Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol på skribenter i Sverige också?

chambertin

Medlem
SV: Monopol på skribenter i Sverige också?

anders skrev:
I ärlighetens namn så tror jag inte något enda nummer av LG blivit korrekturläst så det gäller inte bara senaste numret.
Det kan jag nog hålla med dig om men till min stora glädje har jag sluppit P.Bills friska, fräscha och fruktiga prosa i några nummer om jag inte minns helt fel.
Till LGs pluskonto får man väl lägga att dom har en bra bredd på skribenterna och flera av dom var i allla fall inte jag bekant med innan jag började läsa LG.
 

Lando

Medlem
SV: Monopol på skribenter i Sverige också?

chambertin skrev:
Det kan jag nog hålla med dig om men till min stora glädje har jag sluppit P.Bills friska, fräscha och fruktiga prosa i några nummer om jag inte minns helt fel.
Till LGs pluskonto får man väl lägga att dom har en bra bredd på skribenterna och flera av dom var i allla fall inte jag bekant med innan jag började läsa LG.

Jo då för fan, han provar fortfarande dom exklusiva lanseringarna vad jag vet iaf. Förstår inte hur man kan skriva så enkelspårigt, läser han inte själv vad han skriver?
 

CH

Medlem
SV: Monopol på skribenter i Sverige också?

Undrar försynt hur oberoende WOW News verkligen är nu när de köpts av Allt om Vin, monopolets största försvarare. De senaste krönikorna är ett skämt.

Prenumererar inte på WOW News. Någon som skulle kunna posta deras senaste krönikor?
 

chambertin

Medlem
SV: Monopol på skribenter i Sverige också?

Får ge Di:s Anders Röttorp lite cred idag för några meningar i BiB-träskrecensionen om bufféviner:

Äkta champagne är alltid det bästa mottagningsvinet. En bra Blanc de Blancs passar ofta särskilt bra till mottagningen. De bra börjar med MICHEL TURGY BL DE BL för 239 kronor. En utmärkt och hyggligt prissatt årgångschampagne är 2004 PALMER BL DE BL för 284 kronor. Ett annat utmärkt champagnealternativ under 300 kronor är FRANCK BONVILLE GC SELECTION. En del av dessa bubbel finns inte i så många butiker eller så många flaskor, så det gäller att beställa i tid till den stora mottagningen.

För övrigt var det tyvärr samma trista läsning som vanligt med 6-7 boxviner. Enda undantaget sektionen Mousserande. Det finns säkert ngn djävulsk plan därute för Champagne på Box. Ni minns väl Châteaneuf på tetra förra året. ???
 

SUPRA

Bäst
SV: Monopol på skribenter i Sverige också?

chambertin skrev:
Det finns säkert ngn djävulsk plan därute för Champagne på Box.

Jag kommer osökt att tänka på att göra sin alldeles egna Champagne i Soda Streamern... :D
 

Per Stade

Lege artis
SV: Monopol på skribenter i Sverige också?

SUPRA skrev:
Jag kommer osökt att tänka på att göra sin alldeles egna Champagne i Soda Streamern... :D

Då kan du göra röd "champagne". Det kan dom inte ens i Champagne.
 
SV: Monopol på skribenter i Sverige också?

Från Livets Goda. 12 bästa vinnyheterna. Läs beskrivningen av vad som gör vinet så bra. En fråga som man får ställa sig är, provar de vinerna eller skriver man bara av vad leverantörna skickar utan att fundera på vad det står?

2004 Etienne Lefevre
"I detta årgångsprestigevin handlar det om 100 procent Pinot Noir från grand cru-lägen som handskördats och pressats snabbt för att få fram ren, frisk, ofärgad must. Efter alkoholjäsning och malolaktisk jäsning skedde kolsyresjäsning och ytterligare minst 36 månaders lagring med jästfällning i flaska"
 

Lando

Medlem
SV: Monopol på skribenter i Sverige också?

shorepower skrev:
Från Livets Goda. 12 bästa vinnyheterna. Läs beskrivningen av vad som gör vinet så bra. En fråga som man får ställa sig är, provar de vinerna eller skriver man bara av vad leverantörna skickar utan att fundera på vad det står?

2004 Etienne Lefevre
"I detta årgångsprestigevin handlar det om 100 procent Pinot Noir från grand cru-lägen som handskördats och pressats snabbt för att få fram ren, frisk, ofärgad must. Efter alkoholjäsning och malolaktisk jäsning skedde kolsyresjäsning och ytterligare minst 36 månaders lagring med jästfällning i flaska"

Sen bläddrar man fram exakt två sidor och då står det om samma vin:

Läckert brödig doft med äppelfriska inslag. Mustig och rik med fin fruktsyra och liten kalkton. Elegant och stram eftersmak.

(skumpan beskrivs även som "mustig" i förordet)

Första delen med dom tolv bästa nyheterna har så länge som jag prenumererat på LG varit en allmän beskrivning och information om vinet och huset. Kritiken alltid i nästa del.
 
SV: Monopol på skribenter i Sverige också?

Lando skrev:
Sen bläddrar man fram exakt två sidor och då står det om samma vin:

(skumpan beskrivs även som "mustig" i förordet)

Första delen med dom tolv bästa nyheterna har så länge som jag prenumererat på LG varit en allmän beskrivning och information om vinet och huset. Kritiken alltid i nästa del.

Min kritik var nog mest mot att de inte står någonting annat än en beskrivning hur champagne görs. Att det är Grand Cru samt 100% Pinot beskriver vinet: malolaktisk jäsning kanske (de flesta gör det): handskörd, pressning, jäsning samt minst 36 månader på flaska gäller all champagne (36 månader för årgång). Lite som en biltidning för entusiaster beskriver en Ferrari med att hjulen gjorts primärt av gummi, bränslet är oljebaserat och styrningen sker med en ratt.
 
Toppen