Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mognadspreferens

Martin F

Medlem
Ibland när man pratar om vin får man en känsla av att ju äldre, ju bättre, i princip alltid gäller. Ofta får man höra att anledningen till att ett vin kanske inte var så bra är att det behöver ligga ett par år till på rygg snarare än någon annan förklaring. Jag har länge trott att jag uppskattat vin med ålder men har blivit alltmer tveksam till detta. I början av min vinkarriär har det varit häftigt att pröva vin med mognadstoner mest som ett partytrick och det har inte alltid spelat roll om vinet i övrigt "egentligen" varit så bra så länge det funnits lite häftiga tertiära toner.

Jag har alltid gillat syrah från norra Rhône men har främst druckit rätt unga viner. Med tiden har jag köpt på mig alltmer vin i syftet att lagra dessa. Successivt har jag ändå kommit över flaska efter flaska som ändå haft ett gäng år på sig och börjar sakta men säkert se ett mönster: jag kanske inte ens gillar syrah med ålder? Man kan absolut argumentera för att en del jag öppnat eventuellt befunnit sig i en tunnel. Men lägger man ihop alla flaskor så täcker det ändå ett så parts stort ålders- och stilspann att jag inte köper den förklaringen. Nu har jag hamnat i en sits där jag funderar på att helt enkelt börja korka upp en del bjässar jag egentligen tänkt vänta med ett bra tag. De som befinner sig i någon slags mellanålder blir jag nog än då tvungen att vänta ut.

Vad gäller exempelvis champagne tycker jag att det är ett vin som på ett otroligt konsekvent sätt enligt min smak blir bättre med lite ålder. Självklart tål inte alla allt för många år men det är orimligt sällan jag dricker en champagne och tänker att fan, jag borde druckit den tidigare.

Nu börjar jag bli lite osäker på hur jag ska tänka med min källare för framtiden. Jag tror att jag ska köra en ny raid där jag köper på mig en drös ålder vin med 20+ i ålder och utreder vidare om vad jag egentligen tycker. Jag gissar att det kan variera en hel del mellan olika druvor/områden.

Vore intressant att höra er andras tankar kring vilken ålder ni gillar olika viner i och om det har förändrats över tid.
 

JonasBo

Medlem
Min preferens på mer lagringsdugliga viner ligger kring 10-20 år från skörd. Men kan för den delen uppskatta dem yngre också.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ibland när man pratar om vin får man en känsla av att ju äldre, ju bättre, i princip alltid gäller. Ofta får man höra att anledningen till att ett vin kanske inte var så bra är att det behöver ligga ett par år till på rygg snarare än någon annan förklaring. Jag har länge trott att jag uppskattat vin med ålder men har blivit alltmer tveksam till detta. I början av min vinkarriär har det varit häftigt att pröva vin med mognadstoner mest som ett partytrick och det har inte alltid spelat roll om vinet i övrigt "egentligen" varit så bra så länge det funnits lite häftiga tertiära toner.

Jag har alltid gillat syrah från norra Rhône men har främst druckit rätt unga viner. Med tiden har jag köpt på mig alltmer vin i syftet att lagra dessa. Successivt har jag ändå kommit över flaska efter flaska som ändå haft ett gäng år på sig och börjar sakta men säkert se ett mönster: jag kanske inte ens gillar syrah med ålder? Man kan absolut argumentera för att en del jag öppnat eventuellt befunnit sig i en tunnel. Men lägger man ihop alla flaskor så täcker det ändå ett så parts stort ålders- och stilspann att jag inte köper den förklaringen. Nu har jag hamnat i en sits där jag funderar på att helt enkelt börja korka upp en del bjässar jag egentligen tänkt vänta med ett bra tag. De som befinner sig i någon slags mellanålder blir jag nog än då tvungen att vänta ut.

Vad gäller exempelvis champagne tycker jag att det är ett vin som på ett otroligt konsekvent sätt enligt min smak blir bättre med lite ålder. Självklart tål inte alla allt för många år men det är orimligt sällan jag dricker en champagne och tänker att fan, jag borde druckit den tidigare.

Nu börjar jag bli lite osäker på hur jag ska tänka med min källare för framtiden. Jag tror att jag ska köra en ny raid där jag köper på mig en drös ålder vin med 20+ i ålder och utreder vidare om vad jag egentligen tycker. Jag gissar att det kan variera en hel del mellan olika druvor/områden.

