa herrar borde haft ett bäst-före-datum precis som boxarna de skriver om hela tiden även om jag älskar CBS 60 Minutes och respekterar äldre människor starkt.

Trovärdig konsumentjournalistik verkar inte ligga för någon som skriver om vin - Undrar om vinskribenter aldrig har fått något som ett par vinglas exempelvis (värde 1500,- på Stockholmsmässan som en liten giveaway), finns säkert fler exempel :)

Artikeln som handlar om vinbloggare på nätet har inte ens publicerats på nätet, men finns här: http://twitpic.com/bbmejo
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Möstad tycker till

Gillar avslutet, fortfarande samma kamp för att få reda på vem som skriver. Tycker att hela kolumnen är genomsyrad av en total brist på förståelse. Mölstad kan inte förstå att människor vill vara anonyma. I hans värld är egot allt.
 
SV: Möstad tycker till

Efter att ha läst Mölstads artikel så hänger några frågor kvar. Varför bemödar sig SvD att behålla honom och varför ger man honom utrymme i tidningen?

Helt klart är ju artikeln skriven för att berätta att världen behöver Mölstad. Men gör den? Det finns väl ett antal personer som inte använder internet och artikeln är nog riktade till dessa. Det förklarar ju också varför den är publicerad i papperstidningen och inte på nätet. Sedan är jag ju själv ingen stor bloggläsare, framförallt inte svenska bloggar men kvaliteten på de flesta bloggar som har funnits ett tag överstiger ju vida allt vad herr Mölstad producerar.

Det här med namn är alltid intressant. Har hört väldigt få som klagar på att Guide Michelins representanter är anonyma. Snarare tvärt om, det hjälper dem att objektivt prova utan att bli påverkade på något sätt. Ingen av dem har väl heller ambitionen att bli känd.

Men som sagt, behöver världen verkligen Mölstad?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Möstad tycker till

Vad jag skulle vilja se mer av är människor som skriver initierat, passionerat men fortfarande begripligt. Kan man kombinera dem så kan man tala till en stor grupp konsumenter. Både nördar och de vanliga. Och det kommer att vara framtidens grej. Nu ska vi bara se vem som kommer först.
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
SV: Möstad tycker till

Nu ska vi bara se vem som kommer först.

Thomaz Grehn på GP brukar sticka ut ibland och Magnus Ericsson på HD likaså som skribenter i även pappersformat.

Men Stockholmstidningarna (SvD, DN, DI) kanske kör bag-in-box principen även när det gäller skribenter med "köp 3 - betala för 2" när det gäller trion som nog har ryggdunkat varandra många gånger.
 

Oggy

Medlem
SV: Möstad tycker till

Anders Landström skrev:
Helt klart är ju artikeln skriven för att berätta att världen behöver Mölstad.

Håller med! Mölstad känner sig hotad och gör allt han kan för att smutskasta konkurrenterna.

Finns inget fält för kommentarer i en tryckt tidning - alltså behöver han inte vara rädd för mothugg på samma sätt. Fegt!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Möstad tycker till

Undrar om det är ett sammanträffande att Mölstad publicerar detta samtidigt som Mitt Kök-mässan går av stapeln. På den leder Mölstad en aktivitet där "folkets favorit" skall koras, bland BiB från beställningssortimentet, vilket tidigare uppmärksammats:

http://www.finewines.se/ovrigt/bibifhb! ... -igen-krug)/30/

Att Munskänkarna (genom "PR-Kommittén") har lånat ut sitt namn till denna aktivitet, och utlovat gratis arbetskraft, har väckt en hel del kritik internt, i alla fall från dem som gillar bättre viner. Den som främst gav luft åt detta på sin blogg är Finare Vinare, som mig veterligen är landets mest lästa vinbloggare. Det hör till bilden att FV även tidigare har varit rätt kritisk mot flera av de stora tidningarnas vinskribenter. Så Mölstad kanske är sur och tänker på just FV, och specifikt försöker hitta sådant som han kan kritisera FV för, utan att nämna den vid namn? Sedan kan man ju fundera på hur professionellt det är att SvD lånar ut spaltutrymme för något som handlar om att skribenten är sur över kritik som han dragit på sig i något icke-SvD-sammanhang.
 

sunqan

Vinös
Sv: Möstad tycker till

Möllstad verkar mest ha problem med bloggar som fenomen... Skapa en relation med läsekretsen? Så pretto är det nog få bloggare som är.

