Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mognar viner på halvflaskor betydligt fortare?

Magikern

Medlem
Är de en myt att viner på halvflaskor når sin fulla mognad dubbelt så fort som de på helflaskor?

Verkar lite för bra för att vara sant faktiskt :p
 

Elvis

Medlem
SV: Mognar viner på halvflaskor betydligt fortare?

Det är sant och beror att det är mer luft i förhållande till vin i en halvflaska (eftersom flaskhalsen brukar vara lika tjock som en helflaska). Min upplevelse är till och med att de mognar mer än dubbelt så fort.

Det är inte alls bara positivt - även om vin på halvflaska når sin topp snabbare så når de sällan samma höjder som viner på flaska. Men visst, om man har bråttom och vill få en föraning av vad som väntar ens helflaskor så kan det vara en fördel med halvflaskor.

Vi som älskar lagrade viner brukar annars föredra magnumbuteljer av omvänd anledning: de utvecklas långsammare än viner på flaska men kan också nå högre höjder.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Mognar viner på halvflaskor betydligt fortare?

Elvis skrev:
Min upplevelse är till och med att de mognar mer än dubbelt så fort.

En så stor skillnad stämmer inte överens med mina erfarenheter, och då talar jag i första hand om långlivade söta viner, som är vanligast att stöta på i form av kvartsmagnum. Jag skulle snarare uppskatta "omräkningsfaktorn" till 1,5 eller något i den stilen (10 år på halvflaska motsvarar ca 15 år på helflaska), men definitivt mindre än 2. Fast jag måste erkänna att jag inte har varit med om att man radar upp två parallella, djupa vertikaler av samma vin på helflaska och halvflaska, lagrat under samma förhållanden, och sedan jämför... :)

Kanske är Elvis erfarenheter mer champagnebaserade? Måste säga att jag sällan dricker halvflaskor Champagne med ålder, och det är väldigt få årgångsskumpor man hittar i det formatet, mest inte alltför intressanta non vintage-skumpor från stora hus. En sak som i så fall kan "förrycka" jämförelsen är väl att en stor del av halvflaskorna är gjorda med transvasage (ihällning efter flaskjäsning i en annan flaska), som väl kan vara en lite omild behandling och möjligen lufta skumpan mer. Sedan finns det de som låter andra jäsningen ske på halvflaska också, t.ex. Pol Roger som jag frågade om saken vid besök där.
 

Elvis

Medlem
SV: Mognar viner på halvflaskor betydligt fortare?

Ja, mina erfarenheter är främst champagnebaserade. Det finns och har funnits en hel del bra champagne på halvflaska, till exempel Krug GC, Krug Rosé, Selosse Extra Brut, Billecart-Salmon NF, plus en massa (bra) standard-NV från de större husen.
 
Toppen