Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mognadspreferens

v_skogh

Medlem
Dessutom kan ju en producent som förut gjorde vin som krävde lång lagring ha ändrat stil till att göra vin som dricker bättre ungt. Att man dricker ett 30 år gammalt vin som är fantastiskt betyder ju därför inte nödvändigtvis att en nutida årgång av samma vin mår bäst av lika lång lagring, även om årgångarna gett liknande druvmaterial.

Jag ser på lagring av vin och öl lite som på att investera i börsen. Man ska inte ha mer pengar i källaren/portföljen än vad man är bekväm med att förlora.
Ett tips i all välmening, låt det aldrig bli bekvämt att förlora pengar ;)
 

Vingubben

Medlem
Dessutom kan ju en producent som förut gjorde vin som krävde lång lagring ha ändrat stil till att göra vin som dricker bättre ungt. Att man dricker ett 30 år gammalt vin som är fantastiskt betyder ju därför inte nödvändigtvis att en nutida årgång av samma vin mår bäst av lika lång lagring, även om årgångarna gett liknande druvmaterial.

Jag ser på lagring av vin och öl lite som på att investera i börsen. Man ska inte ha mer pengar i källaren/portföljen än vad man är bekväm med att förlora.
”….än vad man är bekväm med att dricka upp” menar du väl?
 
Trådskapare
Martin F

Martin F

Medlem
Kul med respons och att jag tydligen inte är ensam med att gilla yngre syrah :) Jag har en känsla av att jag har liknande smak även vad gäller röd bourgogne då jag tycker de får en liknande profil med ålder. Med det sagt dricker jag inte inte direkt GC och PC var och varannan dag utan det rör sig oftare om enklare viner.

Vad gäller diskussionen om sendegorgerad champagne har jag märkt att jag för egen del ofta tycker att de doftar "sin ålder" men smakar yngre, något som sen jämnar ut sig rätt fort med något år extra lagring.
 
Toppen