Vore intressant att höra er andras tankar kring vilken ålder ni gillar olika viner i och om det har förändrats över tid.
Har en känsla av att jag håller med i stort rörande att syrah är bäst i sin ungdomsskrud och att champagne nästan kräver mognad för bli riktigt intressant.
 

m3lk3r

Medlem
Jag har inte varit med i svängen särskilt länge så jag lär mig massor om mina preferenser fortfarande. När jag upptäckte att Barolo var en favorit hade jag bara testat nya årgångar men läste såklart att det behövdes lite ålder för att de skulle bli som bäst. Testade en hyllad 20 år gammal riserva och blev rätt besviken, förväntningarna gjorde väl sitt. De gånger jag testat lite äldre barolo har det varit gott men mitt minne är liksom fäst vid de skarpa tanninerna hos de unga jag började dricka gissar jag. Kan säkert ändra sig.
Testade en 10 år gammal Bourgogne en gång och tänkte att Pinot Noir är nog perfekt så här gammal.. Sen testade jag en dubbelt så gammal spätburgunder och insåg att jag hade fel.
Champagne gillar jag lite äldre men försöker ta små steg och inte testa allt för gammalt och dyrt, eller det gäller väl allt vin egentligen.
 

Pontus

Medlem
Ibland när man pratar om vin får man en känsla av att ju äldre, ju bättre, i princip alltid gäller. Ofta får man höra att anledningen till att ett vin kanske inte var så bra är att det behöver ligga ett par år till på rygg snarare än någon annan förklaring. Jag har länge trott att jag uppskattat vin med ålder men har blivit alltmer tveksam till detta. I början av min vinkarriär har det varit häftigt att pröva vin med mognadstoner mest som ett partytrick och det har inte alltid spelat roll om vinet i övrigt "egentligen" varit så bra så länge det funnits lite häftiga tertiära toner.

Jag har alltid gillat syrah från norra Rhône men har främst druckit rätt unga viner. Med tiden har jag köpt på mig alltmer vin i syftet att lagra dessa. Successivt har jag ändå kommit över flaska efter flaska som ändå haft ett gäng år på sig och börjar sakta men säkert se ett mönster: jag kanske inte ens gillar syrah med ålder? Man kan absolut argumentera för att en del jag öppnat eventuellt befunnit sig i en tunnel. Men lägger man ihop alla flaskor så täcker det ändå ett så parts stort ålders- och stilspann att jag inte köper den förklaringen. Nu har jag hamnat i en sits där jag funderar på att helt enkelt börja korka upp en del bjässar jag egentligen tänkt vänta med ett bra tag. De som befinner sig i någon slags mellanålder blir jag nog än då tvungen att vänta ut.

Vad gäller exempelvis champagne tycker jag att det är ett vin som på ett otroligt konsekvent sätt enligt min smak blir bättre med lite ålder. Självklart tål inte alla allt för många år men det är orimligt sällan jag dricker en champagne och tänker att fan, jag borde druckit den tidigare.

Nu börjar jag bli lite osäker på hur jag ska tänka med min källare för framtiden. Jag tror att jag ska köra en ny raid där jag köper på mig en drös ålder vin med 20+ i ålder och utreder vidare om vad jag egentligen tycker. Jag gissar att det kan variera en hel del mellan olika druvor/områden.

Vore intressant att höra er andras tankar kring vilken ålder ni gillar olika viner i och om det har förändrats över tid.
När det gäller specifikt Syrah gillar jag inte unga fruktbomber med (för) mycket av allt, utan väntar gärna 10-20 år beroende på vin. Lite slankare varianter gillar jag som unga.
 

FredrikC

Medlem
Det är jäkligt svårt om vi pratar champagne.
Hur vet man att den är mogen och över sin topp när den egentligen kanske är fellagrad?
Jag har det exemplet med Dompa 1988.
Drack en som var så jäkla pigg och fräsch och helt otroligt bra förra sommaren. Senare dricker jag en annan. Så mycket mörkare färg och mer mogen och för mörka toner. Som två helt olika champagner men egentligen samma.
Man måste nog kunna göra sånna jämförelser för att faktiskt veta vad man verkligen gillar. Eller ha en grym källare där man haft 30-åringar lagrade korrekt och vet att de är så bra de kan bli. Som sagt jäkligt svårt.
 