Skickat från min GT-I9100
 
SV: Möstad tycker till

vintomas skrev:
Undrar om det är ett sammanträffande att Mölstad publicerar detta samtidigt som Mitt Kök-mässan går av stapeln. På den leder Mölstad en aktivitet där "folkets favorit" skall koras, bland BiB från beställningssortimentet, vilket tidigare uppmärksammats:

http://www.finewines.se/ovrigt/bibifhb! ... -igen-krug)/30/

Att Munskänkarna (genom "PR-Kommittén") har lånat ut sitt namn till denna aktivitet, och utlovat gratis arbetskraft, har väckt en hel del kritik internt, i alla fall från dem som gillar bättre viner. Den som främst gav luft åt detta på sin blogg är Finare Vinare, som mig veterligen är landets mest lästa vinbloggare. Det hör till bilden att FV även tidigare har varit rätt kritisk mot flera av de stora tidningarnas vinskribenter. Så Mölstad kanske är sur och tänker på just FV, och specifikt försöker hitta sådant som han kan kritisera FV för, utan att nämna den vid namn? Sedan kan man ju fundera på hur professionellt det är att SvD lånar ut spaltutrymme för något som handlar om att skribenten är sur över kritik som han dragit på sig i något icke-SvD-sammanhang.

Det är väl snarare det här blogginlägget som legat och gnagt i bakhuvudet på herr Mölstad

http://vinare.blogspot.se/2012/03/fv-re ... -2_31.html

Känns som Mölstads svar kommer väl sent dock.

Herrarna känner väl för övrigt varandra efter olika luncher och resor som anordnats av leverantörer
 

chambertin

Medlem
SV: Möstad tycker till

Anders Landström skrev:
Det är väl snarare det här blogginlägget som legat och gnagt i bakhuvudet på herr Mölstad

http://vinare.blogspot.se/2012/03/fv-re ... -2_31.html

Känns som Mölstads svar kommer väl sent dock.

Herrarna känner väl för övrigt varandra efter olika luncher och resor som anordnats av leverantörer
Jag tycker att de olika formaten talar sitt tydliga språk.

Mölstad svarar i tryckt media 7 månader senare och utan mödjlighet till debatt trots att han skulle kunna göra det genom att publicera i web-delen.
Han har dessutom mage att kritisera anonymiteten hos bloggare samtidigt som han lösrycker citat från någons (vem ?) vinblogg.

Hos bloggarna däremot så flödar debatten om allt från vin till vinbloggare och det är dessutom inte ngt status quo här utan skribenter kommer och går.
Dom flesta är desutom ärliga i sina avsikter om varför dom bloggar om vin. Vad personen heter skiter jag fullständigt i. Det som spelar roll är ju om det är läsvärt och appellerar till min egen smak eller väcker nyfikenhetn att prova något nytt. Gör det det så är innehållet intressant, annars inte (anoynymt eller ej).

Till sist kan jag inte låta bli att nämna den meste blogghataren i tryckt media (Anders Enquist på Livets Goda) som regelbundet brukar använda en eller två av sina mindre välskrivna krönikor/år till allt från frontalangrepp till gliringar på bloggare och andra vinprovare.
 

kayaker

Cyklist
SV: Möstad tycker till

Anders Landström skrev:
Men som sagt, behöver världen verkligen Mölstad?
Mölstad - och eventuellt hans ryggdunkarkompisar - är nog den/de enda som behöver Mölstad.
 
SV: Mölstad tycker till

Borde inte krönikan komma upp på webben med möjlighet till kommentering om några dagar? Har dålig koll på Svenskans webpolicy.

