Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Montalcino i midsommar.

LarsW

Medlem
Halloj vinvänner!

Jag ska till Montalcino i midsommar då några av mina vänner ska gifta sig där. Vigsel, middag och sånt kommer vara 2-3 km söder om själva byn Montalcino så tänkte bo där eller i närheten.

Nu var det över 15 år sen jag själv var i Toscana och har aldrig bott i Montalcino så...
Några förslag på bra boende och restauranger?
Några måsten att besöka? Inte bara producenter - förslag på annat kul mottas också med tacksamhet.

Fredrik L

Medlem
Var där för några år sedan. Gillade restaurangen La Sosta. Lite mer nytänkande än många andra. L’Angolo är enkel, men bra tyckte jag. Har för mig att det finns en gelateria med brunelloglass på huvudgatan - mycket gott.

Jag gillar brunelloviner från norra delen av produktionszonen. De är ofta lite elegantare i stilen enligt min mening. Två bra producenter strax norr om Montalcino är Capanna och Baricci. Den förra har lite flashigare vineri och provningslokal, medan den senare är en enklare familjehistoria. Båda gör riktigt goda viner till relativt rimliga priser.

Om du har några extra dagar så kan det vara kul att åka till Montepulciano. Snygg medeltidsstad, och det görs ju bra viner däromkring också. Boscarelli är en favorit.

Trådskapare
LarsW

LarsW

Medlem
Capanna har för övrigt boende numera. Ser riktigt bra ut, men jag har själv inte bott där.
Tack!
Capanna gillar jag!
Det hade kunnat vara kul att bo där också. Får se hur långt det är till klostret där vigseln ska vara. Det är middag dagen före bröllopet och brunch dagen efter så kommer åka dit ngr gånger.

Fredrik L

Medlem
Brukar mest köpa direkt från producenterna, så har inte så stor koll. Det finns dock mängder av vinbutiker på huvudgatan i byn. Vet inte om någon är bättre än de andra, utan det är nog bara att gå runt och botanisera och kika på vilket ställe som verkar förvara och lagra bäst. Uppe i fortet finns också en stor och välsorterad butik. Den har jag för mig att jag gillade.

Toppen