Sebran

Medlem
Detta är helt klart frågor jag också brottas med, eftersom jag inte varit inne i vinsvängen tillräckligt länge för att ha bildat mig en bra uppfattning om vilken mognadsfas som passar mig bäst för respektive druva. Till det kommer ju dessutom ytterligare variabler, t.ex. årgång och producent. Vissa årgångar dricker bättre unga och andra kräver längre lagring, vissa producenter gör sina viner mer tillgängliga i ung ålder och andra försöker skapa viner som håller för evigheten.

Jag tror att en viss osäkerhetsfaktor kommer alltid att vara närvarande när en hobbydrickare som jag öppnar ett vin, för jag kommer aldrig ha möjligheten att prova tillräckligt mycket viner kontinuerligt för att pricka in det optimala drickfönstret varje gång. Men det är lite spänningen med det hela också, lite som en trisslott.

Det enda jag verkligen kan skriva under på här är att ung champagne är pengar i sjön :)
 

Poussard

Medlem
Jag tror att jag ska köra en ny raid där jag köper på mig en drös ålder vin med 20+ i ålder och utreder vidare om vad jag egentligen tycker. Jag gissar att det kan variera en hel del mellan olika druvor/områden.
Låter som en jättebra idé tycker jag. Dock behövs väl inte 20 år för alla områden/druvor, tror flera kan vara past peak med 20 år.
 

The Wall

Medlem
I
Nu börjar jag bli lite osäker på hur jag ska tänka med min källare för framtiden. Jag tror att jag ska köra en ny raid där jag köper på mig en drös ålder vin med 20+ i ålder och utreder vidare om vad jag egentligen tycker. Jag gissar att det kan variera en hel del mellan olika druvor/områden.
Köp bara Ridge Monte Bello, Krug eller Salon, Château d'Yquem, Madeira och Portvin så lär du vara safe om för all framtid. Medan du väntar kan du passa på att dricka upp den nuvarande källaren.
 

ChristianB

DipWSET
Vi har börjat öppna lite norra Rhône med ca 9-10 år på nacken och det som framförallt slår mig är att flera flaskor behöver en god stund på sig för att lufta bort det allra mest animaliska, men även efter en timme i karaff så är det ju ett helt annat vin än i de yngre flaskorna. Båda stilar kan ha sin plats dock och mycket äldre än 10-12 år har jag inte provat av Syrah. Nysläppta årgångar är ju faktiskt riktigt charmiga i sin kryddiga, färska krossade frukt så det är lätt att öppna tidigt och njuta!

För Champagne har jag bara tumregeln "minst 10 år efter årgången" och därefter får man öppna och testa sig fram, dvs det behövs åtminstone tre-fyra flaskor av varje årgång för att ha några till det tillfälle/år där jag uppskattar att de kommer vara på topp. Vi provade Delamotte BdB 2008 tidigt i somras och den var ruggigt knuten så den sparar jag nog till 2023 i alla fall, medan andra märken som t ex Henriot 2008 har börjat öppna upp sig lite. Eftersom de olika årgångarna påverkar lite också så känns det bra att ha en trubbig regel som sedan kan ändras lite. ;)

Barolo är knepigt men någonstans kring 10-12 år verkar göra susen för min del. Många är förstås tillgängliga långt innan och särskilt årgångar som inte hyllas som toppår kan nog vara bra att dricka ca 7-8 år gamla. Då har i alla fall flaskan fått lite tid att runda av efter buteljering och en ordentlig luftning kan ofta råda bot på eventuellt slutna viner.

När det gäller Bourgogne känns det knepigt att generalisera baserat på min personliga smak och något begränsade erfarenhet av äldre årgångar. Däremot tycks det vara enkelt att öppna dem för tidigt så jag brukar gå på Champagne-metoden och köpa flera flaskor av dem som jag vill lägga undan. Nackdelen är förstås att Bogge är dyrt så det har inte blivit för många utsvävningar hittills...