Citatet kom för övrigt från min post om 2008 Ch Saint-Pierre. Jag tyckte det var fullt begripligt ;-)

Har svårt att bli så värst upprörd över Mölstads inlägg, det säger väl mest saker om honom själv? Och han får såklart tycka som han vill. Men han lämnar åtminstone ett par dörrar som bara väntar på att sparkas in där det är uppenbart att han inte fattat ett dugg. Får se om jag orkar skriva ihop något...
 
SV: Mölstad tycker till

Nu är det ju inte finewines.se eller mig som Mölstad attackerar men jag kan ändå förstå din hållning Frankofilen. Mölstad känns lite passé i sammanhanget.

Vad jag inte förstår och är lite upprörd över är att en av Sveriges största dagstidningar lånar sig till en slags personlig vendetta. Artikeln som sådant har ju inget nyhetsvärde utan är endast till för att ge Mölstad upprättelse och försöka återskapa delar av hans varumärke.

Så min kritik (och jag får se om jag orkar skriva till SvD då tidigare försök i andra ämnen varit mindre framgångsrika) är att SvD inte borde låta Mölstad få utrymmet. Det gäller denna artikel och det gäller när han gör reklam för företag som står honom nära

PS. Missade att det var från din blogg inlägget kom Frankofilen
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Mölstad tycker till

Anders Landström skrev:
Vad jag inte förstår och är lite upprörd över är att en av Sveriges största dagstidningar lånar sig till en slags personlig vendetta. Artikeln som sådant har ju inget nyhetsvärde utan är endast till för att ge Mölstad upprättelse och försöka återskapa delar av hans varumärke.

+ 1
 

Per Stade

Lege artis
SV: Möstad tycker till

Anders Landström skrev:
Det här med namn är alltid intressant. Har hört väldigt få som klagar på att Guide Michelins representanter är anonyma. Snarare tvärt om, det hjälper dem att objektivt prova utan att bli påverkade på något sätt. Ingen av dem har väl heller ambitionen att bli känd.

Rubriken, ingressen och avslutningen skjuter in sig på att många bloggare är anonyma.
Riktigt varför det är ett problem framgår inte. Det är också lite ologiskt att det räcker
med att bloggaren uppger sitt förnamn så kan Mikael Mölstad till och med länka till dem
på sin site En Värld av Vin eller hylla bloggen i sin artikel. Bloggarens identitet är väl inte
mer känd för att vi vet förnamnet?

Det är (har varit) en tradition i svensk press att ledare och artiklar har varit osignerade
och skribenten anonym. Det var bara kåsörer och krönikörer som skrev ut sina namn.
Detta har aldrig uppfattas som ett problem. Först i vår självförhärligande tid har skribenterna
börjat signera sina artiklar med namn och foto.

(Det var för övrigt rätt kul att läsa "Annas vinblogg". Det var inte så sällan, som hon hällde
ut eller gav bort vinet, som hon smakat. Och i sin senaste bloggpost hade hon närmat sig
den magiska 100-kronorsgränsen)
 
Per Stade skrev:
(Det var för övrigt rätt kul att läsa "Annas vinblogg". Det var inte så sällan, som hon hällde
ut eller gav bort vinet, som hon smakat. Och i sin senaste bloggpost hade hon närmat sig
den magiska 100-kronorsgränsen)

Tack Per för att du hittade den bloggen. Jag tänker absolut inte ha några synpunkter på den då den ligger så långt från mitt intresse som man kan komma men det är intressant att Mölstad läser den

För övrigt. Listan på bloggar verkar vara uppdaterade 2008 eller så. Många av länkarna är helt inaktuella.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Möstad tycker till

Anders Landström skrev:
För övrigt. Listan på bloggar verkar vara uppdaterade 2008 eller så. Många av länkarna är helt inaktuella.

Vinrekommendationerna under rubriken månadens bästa vin på Mikael Mölstads nyhetssite Wownews
är inte heller särskilt aktuell?
 
Toppen