Den bästa erfarenheten jag har av att dricka äldre årgångar är paradoxalt nog av Rioja och då särskilt Gran Reserva. Överlag är jag inte fan av Rioja och dricker det extremt sällan, men får man en GR med 15-20 år på nacken och en bra dekantering så tycker jag att de är kanon! Yngre än 10 år har nog aldrig imponerat på mig. Som tur är finns det betydligt mer Rioja i lagom prisklass än t ex Bourgogne så därav erfarenheten! Å andra sidan har jag förstås inga Rioja i vinkällaren så där måste jag göra bot och bättring.

Nu när jag har svamlat lite så kommer jag väl fram till att jag hellre dricker för ungt än för gammalt; det går alltid att låta en flaska eller karaff stå lite extra om vinet upplevs som för ungt, men det är svårt att ta tillbaka åren i en mogen flaska. Någonstans får man nog landa i vad man gillar för stil av vin. Jag föredrar nästan alltid en mix av primärfrukt och lätt mognad, medan andra kanske vill ha mer utvecklade aromer och mindre primära sådana.
 

The Wall

Medlem
Den bästa erfarenheten jag har av att dricka äldre årgångar är paradoxalt nog av Rioja och då särskilt Gran Reserva. Överlag är jag inte fan av Rioja och dricker det extremt sällan, men får man en GR med 15-20 år på nacken och en bra dekantering så tycker jag att de är kanon! Yngre än 10 år har nog aldrig imponerat på mig. Som tur är finns det betydligt mer Rioja i lagom prisklass än t ex Bourgogne så därav erfarenheten! Å andra sidan har jag förstås inga Rioja i vinkällaren så där måste jag göra bot och bättring.
Det är bara att greppa några Faustino I Gran Reserva i butiken nästa gång helt enkelt. :)
 

Sonderlese

Medlem
Det finns alltid undantag, men jag föredrar att dricka Zinfandel, Syrah och Grüner Veltliner unga, vanligtvis ca. fyra år gammalt; sen tycker jag de tappar mycket av sin druvtypiska karaktär. Grüner Veltliner i synnerhet blir tråkigt efter ca. fyra år.
 

FredrikC

Medlem
Ett tillägg om Champagne. Jag brukar ha 2 år efter degorgering som riktmärke. Visst, en 2016 som deggats hösten 2019 är kanske för ung för somligas gommar men min poäng är att titta på degdatum också, finns nysläppta ’96 : or med degdatum 2021. Skulle aldrig öppna en sådan.
Varför inte en nydeggad 96a? De mognar väll ändå innan de får sin kork?
 

FredrikC

Medlem
Enligt min uppfattning så mognar de på lite olika sätt före och efter buteljering, och man kan inte ersätta avsaknad av flaskmognad med extra tid på tank, iaf inte enligt mig.
Missar jag något nu? De som degorgeras får väll sin kork istället för metallkapsyl? De har väll redan hällts på flaska?
 

Poussard

Medlem
Missar jag något nu? De som degorgeras får väll sin kork istället för metallkapsyl? De har väll redan hällts på flaska?
Först, måste jag rätta mig själv. Jag skrev kan inte kompenseras med tid på tank, men det borde varit tid på jästen.

Så till din fråga. Det är min åsikt men det finns lite att läsa i frågan, t.ex. ”Champagne has two distinct lives: one of slow development, relying on the presence of yeast during lees maturation (pre-disgorgement), and another of more rapid development, when the yeast is no longer protecting the champagne from oxygen (post-disgorgement). The evolution of an individual bottle is not solely a question of years since the vintage, but also time since disgorgement.” https://thefinestbubble.com/news-and-reviews/disgorgement-what-is-it-and-why-is-the-date-important/
 

Johan L

Medlem
Till det kommer ju dessutom ytterligare variabler, t.ex. årgång och producent. Vissa årgångar dricker bättre unga och andra kräver längre lagring, vissa producenter gör sina viner mer tillgängliga i ung ålder och andra försöker skapa viner som håller för evigheten.

Dessutom kan ju en producent som förut gjorde vin som krävde lång lagring ha ändrat stil till att göra vin som dricker bättre ungt. Att man dricker ett 30 år gammalt vin som är fantastiskt betyder ju därför inte nödvändigtvis att en nutida årgång av samma vin mår bäst av lika lång lagring, även om årgångarna gett liknande druvmaterial.

Jag ser på lagring av vin och öl lite som på att investera i börsen. Man ska inte ha mer pengar i källaren/portföljen än vad man är bekväm med att förlora.
 
Toppen